V celém systému pražské integrované dopravy, a to včetně příměstských spojů, jezdí k dnešnímu dni něco málo přes tisíc klimatizovaných vozů. „To odpovídá 41 procentům vozového parku dopravců. Zároveň je dle standardů kvality klimatizace povinnou součástí a nové vozy ji musí mít. Tento poměr se bude následující roky zvyšovat směrem ke stovce,“ říká mluvčí organizátora dopravy Ropid Filip Drápal. Standard kvality definuje průměrné stáří vozového parku na devět let a maximální stáří vozů na 20 let. To tedy znamená, že by se měla klimatizace objevit ve všech vozech již relativně brzy.
Před několika dny spustila společnost Seznam.cz novou mobilní aplikaci. Ta pilotně využívá takzvaná real-time data. Stručně řečeno vyhledá aktuální zpoždění všech autobusů a také ukáže, zda je ve vašem vybraném spoji namontovaná klimatizace. „U autobusu s klimatizací zobrazí symbol vločky. Pokud by vás zajímaly tramvaje, doporučujeme fanouškovský projekt Mobilní tabla využívající informace nasbírané z terénu. I zde hledejte sněhovou vločku,“ radí Drápal.
Rozpálenou Prahou jezdí i tramvaje 15T ForCity facelift se žlutými maskami. Tam je klimatizace jistá. Pokud se snažíte nalézt chladnější spoj na webu či Facebooku mobilnitabla.cz, zadejte jen místo odjezdu a zobrazí se různé spoje. Stránky zobrazují i polohu všech tramvají, v níž lze snadno odfiltrovat tramvaje s klimatizací. „Rádi bychom výhledově tuto informaci poskytovali i na odjezdových tabulích,“ uvádí Ropid na Facebooku.