Počet kamer v metru se v posledních měsících raketově zvýšil. Alespoň podle webu digitalnisvobody.cz, který se se svými zjištěními obrátil na deník Metro. Zmiňovaný web se měl během komunikace s dopravním podnikem dozvědět, že je v metru aktuálně 1973 kamer. Jejich počet ve stanicích podzemní dráhy se tak měl podle tvůrců webu rozšířit během pandemie minimálně o několik stovek. „Pozorný cestující si mohl všimnout, že prázdné podzemní prostory stanic byly hustě osázeny novými kamerami. Dopravní podnik argumentuje dosti na vodě a vágně zmínil, že bezpečnostní situace se obecně zhoršuje, a že tedy navýšení počtu kamer a modernizace kamer jsou logickým a jasným řešením. Je to ale trochu jinak. Nejenom podle statistik kriminalita naopak klesá,“ uvádějí zástupci webu.
Podle šéfa odboru komunikace dopravního podniku Daniela Šabíka se ve veřejných prostorech metra skutečně k poslednímu červnu 2021 nacházelo zmiňovaných 1973 kamer. O skokový nárůst však nešlo. „Za uplynulý rok proběhla rekonstrukce kamerového systému v devíti stanicích metra, ve kterých jsme vyměnili staré kamery za nové, a kromě toho jsme doinstalovali dalších celkem 120 kamer na místa, která dosavadní kamery nepokrývaly. Nepřibylo jich tedy několik stovek, jak se uvádí v článku, na který odkazujete,“ vysvětluje pro deník Metro Šabík.
Kamery mají v prostorách metra dvě funkce. Kromě řízení provozu je to hlavně zajištění bezpečnosti. Potyček a krádeží, které na nástupištích a u eskalátorů kamery zachytily, se v posledních týdnech objevilo v médiích několik. „Díky kamerovým záznamům se policii v mnoha případech daří vypátrat pachatele trestné činnosti, ke které bohužel ve vestibulech nebo na nástupištích občas dochází. Ale nejen tam. Řada cestujících si například stěžuje, že vozy jsou zevnitř potagovány, posprejovány, setkáváme se s rozřezanými sedačkami. Je zcela pochopitelné, že se to cestujícím nelíbí. Odstraňování těchto škod dopravní podnik ročně stojí miliony korun,“ doplňuje Šabík.
Kamery, jejich umístění a počet nepatří právě k oblíbeným tématům tiskových odborů dopravců ani policie. Jen velmi málo informací lze například vyzvědět o rozmisťování desítek kamer na rozpoznávání tváří, které jsou na Letišti Václava Havla. Také o ně se v minulosti web digitalnisvobody.cz zajímal. „Informace, které nám policie neochotně poskytla, nejen že byly velmi kusé, ale také si odporovaly s jinde dostupnými čísly a vyjádřením,“ stojí v prohlášení webu, který se snaží proti navyšování počtu kamer bojovat. „Této proměně veřejného prostoru můžeme společně zabránit podepsáním a šířením petice s názvem Reclaim Your Face,“ nabádají tvůrci webu.
Podle Šabíka si lidé dohled v prostorách metra přejí. „Kamery nejsou v metru a MHD úplně všude, jak se dotyčný portál snaží navodit. Pachatele trestné činnosti se proto nedaří úplně vždy dopadnout. Pražská MHD zatím patří mezi ty nejlépe hodnocené v celé Evropě. A to také v kategorii bezpečnost. Předpokládám, že naprostá většina cestujících chce, aby bezpečnou i nadále zůstala,“ uzavírá Šabík.
Velký bratr na nástupištích. Většina investic do kamer a čidel je tajná
|