Asi nikdo nemá spočítáno, kolik jich v hlavním městě přesně je. Během posledních let však „vyrostly“ prakticky v každé druhé ulici a mnoho lidí připravily o poslední důvod, proč se trmácet na nejbližší poštu pro balík. Řeč je o samoobslužných výdejních schránkách, které v Praze provozuje hned několik zásilkových společností.
„Celkem mě ty všudypřítomné boxy štvou. Každý vypadá jinak, a to prosím ve městě, kde vše umístěné do veřejného prostoru podléhá přísným regulím. Divím se, že jsem jediná, koho to ve zpovykané Praze zaráží,“ upozorňuje čtenářka deníku Metro Kateřina, jež si nepřála uvést celé jméno.
Pravidla téměř neexistují
Podle zástupců Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy (IPR) však není náhoda, že se jejich podoba od sebe výrazně liší. Vizuální podobou schránek Alzy, Zásilkovny a dalších doručovatelských firem se totiž v metropoli dosud nikdo koncepčně nezabýval.
„Žádný závazný předpis se na vzhled balíkomatů dnes nevztahuje. V některých případech je však možné uplatňovat Pražské stavební předpisy, například odstavce týkající se oplocení nebo reklamy. Dále máme zákon o regulaci reklamy, památkové rezervaci a podobně. Ale spoustu parametrů na spoustě místech ve městě ovlivnit nelze,“ říká pro deník Metro mluvčí IPR Marek Vácha s tím, že existují pouze doporučující manuály. Ty však nejsou právně závazné. „K tématu umísťování balíkomatů ve městě máme zatím pouze interní pracovní manuál, kde pravidla formulujeme. Používáme ho, když se nás někdo na názor ptá, jako součást vyjádření na základě podané žádosti. Naše primární požadavky na umístění balíkomatu jsou maximální respekt k okolnímu prostředí, a to jak tvarem, velikostí, materiálem, nebo barevným řešením. Nesmí tvořit fyzickou bariéru a omezovat tak chodce a nesmí přispívat k vizuálnímu smogu,“ dodává pro Metro Vácha.
Manuál však zatím není veřejný a závazný. „Je potřeba, aby se k němu vyjádřila pracovní skupina, která zpracovávala i Katalog doporučených prvků veřejných prostranství hl. m. Prahy. Věříme, že se tak stane brzy. Pro městské firmy a organizace zatím platí Manuál tvorby veřejných prostranství. Ten ale téma zmiňuje jen velice obecně,“ vysvětluje pro Metro Vácha.
Boxy má i pošta
Takzvané balíkomaty se často nacházejí v blízkosti pošt. Někteří Pražané jsou totiž stále konzervativní. Dotazy ohledně schránek proto deník Metro směřoval nejprve na zástupce České pošty. Státní firma se totiž před pár týdny spojila se společností OX Point, která provozuje výdejní boxy. „Toto spojení je ohromným přínosem nejen pro nás, ale také pro koncové zákazníky. Co se týče podoby doručovacích boxů, to je spíše dotaz, který by měl směřovat na pronajímatele míst, kde jsou umístěny,“ doplňuje pro Metro mluvčí České pošty Ivo Vysoudil.
Jak to dělá Alzák?
Fakt, že vzhled samoobslužných boxů není nijak regulován, Metru potvrdila i mluvčí Alzy Daniela Chovancová.
„Ovšem kvalita veřejného prostoru je v zájmu nás všech. Z našeho pohledu je základem, aby Alzaboxy byly po všech stránkách spolehlivé, bezpečné a účelné. Zároveň se je snažíme umísťovat tak, aby byly dostupné a přitom okolí co nejméně narušovaly,“ uvádí pro Metro Chovancová.
Pro umísťování boxů podle ní platí v Alze interní pravidla. „Například se v maximu případů snažíme boxy umísťovat vždy ke stěně budov, a ne samostojně do prostoru, jak z důvodů vizuální čistoty, tak pro udržení snazšího pohybu ve veřejném prostoru. Právě v centru Prahy je většina Alzaboxů umístěná v pasážích, obchodech či kancelářských budovách a vždy s ohledem na to, aby co nejméně vizuálně zasahovaly do okolí,“ líčí pro Metro Chovancová.
Je pravdou, že například výdejní boxy Alzy v Hybernské ulici stojí v průjezdu. Nebo box na Novém Městě je umístěn za garážovým domem. „Pracujeme také se zpětnou vazbou veřejnosti a našich zákazníků. Například jsme upravili jejich polep, který je nyní střízlivější a pracuje s tlumenější barevností. Nový vzhled, zejména použitou barevnost, jsme konzultovali s pražským IPR,“ chlubí se Chovancová s tím, že od září již proběhla změna vizuálu na zhruba polovině Alzaboxů. Další budou následovat v průběhu dalších šesti měsíců.
Další boxy nic neřeší
Jednou z cest je podle zástupců Alzy také nebudovat stále další nové „krabice“, ale efektivně sdílet již vytvořené doručovací kapacity. I proto do své sítě schránek firma umožňuje doručovat balíky všem dopravcům, kteří o to projeví zájem. Rozšiřování sítě boxů má podle mluvčího Zásilkovny Kamila Chalupy probíhat naopak především na území menších měst a v rámci nových developerských projektů.
„Naše boxy vznikají jako vítaná přidaná služba pro občany v dané lokalitě. Zvláště v menších obcích, kde obecně ubývají nejrůznější služby a obchody nebo tyto omezují svoji otevírací dobu, jsou boxy Zásilkovny často jediným místem, kde si lidé mohou své zásilky vyzvednout. Oblíbenost Z-BOXů také ukazuje fakt, že jejich velkou část stavíme na žádost obcí či jednotlivců,“ vysvětluje Chalupa a dodává: „V Praze jsou našimi partnery většinou soukromé společnost či obchodní řetězce. Ale spolupráci jsme uzavřeli i s několika městskými částmi, které ve službě vidí přidanou hodnotu pro občany. Jedná-li se o historické části obcí, jednáme i s památkovými úřady.“
Jak na schránky
|