Podle projektu Česko v datech je naše země sedmá na světě ve spotřebě cigaret na hlavu. Každý člověk starší 15 let jich ročně vykouří 2400. I když se do této statistiky počítají i cigarety, které nakoupí a vykouří cizinci, jedná se o varovné údaje. Ale i tak odborníci na problematiku sdílejí spíše pozitivní pocity. Pravidla, která se podařilo před pár lety prosadit, nesou své ovoce.
Jde to dolů
|
„Tento trend odráží mimo jiné zavedení protikuřáckého zákona,“ říká Jarmila Vedralová, národní protidrogová koordinátorka. Na nejrůznější kampaně a osvětu, které prezentují rizika kouření, reagují lidé buď tím, že vůbec nezačnou kouřit, nebo hledají cesty. „V Česku je už přes čtyřicet specializovaných center pro závislé na tabáku a také kolem dvou set lékáren, které poskytují poradenství,“ připomíná Vedralová.
„Postupně se přibližujeme k zemím západní Evropy, kde už kouří jen velmi malá část populace,“ komentuje trend Adam Kulhánek z Kliniky adiktologie 1. lékařské fakulty Univerzity Karlovy a Všeobecné fakultní nemocnice v Praze. Co ale stále převládá, jsou klasické cigarety, které, na rozdíl od elektronických variant, neškodí jenom samotnému kuřákovi, ale i okolí.
„Přes čtyřicet procent uživatelů elektronických cigaret uvádí, že si vedle toho zapálí i běžnou cigaretu,“ popisuje poslední zjištění Marie Nejedlá, vedoucí Centra podpory veřejného zdraví Státního zdravotního ústavu. Počet těch, kteří nikdy nekouřili a rovnou začali s elektronickou variantu, se však u nás loni, v porovnání s rokem 2019, zdvojnásobil. Týká se to především mladých lidí. Tabákové koncerny proto sázejí na prezentaci na sociálních sítích.
„Zahřívaný tabák a elektronické cigarety působí na mladé lidi atraktivněji než klasické cigarety. Slouží jako statusový symbol, který chtějí sdílet, proto je začnou užívat. V případě nikotinu je cesta od příležitostného užívání k závislosti velmi krátká,“ uvádí adiktolog Adam Kulhánek.
Závislost na nikotinu vzniká u lidí do 25 let až sedmkrát rychleji než u starších osob. „Tabákové firmy využívají influencery na sociálních sítích, i když to odporuje regulaci i etickým kodexům. Je potřeba, aby tomu politici i rodiče dětí věnovali pozornost, protože tyto produkty jsou velmi lehce návykové,“ říká Denisa Hejlová, vedoucí katedry marketingové komunikace a public relations na Fakultě sociálních věd Univerzity Karlovy. „Tato věková skupina je rozvojem závislosti ohrožena nejvíce,“ doplňuje Adam Kulhánek.
Nikotinové fígle
|