metro.cz

Počasí v Praze

1 °C / 1 °C

Úterý, 20. listopadu 2018. Svátek má Nikola.
Konstrukce Libeňského mostu oslabila místy až o 14 procent.
Větší foto
Konstrukce Libeňského mostu oslabila místy až o 14 procent. | foto: MAFRA

Libeňský most za 90 let existence neprošel žádnou větší opravou

1. března 2018  9:30 David Halatka Metro.cz
Pražské mosty mají pozoruhodnou historii. Jejich aktuální stav je na pováženou.

Mimořádná prohlídka Libeňského mostu v roce 2013 odhalila, že u trámů rámové konstrukce dochází ke korozi, která konstrukci oslabila místy až o 14 procent. „Je skutečnou kuriozitou, že Libeňák za devadesát let své existence neprošel žádnou větší opravou,“ upozorňuje architekt Zdeněk Lukeš. To na jednu stranu svědčí o mimořádných konstrukčních kvalitách mostu, zároveň „nesmrtelná“ pověst mostu přispěla k jeho alarmujícímu stavu.

Ve velmi špatném stavu je 23 pražských mostů. Mezi nimi jsou i historické skvosty, po nichž se denně přepraví tisícovky lidí. Jde také o most Legií a Palackého most v samém srdci metropole. Druhý jmenovaný most je v hledáčku Technické správy komunikací (TSK), která ke spojnici Národní třídy s Újezdem konstatuje: „Nárůst poruch vylehčovacích cihelných klenbiček mostovky, jakož nefunkční hydroizolační systém.“ TSK do roku 2018 navrhuje zahájit přípravu na celkovou opravu mostu, její cena se odhaduje na desítky milionů korun.

„V dezolátním stavu jsou vložené meziklenbové desky pod tramvajovým tělesem a vozovka,“ uvádí TSK ke stavu Hlávkova mostu, který překlenuje ostrov Štvanice. Již byly zahájeny přípravné projektové práce, které uspíšila destrukce Trojské lávky v prosinci loňského roku. Odhadovaný termín výstavby je stanoven na roky 2020 až 2021.

Suverénně nejvytíženějším dopravním úsekem v celém Česku je Barrandovský most z roku 1988, po němž denně projede 135 tisíc aut. Most ale nebude během plánovaných oprav uzavřen zcela, to by téměř jistě způsobilo dopravní kolaps – komplikace, jež by generální rekonstrukce napáchala, by podle TSK byly srovnatelné s těmi, které čas od času způsobují větší opravy na Jižní spojce.

Nejkratší je Čechův most se 169 metry, ten nejdelší, Radotínský (od roku 2010) dosahuje 2291 metrů.

Jaké zajímavosti se vážou k mostům v metropoli?

Karlův most

  • Otevřen roku: 1348
  • Předchůdce: dřevěný most (935), Juditin most (1172)
  • Zajímavost: Nejvážněji poškozen byl při povodni v roce 1890. Války mostu příliš neublížily, při obléhání švédskými vojsky v 17. století ale byly poničeny sochy a Staroměstská mostecká věž.

Negrelliho viadukt

  • Otevřen roku: 1850
  • Předchůdce: není
  • Zajímavost: První železniční most v Praze, do roku 1910 nejdelší v Evropě. Stavbu řídil Alois Negrelli, význačný rakouský dopravní inženýr.

Palackého most

  • Otevřen roku: 1878
  • Předchůdce: není
  • Zajímavost: Most byl původně „barevný“ – jako nový měl prvky s národními barvami, které ale brzy zanikly působením exhalací.

Železniční most

  • Otevřen roku: 1901
  • Předchůdce: most na Výtoni z roku 1872
  • Zajímavost: Most není oficiálně pojmenovaný. Elektrifkovaný byl v roku 1928.

Most Legií

  • Otevřen roku: 1901
  • Předchůdce: Most císaře Františka Josefa I. (1841)
  • Zajímavost: Původní most byl řetězový a sloužil až do roku 1898.

Hlávkův most

  • Otevřen roku: 1912
  • Předchůdce: dřevěný most (1898)
  • Zajímavost: Most je tvořen dvěma částmi, kvůli sporům mladší a starší generace architektů je každá jiné konstrukce. Most je pojmenován po filantropu a staviteli Josefu Hlávkovi. Nikdy nebyl přejmenován.

Mánesův most

  • Otevřen roku: 1914
  • Předchůdce: Železná lávka (1869)
  • Zajímavost: Až do roku 1920 byl most pojmenován po Františku Ferdinandovi d´ Este.

Libeňský most

  • Otevřen roku: 1928
  • Předchůdce: dřevěný most (1903)
  • Zajímavost: Samotný most tvoří celkem šest celků, proto je někdy označován jako takzvané Libeňské soumostí.

Branický most

  • Otevřen roku: 1964
  • Předchůdce: není
  • Zajímavost: Lidové označení most Inteligence získal proto, že na jeho stavbě pracovali příslušníci inteligence (právníci, filosofové, lékaři a další), kteří byli v 50. letech nuceni nastoupit do dělnických profesí.

Barrandovský most

  • Otevřen roku: 1988
  • Předchůdce: není
  • Zajímavost: Do roku 1990 byl pojmenován po Antonínu Zápotockém.

Trojský most

  • Otevřen roku: 2014
  • Předchůdce: Trojský tramvajový most (1981)
  • Zajímavost: Výstavba mostu vyšla celkem na 1,3 miliardy.

Komentáře

Hlavní zprávy

Na mobilu jsou Češi závislí. Datlují i v autě na červené

Surfujeme i v MHD
vydáno 20. listopadu 2018  15:24

Deník Metro vyrazil do ulic. Pozorovali jsme, kolik lidí nepustí chytrý telefon z ruky.  celý článek

Jako důchodci si pohoršíme, myslí si Češi. Nejvíce je straší fyzická bezmocnost

Ilustrační snímek
vydáno 20. listopadu 2018  13:14

Délka absolutního dožití se neustále prodlužuje. Před sto lety umírali čeští muži v průměru ve 47 letech, ženy o dva roky později. Dnes žijí ženy o třicet...  celý článek

Sloupek Jakuba Koháka: Jiřina! Jiřina!

Jakub Kohák
vydáno 20. listopadu 2018  11:58

„Už jsme měli Jiřího Lábuse, Jana Bergera, Jirku Skaláka, nejrůznější Miss a Mistéry,“ píše Jakub Kohák.   celý článek

Chytrý telefon funguje téměř jako pákový hrací automat, říká psycholožka

Alžběta Protivanská
vydáno 20. listopadu 2018  8:35

Alžběta Protivanská je psycholožka a psychoterapeutka. Také je autorkou kurzu Manuál na Mozek, který je o tom, jak mozek nejen pochopit, ale také na něj...  celý článek

Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám