metro.cz

Počasí v Praze

-2 °C / 4 °C

Neděle, 18. února 2018. Svátek má Gizela.
Jednotlivé domy navrhují různé ateliéry (29.9.2016)
Jednotlivé domy navrhují různé ateliéry (29.9.2016) | foto: Sekyra Group

Letní snění. Jaká bude Praha v roce 2030?

8. srpna 2017  15:55 Robert Oppelt
Praha 2030. Více lidí, bytů, ale i parků, silnic a kolejí.

Horké letní dny úplně vyzývají k tomu zavřít oči a představovat si. Třeba jak bude vypadat metropole za deset patnáct let. Nemusí to ale být jen snění. Praha má několik závazných dokumentů, které říkají, jak by metropole měla vypadat v roce 2030.



Co bude hotovo

Přestože většina plánů je jen obecných, už nyní lze očekávat, že se městu či státu podaří dokončit některé klíčové, zejména dopravní, stavby.

V roce 2023 musí být hotova část trasy metra D, jinak ztratí město šanci získat na ni evropské peníze. Plán počítá s ­výstavbou dvou úseků v několika etapách, spojit má Písnici přes Pankrác s Náměstím Míru.

Hotova musí být i další část Pražského okruhu. Úsek 511 spojí dálnici D1 s hotovou částí u Běchovic. Nejoptimističtější termín zahájení této stavby je rok 2019. Termín dokončení okruhu na severu města ale nedokáže zatím odhadnout nikdo. Podle Ředitelství silnic a dálnic totiž neexistuje ani žádný kvalifikovaný odhad.

Hotovo bude i na železnici, která má spojit Prahu, Kladno a letiště. Letos začala rekonstrukce Negrelliho viaduktu, další části moderního propojení centra s letištěm a ­přestupem na Veleslavíně na metro mají následovat.

„Pro dlouhodobé plánování rozvoje města je klíčovým dokumentem strategický plán. Jeho cílem je poskytnout veřejnému i soukromému sektoru základní představu o­ směřování města,“ vysvětluje mluvčí Institutu plánování a rozvoje Marek Vácha.

„Víme například, že se do Prahy nastěhuje minimálně 100 tisíc obyvatel. To znamená, že je nezbytné každý rok postavit pět tisíc bytů. Strategický plán zároveň ukazuje na oblasti, kde se dá uspořit. Třeba zavedením chytrých opatření v řízení města bychom mohli ušetřit ročně miliardy,“ říká primátorka Adriana Krnáčová.

O tom, co by prospělo Praze, mají jasno i developeři. Rozpohybovat by se měla zejména rozvojová území, která mnohdy dlouhá léta čekají na změnu územního plánu.

„V Praze je i­v širším centru několik brownfieldů, které by bylo možné téměř okamžitě využít k rozvoji města a ke zvýšení dostupnosti bydlení,“ potvrzuje výkonná ředitelka společnosti Central Group Michaela Tomášková.

Za příklad, jak by metropole měla v budoucnosti vypadat, dnes urbanisté dávají Anděl. A právě v­ oblasti Smíchova by měla pusté plochy kolem kolejí v okolí zdejšího nádraží nahradit nová čtvrť. Vyroste kolem nového, 28 metrů širokého bulváru, který spojí prostor dnešního autobusového nádraží Na Knížecí se Smíchovským nádražím.

Lepší doprava

Praha počítá i s velkým rozvojem tramvajových tratí.

Město plánuje stavbu téměř tří desítek tramvajových tratí. Vyplývá to ze strategie rozvoje tratí do roku 2030, kterou vypracoval dopravní podnik.

Do pěti let se budou stavět tři tratě, stavba dalších patnácti má začít do roku 2030.

Vzniknou nové mosty pro tramvaje přes Vltavu nebo nová vozovna.

Bydlení v ­nové části Smíchova nalezne zhruba 3300 lidí. Vznikne tu i nové náměstí. V roce 2028 skončí smlouva na pronájem současného sídla magistrátu a pak by se sem do nové budovy mohli přestěhovat městští úředníci.

Využití stávajících ploch je jedna z novinek v plánování města. Místo na periferii se bude stavět na plochách starých nádraží a továren, díky čemuž vznikají nová propojení a lidem se zkracují cesty po Praze. Nákladové nádraží Žižkov, plochy u Masarykova a­ Smíchovského nádraží, Bubny-Zátory a Rohanský ostrov se postupně mění v příjemné městské čtvrti s­ dobrou vybaveností a kvalitními veřejnými prostory.

To, že se opět bude bydlet v centru, má vést k poklesu podílu automobilové dopravy a zlepšení životního prostředí.

Za dva roky by se mohlo začít s výstavbou první fáze projektu Smíchov City na území bývalého nákladového nádraží (29.9.2016)

Za dva roky by se mohlo začít s výstavbou první fáze projektu Smíchov City na území bývalého nákladového nádraží (29.9.2016)

Kromě brownfieldů se dočká také takzvaná městská džungle, nevyužité plochy zarostlé křovisky a ­plevelem. Praha sice patří mezi nejzelenější evropské metropole, podle urbanistů z ­institutu však trpí nedostatkem udržované zeleně. Část zanedbaných území by se podle připravovaného plánu měla změnit na parkové plochy. Nových parků by mělo vzniknout 207, zkultivovat by se měla zeleň například v ­lokalitě Trojmezí, u meandru Vltavy v ­Holešovicích či na Bohdalci.



Komentáře

Hlavní zprávy

Dan Brown vydal publikaci Počátek

Spisovatel Dan Brown v Barceloně při uvedení knihy Počátek
vydáno 17. února 2018  15:20

Jednomu z nejprodávanějších knižních autorů současnosti vychází v češtině novinka. Jmenuje se Počátek a Dan Brown v ní hledá otázky ohledně vzniku lidstva.  celý článek

Pějme ódu na podvozek

Subaru Impreza. BiLED přední světlomety se automaticky natáčí v zatáčce.
vydáno 17. února 2018  13:12

Impreza dostala na kapotu razítko potvrzující, že dál zůstává kultem!  celý článek

Tečka Jaromíra Bosáka: Rád šlapu do kaluží

Sportovní komentátor Jaromír Bosák.
vydáno 17. února 2018  10:57

Je to taková zvláštní schizofrenie. Mám rád teplo. Čím jsem starší, tím více je mi nepříjemné, když mi mrznou prsty u nohou, teče z nosu a viry si na mých...  celý článek

Střevní záněty nás trápí dvakrát více než před 30 lety

Potíže trávicího traktu
vydáno 17. února 2018  8:55

Počty nemocných s nespecifickými střevními záněty stoupají.  celý článek



Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám