metro.cz

Počasí v Praze

2 °C / 8 °C

Pátek 19. dubna 2024. Svátek má Rostislav

Klimatický plán nevzal v potaz koronavirus, říká Nacher

  13:19
Pražští zastupitelé schválili minulý týden klimatický plán, podle kterého se má do roku 2030 investovat zhruba 230 miliard korun do 69 opatření zaměřených na snížení emisí oxidu uhličitého v metropoli o 45 procent. Jedním z těchto opatření je například u opozice nepříliš populární záměr zavést poplatky za vjezd do centra hlavního města. Většina opozice plán nepodpořila s tvrzením, že je nereálný a nedostatečně připravený. Jedním z těch, kteří pro plán nezvedli ruku, byl ekonom, poslanec a opoziční zastupitel v jedné osobě Patrik Nacher.
Poslanec za hnutí ANO Patrik Nacher | foto: Ladislav KřivanMAFRA

Minulý týden jste se před jednáním o klimatickém plánu vyjadřoval v tom smyslu, že je ušitý horkou jehlou. Popsal byste čtenářům, v čem jsou jeho největší slabiny?
Tak především nebyl plán projednán s odborníky z celého spektra – nejen ekologové, ale třeba i ekonomové jsou důležití. Nebyl také důkladně prodiskutován s opozicí. Dokument na devět let za 230 miliard korun nemůžete převálcovat a riskovat, že po dalších volbách to bude všechno jinak. Přehlasováním o pár hlasů přece nelze zavázat další politické reprezentace. Kdybych to měl připodobnit k tématu na centrální úrovni, tak mě napadá penzijní reforma, to je přiléhavé.

V čem konkrétně?
Její úspěch je možný, pokud bude široká shoda koalice a opozice, jinak je to risk. Nemluvě o tom, že klimatický plán absolutně nevzal v potaz koronavirus a změny, které potkaly celou společnost, ekonomiku, hospodářství – budeme se jinak chovat, méně cestovat. Praha závislá na službách a cestovním ruchu bude v nejbližších letech těžko dohánět předcovidovou úroveň. Z tohoto popisu je, podle mě, krásně vidět, že samotný dokument je principiálně špatně, a to neřeším nápady typu mýto a mantru kolem elektromobility. Přitom sám mám elektrické auto…

Tak, či onak, klimatický plán má zelenou.
Ano, zastupitelstvo dalo doslova zelenou, ale pouze hlasy koalice, a to je podle mě špatně. Opozice je páté kolo u vozu. Zástupci koalice se přitom na tom samém zastupitelstvu čílili, že vláda válcuje opozici u stavebního zákona. Není to však pravda, neboť tam bylo několik desítek pozměňujících návrhů, z nichž celá řada prošla, a to i návrhů opozice, minimálně desetkrát pak poslanci hlasovali jinak, než jak chtělo ministerstvo. Teď dělají totéž u klimatického plánu a ani jim to nepřijde hloupé a absurdní.

Je možné ještě některým jeho bodům zabránit?
Věřím, že těm největším pitomostem se ještě podaří zabránit, ale pro Pražany je to prostě nejistota, oni nevědí, co všechno mohou ještě očekávat v rámci posvátné krávy zvané boj s klimatickými změnami, a hlavně kdo to zaplatí. (Většinu potřebných peněz chce magistrát získat z evropských fondů – pozn. redakce.)

Jaké řešení byste navrhoval, aby se dodržely podmínky dané klimatickým závazkem Prahy?
Jsem zastánce pozitivních motivů – například možnost parkování v Praze zdarma pro elektrická auta – nikoli motivů negativních, trestajících, zdražujících. Zároveň se přiznám, že už mi trochu naskakuje husí kůže, když slyším termín klimatický závazek. Ať se na mě nikdo nezlobí, ale trochu mi to připomíná dobu RVHP (Rada vzájemné hospodářské pomoci byla obchodní organizace sdružující v době studené války socialistické státy sovětského bloku – pozn. redakce.). Pojďme dělat ty věci s rozumem, postupně, logicky, nikoli překotně a pionýrsky.

Zpoplatnění vjezdu do centra

  • Za průjezd hlavním městem budou řidiči dříve či později platit. To se nelíbí opozici i odpůrcům z řad řidičů.
  • Možností nastavení systému je mnoho. Nejčastěji se hovoří o zpoplatnění území deseti kilometrů čtverečních, do kterého dle odhadů zajíždí více než půl milionu vozidel denně.
  • Řidiči by mohli platit až desítky tisíc korun ročně. Podle opozice je největším problémem mýta právě to, že vedení města netuší, kolik přesně bude stát  řidiče.
  • Zásadním předpokladem zavedení mýta je podle magistrátu dostavba Pražského okruhu – jednoduše proto, aby řidiči měli Prahu kudy objet.

