metro.cz

Počasí v Praze

7 °C / 11 °C

Pondělí, 12. listopadu 2018. Svátek má Benedikt.
Úkoly se řeší v týmech.
Větší foto
Úkoly se řeší v týmech. | foto: Fakescape

Kandidát na prezidenta lže!!! Mladí lidé díky hře procitnou

6. listopadu 2018  14:02,  aktualizováno  17:02 Marek Hýř Metro.cz
K výuce mediální výchovy mohou střední školy používat novou únikovou hru.

Náctiletí často neumějí rozlišovat fakta a dezinformace. Zhruba polovina žáků středních škol nepozná rozdíl mezi komerčním a zpravodajským sdělením. Vyplývá to z výzkumu pro společnost Člověk v tísni, který letos provedla agentura Median.

Kolem třetiny dotázaných studentů v průzkumu uvedlo, že zná nějaké dezinformační weby. Asi 88 procent žáků zároveň odpovědělo, že se na internetu setkává s nepravdivými informacemi. Při posuzování důvěryhodnosti dvou zpráv, z nichž jedna byla ze zpravodajského webu a druhá z dezinformačního, zvolila správnou odpověď pouze polovina středoškoláků.

To je také jeden z důvodů, proč se studenti z Masarykovy univerzity v Brně rozhodli mladé lidi vzdělávat. Mediální gramotnost se snaží nově zvýšit únikovou hrou. Ta z žáků na chvíli udělá investigativní novináře. Děj hry je pak zavede do roku 2028, do doby, kdy startuje kampaň před prezidentskými volbami.

Hráči se postupně zabývají ověřováním informací, pracují s textem a zkoumají manipulaci s fotografiemi. „Hru je možné zadat i odehrát během jedné vyučovací hodiny a učitelé mají prostor i na zodpovězení dotazů nebo dovysvětlení,“ říká studentka Tereza Kráčmarová, jedna z tvůrkyň projektu.

Studenti i pedagogové z katedry politologie se tématu dezinformací věnují několik let. V roce 2016 spustili projekt Zvol si info, díky němuž dělají osvětu v informačním vzdělávání prostřednictvím webu a přednášek.

Napsali také knihu s názvem Nejlepší kniha o fake news, dezinformacích a manipulacích!!! Tu se nyní snaží šířit, a to nejen mezi studenty, ale i mezi seniory (viz box).

Boj s dezinformacemi

1000

Tolik výtisků „Nejlepší knihy o fake news, dezinformacích a manipulacích!!!“ se zdarma dostane mezi lidi. Princip je jednoduchý. Za každý kus, který se prodá v knihkupectví, vyberou autoři jednu organizaci (dětský domov, domov pro seniory), které pošlou další výtisk jako dar. Kdo si knihu koupí na e-shopu, může cílovou organizaci vybrat sám.

9 z 10

Tolik seniorů, kteří jsou aktivní na internetu, posílá různé řetězové e-maily a téměř polovina z nich si informace žádným způsobem neověřuje.

Komentáře

Hlavní zprávy

Výpověď jsme dosud nedostali, říká principál Branického divadla

Václav Čížkovský
vydáno 12. listopadu 2018  12:57

Hádky, nejasnosti a exkrementy ve foyer. Osud stoletého Branického divadla je nejasný.  celý článek

Zahubí nás růst platů? Experti se v odhadu liší

Ilustrační snímek
vydáno 12. listopadu 2018  10:39

Ani po třiceti letech kapitalismu jsme západní úrovně platů nedosáhli.  celý článek

Movember drží i tramvaje a autobusy

Knír můžete vidět i na lince autobusu 150.
vydáno 12. listopadu 2018  8:20

Polepením masek svých dopravních prostředků šíří podnik v Praze osvětu o zdraví mužů.  celý článek

Komerční sdělení

Jak pro vás nakupujeme elektřinu a plyn

Jak pro vás nakupujeme elektřinu a plyn
vydáno 12. listopadu 2018  7:00

Zvenku to vypadá úplně jednoduše. Na burze nakoupíme potřebné množství elektřiny a plynu a to pak prodáme zákazníkům. Realita je však mnohem složitější....  celý článek

Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám