Žluto-červený vůz se prosmýkne kolem Sněmovny a začne stoupat Nerudovou ulicí. Kdo by čekal hluk motoru v zápřahu, bude zklamán. Dodávka míří do prudkého kopce jen za tichého hučení. Zdeněk Kobliha totiž řídí Volkswagen e-Crafter, o jehož pohyb se stará elektromotor a baterie.
„Řídí se podobně jako obyčejné auto s automatickou převodovkou, nic nového jsem se učit nemusel,“ říká kurýr společnosti DHL Express. Ta elektromobil nasadila na trasu po pražské Malé Straně a přilehlém okolí.
Zvenku auto vypadá jako typická dodávka, ale vnitřnosti jsou zcela jiné. Přední kola pohání elektromotor a baterie konstruktéři schovali pod nákladový prostor. „Díky tomu má auto nízké těžiště a dobře sedí na silnici. Elektrický pohon je navíc velmi tichý, takže řízení je opravdu příjemné,“ dodává Kobliha.
Většímu rozšíření elektromobilů brání kromě ceny hlavně omezený dojezd. To však pro dodávku, která mimo jiné vozí zásilky na Hrad, nepředstavuje překážku. Na jedno nabití zvládne v kopcovitém terénu v rušném pražském provozu kolem 130 kilometrů. Trasa, kterou objíždí, však měří jen sedmdesát.
„Přes noc parkujeme a dobíjíme v terminálu ve Zdibech. Když sjedu e-Crafterem dolů do centra, většinou neztratím vůbec žádnou energii v baterii, protože cestou z kopce se akumulátor dobíjí pomocí rekuperace,“ říká kurýr. Elektromobily mohou v Praze parkovat i v modrých zónách zdarma.
Firma DHL Express zatím nasadila elektrickou dodávku z dílny Volkswagenu ve dvou českých městech. „Jednu provozujeme v Praze a druhou v Brně. Na přelomu měsíce srpna a září budou jezdit ještě další dvě dodávková auta v hlavním městě,“ popsal Pavel Šmejkal, provozní ředitel firmy, s tím, že pro kurýrní službu byl při výběru vozu klíčový jeden parametr: kapacita nákladového prostoru. „To VW e-Crafter splňuje, navíc se nám líbil i design,“ dodal Šmejkal.