V opozici jste na magistrátu za ANO spolu s ODS. Ta tvrdí, že zastánce zavedení mýtného – náměstek Petr Hlubuček – dříve záměrně blokoval výstavbu severní části okruhu kolem Prahy. Jak to měl podle vás dělat?To nevím, ale vím, že pro současné vedení hlavního města není dostavba taková priorita, aby to bylo také reálně vidět. To kvůli záchraně jednoho stromu se několikrát sešla rada a koaliční zastupitelé se na zastupitelstvu předháněli, kdo strom zachránil a kdo za to může. Kdyby energii úměrnou důležitosti věnovali obchvatu ve srovnání s tím, co se dělo kolem jednoho stromu, jsme někde jinde.

Když jsme si povídali naposled, řekl jste, že je v počínání vedení Prahy třeba rozlišovat covidovou dobu a běžný stav. Jak byste to hodnotil nyní?
Covidová doba určitě ovlivní chod města do budoucna, minimálně v tom, že se mění a změní priority, pohledy na dění ve městě. Aktuálním problémem třeba není velké množství turistů v centru aneprůchozí některé uličky, nýbrž pravý opak, podpora podnikatelů v centru Prahy, doprava a podobně. Tak uvidíme, jak se s tím koalice popasuje. 

Klimatický plán

Výstavba bioplynové stanice, využití zbytkového tepla z odpadních vod pro vytápění domů, energetické úspory v městských budovách a umisťování fotovoltaických panelů na jejich střechy, umisťování rychlonabíječek pro elektromobily do lamp veřejného osvětlení nebo nákup bezemisních vozidel pro MHD. To jsou klíčová opatření vyplývající ze schváleného klimatického plánu.

  • Dopad na městský rozpočet se má po započítání dotací a úspor pohybovat mezi dvěma a třemi miliardami ročně. Podle náměstka primátora pro finance Pavla Vyhnánka je tato suma pro město zvládnutelná.
  • Schválené znění strategického dokumentu je výsledkem více než roční práce několika pracovních skupin pod vedením náměstka primátora pro oblast životního prostředí Petra Hlubučka. „Abychom se stali technologicky inovativním a ekologicky udržitelným městem budoucnosti, musíme nejdříve chtít a mít jasný plán, jak toho dosáhnout,“ říká Hlubuček
  • „Klimatický plán je zároveň odpověď na to, jak udržet náklady domácností na energie na únosné úrovni. Už dnes je například cena emisních povolenek vysoká – 55 eur za tunu CO2. Přechod na obnovitelné zdroje energií a maximalizace energetických úspor se stává vedle ekologické motivace jasně racionálním ekonomickým rozhodnutím. Náš plán snížit uhlíkovou stopu o čtyři miliony tun do roku 2030 znamená při dnešní ceně povolenky úsporu přes pět miliard korun ročně, jak pro město, tak pro Pražany,“ dodává Hlubuček.
Autor: Filip Jaroševský Metro.cz

Hlavní zprávy

HBO zhorší kvalitu svým předplatitelům, „levný“ Netflix se brzy chystá k nám a je to hit

Strážce streamu
vydáno 19. dubna 2024  14:00

STRÁŽCE STREAMU Internetová televize HBO Max, jak ji uživatelé doposud znají, zanikne ve druhé polovině května. Nová služba láká na sportovní balíček. Ceny jsou ale zatím...  celý článek

Ví, že ho fotíte? Snímky vašich ratolestí mohou zneužít pedofilové či vyděrači

vydáno 19. dubna 2024  5:00

Někdo by si mohl myslet, že největším strašákem sociálních sítí jsou falešné účty, které se vyjadřují do komentářů pod příspěvky a píšou hejty se záměrem...  celý článek

Biker Michal Maroši se divákům otevře v dokumentu Ten, co slaví každý den

vydáno 18. dubna 2024  12:00

Vrcholových sportovců je nepočítaně, ale jen pár z nich může říct, že o nich někdo natočil film. Mezi takové nově patří i biker Michal Maroši, který si i...  celý článek

Fanoušci dopravy mají letos žně. V Benešově se opět můžou projet Hurvínkem

vydáno 18. dubna 2024  18:05

Pražské metro zahájilo provoz 9. května 1974. Výročí si dopravní podnik připomíná po celý rok. Kromě programu spojeného s oslavami padesáti let podzemky...  celý článek