Křístek uvedl, že předseda dozorčí rady DPP a radní Jiří Pařízek neinformoval vedení města o posudku smlouvy na nákup tramvají 15T ForCity s firmou Škoda Transportation. Z analýzy vyplývá, že by vypovězením smlouvy znamenalo několikamiliardovou sankci pro DPP. "Je evidentní, že o tomto posudku předseda dozorčí rady neinformoval vedení města ani své kolegy z TOP 09. Vedení města zároveň odmítlo připravit takzvanou ovládací smlouvu, tedy převést případnou pokutu z jednostranné výpovědi smlouvy se Škodou Transportation na město," napsal Křístek.
"K seriózní diskuzi s představiteli města nikdy nedošlo"
Vedení dopravního podniku prý navíc nebylo obeznámeno o jednáních se Škodou Transportation. "Drtivá většina výsledků těchto jednání je managementu dopravního podniku neznámá," tvrdí dnes již bývalý ředitel. Křístek dále tvrdí, že finanční problémy firmy nezpůsobuje pouze kontrakt na tramvaje, ale i nemožnost odpisu majetku v řádu 50 miliard korun. "Podstatnou finanční náročnost znamená i navýšení vozokilometrů na příští rok z plánovaných 160 na 163 milionů vozokilometrů či dále klesajícím příjmy z jízdného, včetně částky z vymožených pokut," upozornil.
Křístek tvrdí, že ve funkci připravil strategii, jak podnik stabilizovat a nesnížit komfort pro cestující. "Mezi navrhovaná nezbytná opatření například patří nerepresivní zamezení zneužívání přepravy černými pasažéry (až 30 procent) a využívání elektronických služeb při placení jízdného s možností různých nových slev za častější jízdy," napsal s tím, že dopravní podnik by měl zároveň prodávat zbytný majetek nebo restrukturalizovat autobusovou dopravu. "K seriózní diskuzi s představiteli města nikdy nedošlo," uvedl.
Vedení Prahy problémy neřeší
Křístek se domnívá, že hlavním důvodem okamžitého přijetí jeho rezignace je smlouva se společností Inženýring dopravních staveb na obstarávání současné největší investiční akce, dostavbě trasy metra A. Podle Křístka už při jeho nástupu bylo známo, že IDS nepracuje, jak by měl. "Představitelé metropole se nesnaží závažné problémy v možné trestně právní rovině řádně řešit, i když jsou na ně opakovaně a odborně upozorňováni," napsal s tím, že ho zaskočila nečinnost vrcholných představitelů TOP 09 v tomto problému. S IDS prý navíc někteří z nich udržují formální i neformální vztahy.
Primátor Tomáš Hudeček ale Křístkovy útoky odsoudil. "Po přečtení prohlášení pana Křístka musím konstatovat, že jsme ho měli vyhodit mnohem dříve. Rada hlavního města Prahy mu dne 24. května 2013 dala jasný úkol: upravit smlouvu mezi Dopravním podnikem hlavního města Prahy a Škodou Transportation tak, aby její plnění nevedlo k platební neschopnosti dopravního podniku. Zavedení klimatizace a odložení splátek rozhodně není cesta, jak Dopravní podnik zachránit. Jen se mu podařilo problém v čase odsunout," uvedl primátor.
Křístkovu rezignaci přijala dozorčí rada DPP v pátek. Dnes představenstvo firmy zvolilo svým předsedou Jaroslava Ďuriše a pověřilo ho řízením společnosti. Do funkce generálního ředitele nastoupí 7. října.