Téměř šedesát procent české populace trpí obezitou a každoročně se to zvyšuje v průměru o dvě procenta. Jenže současně v průzkumech vykazujeme, že takřka polovina z nás se stále snaží hubnout. A také se rádi chlubíme tím, že za zdravé a další biopotraviny jsme ochotni vytáhnout z peněženky víc peněz než za „obyčejné“ jídlo.
„Je pravda, že za potraviny, které se označují jako zdravé, jsme za posledních šest let utratili o čtyřicet sedm procent víc peněz,“ vysvětluje Břetislav Chovítek, manažer společnosti Nielsen, která dlouhodobě sleduje vývoj českého maloobchodu v oblasti rychloobrátkového zboží, tedy potravin a drogerie. Na druhou stranu se ale ukazuje, že útraty za nezdravé jídlo, kam se počítají nejrůznější chipsy, slané oříšky, piva nebo tvrdý alkohol, se od roku 2013 zvýšily o třetinu. „V tomto segmentu vedou absolutně chipsy, které tak rádi chroupeme doma u televize,“ konstatuje Chovítek.
Obří prodejny ztrácejí
|
Výrobci těchto slaných pochoutek si od roku 2013 polepšili v prodejích o více než šedesát procent. V českých maloobchodních prodejnách také skončilo v našich taškách o padesát sedm procent víc tvrdého pití, piva o zhruba čtyřicet procent. Je to důkaz, že celospolečenská snaha snižovat závislost na návykových látkách, například na alkoholu, se moc nedaří.
„Naše zjištění také narušují zažitá tvrzení českých pivařů,“ říká prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu (SOCR) Tomáš Prouza. Podle něho se čeští konzumenti piva většinou bijí v prsa, že jsou věrní jedné značce, ale statistiky maloobchodních řetězců i menších prodejen je usvědčují minimálně z nepravdy. „Český zákazník nakupuje hodně v akcích, což se týká samozřejmě i piva,“ komentuje Prouza zvyky pivařů. „Pokud je v akci značka, která je kvalitativně na úrovni jejich preferovaného piva, bez váhání po ní sáhnou,“ argumentuje prezident SOCR. Pivo také často kupují pro muže ženy, ty podle průzkumů při nákupu nápoje dávají jednoznačně přednost ceně před loajalitou ke konkrétní značce.