Čerstvý ministr školství, mládeže a tělovýchovy Stanislav Štech má nelehký úkol. Prosadit přes Sněmovnu kariérní řád učitelů. „Neschválit ho znamená pokračovat v tom, že učitelé nebudou podporováni na počátku své profesní dráhy, ani v dalším růstu,“ řekl Štech. Poslanci mají o kariérním řádu hlasovat tento týden. Senát novelu na konci května vrátil do Sněmovny s pozměňovacími návrhy.
A nelíbí se ani mnoha učitelům. V jejich čele je Radek Sárközi, který pod hlavičkou vznikajícího spolku Pedagogická komora, připravil petici proti kariérnímu řádu. Tu podepsalo do pátku přes 20 tisíc pedagogů z tisícovky českých škol. Sárközi se chystá petici s podpisy předat petičnímu výboru Poslanecké sněmovny zítra. Jeho člen pak přednese znění petice přímo na plénu. „Poslanci se rozhodnou, zda hlasování odloží a petiční výbor petici projedná, nebo si petici vyslechnou, ale hlasovat budou,“ objasňuje pro Metro postup Sárközi.
Co mu na předloženém kariérním řádu (více o něm v boxu) nejvíce vadí? „Klade na začínající učitele značné požadavky. Musí si založit portfolio, ve kterém bude písemně dokládat, že splňuje 49 kritérií samostatného učitele. Také se rozšíří zbytečná administrativa. Učitel má 12 dní volna na samostudium, ale nově bude muset zpracovávat, co který den přesně dělal,“ kroutí hlavou Sárközi. Podle něj je české školství dlouhodobě podfinancováno. Učitelům by tak spíše prospělo skokové navýšení tarifních platů a finančních prostředků na osobní ohodnocení.
Také Informační centrum o vzdělávání EDUin spatřuje v kariérním řádu několik sporných bodů. Ať už jde o automatické rozřazení všech učitelů podle praxe, nebo hodnocení začínajících učitelů při atestaci školou, kde působí. „Na rozdíl od jiných kritiků se domníváme, že kariérní řád je třeba zavést co nejdříve. To ale neznamená, že je nutné zavádět ho za každou cenu. Námitek je celá řada,“ uvádí za EDUin Bob Kartous.
Jejich kritiku ale příliš nechápe předseda Unie školských asociací Jiří Zajíček, který se vyjednávání o podobě kariérního řádu účastnil „Je v něm řada dobrých věcí, i když je to samozřejmě kompromis. Kde byl pan Sárközi, když jsme o kariérním řádu diskutovali? Myslím, že jen využil negativních reakcí,“ uvedl Zajíček a ke konkrétním výtkám dodal: „Představa, že kvůli portfoliu budou učitelé běhat po školeních je mylná. Stačí mít šanon, kam si budou zakládat výsledky své dobré práce. A plán profesního rozvoje může zabrat jen jednu stránku a jednou za rok ho ředitel s pedagogem probere.“
Kariérní řád učitelů
|