"Využívá se všude tam, kde dochází ke kolizím velkých, těžkých, neobratných ptáků, jako jsou třeba labutě, s dráty vysokého napětí nebo třeba s tramvajovým vedením, anténami a dalšími tenkými objekty," uvedl Viktora. Principem jsou speciální plasto-kovové pruhy, které se zavěsí na troleje. Jsou reflexní a zároveň vydávají speciální ultrafialové světlo, které mohou vidět ptáci i za zhoršených podmínek, například v mlze nebo šeru. Odrazka se na drátech také pohybuje, takže ptáky plaší i zvukem.
V okolí mostů zimuje nejvíce ptáků
Labutí přibylo
|
Podle magistrátu ptáci do tramvajového vedení vrážejí nejčastěji na Palackého a Mánesově mostech a na mostu Legií. "Vzhledem k tomu, že v okolí těchto mostů zimuje nejvíce ptáků, počítáme, že tyto zabezpečíme jako první. Následovat bude zabezpečení dalších mostů, po kterých vedou tramvajové linky," sdělil ČTK předseda výboru pro životní prostředí Milan Urban. Magistrát se zavedením systému souhlasí, nyní se k němu musí vyjádřit památkáři.
"Pak se bude muset oslovit dodavatel, předpokládám, že zahraniční, protože v Česku není žádná firma, co by to dělala," uvedl Viktora. Podle něhož vyjde zakázka na ověšení pěti až sedmi pražských mostů na desítky tisíc korun. Vlastní instalace je podle něj velmi jednoduchá, trvala by maximálně den. Systém by mohl být zaveden ještě letos.