Myšlenka poskytovat cestujícím Letiště Václava Havla Praha duchovní podporu se zrodila po konzultaci letiště a České biskupské konference v roce 2014. „Vzor jsme měli z velkých letišť v Evropě, například Dublinu nebo londýnského Heathrow,“ říká k historii této služby Roman Pacvoň z Letiště Praha.
Víra na Heathrow
|
Duchovní Jákob Christophe nastoupil oficiálně 1. února předloňského roku. Stal se zaměstnancem Letiště Praha, měl vlastní zázemí.
Služba kaplana byla spuštěna v testovacím režimu. Kontakt byl uveden na internetových stránkách letiště, v tištěných brožurách, doptat se na něho bylo možné v informacích. Kromě toho se duchovní pohyboval mezi cestujícími v zóně po odbavení v modré vestě s označením Duchovní správa letiště (Airport Chaplaincy).
„Byl schopen poskytovat duchovní útěchu kterémukoli cestujícímu bez ohledu na jeho konkrétní vyznání,“ říká Pacvoň.
Jákob Christophe komunikoval v angličtině, ale domluvil se i česky a italsky. Problémem však bylo, že o jeho služby byl malý zájem. Cestující se na něho obraceli spíše než s duchovními problémy se zcela praktickými dotazy na odlety nebo kde se nachází to či ono.
„Nakonec byla spolupráce loni v březnu po vzájemné domluvě ukončena, jelikož reálné působení kaplana na letišti se neshodovalo s jeho zamýšleným posláním,“ dodává Roman Pacvoň.
I přes stoupající počet cestujících, během tří letních měsíců jich bylo téměř 5 milionů – o 15 procent víc než za stejné období loni, tu není v porovnání například s londýnským letištěm taková koncentrace lidí různých vyznání.
Cestujícím jsou i nadále k dispozici místnosti klidu označené jako Prayer Room. Nacházejí se v obou hlavních terminálech. Jedná se o nevelké prostory. „Mohou sloužit jak k běžné meditaci, tak k modlitbám v soukromí. Protože je využívají cestující různých vyznání, letiště neinstalovalo žádné symboly, které by připomínaly konkrétní náboženství,“ upřesňuje Roman Pacvoň.