metro.cz

Počasí v Praze

1 °C / 16 °C

Středa, 26. září 2018. Svátek má Andrea.
Obchod Michaela Trettera.
Další 3 fotografie v galerii
Obchod Michaela Trettera. | foto: Tretter’sMetro.cz

Milovník prohibice chce naučit Čechy investovat do alkoholu

27. března 2017  15:25 Filip Jaroševský Metro.cz
Barman, novopečený majitel obchodu s alkoholem, výrobce vlastních pochutin, vypravěč příběhů. Nic z toho samo o sobě nestačí pro charakteristiku osobnosti Michael Tretter. Ten je totiž několikanásobným mistrem republiky v barmanském řemesle, své zeleninové chipsy úspěšně vyváží do zahraničí, ve svém obchodě má lahve, které rozhodně nehodlá prodávat, a když má vyprávět příběh, bude právě o jedné z nich.

Asi jako každý z nás mám rád trochu tajemno,“ říká Michael Tretter, zatímco stojíme v jeho nově otevřeném obchůdku v Kozí ulici. Je k prasknutí narvaný prémiovým alkoholem. Vzápětí sáhne na regál vedle nás. CVAK! Otevírají se ukryté dveře do tajného sálu.



„Při stavbě jsem měl přítele, který měl pocit, že stavím obchůdek plný alkoholických kouzel. Přišlo mi příhodné za skříň plnou lahví ukrýt tajnou místnost. Využíváme ji k aukcím alkoholu, takzvaně za zavřenými dveřmi,“ říká se šibalským výrazem.

Trochu tajemna pro lidi

O tom, že je Tretter velkým fanouškem prohibice a třicátých let obecně, svědčí nejen jeho zachovalá prohibiční sada, šejkry, barmanské náčiní a další sběratelské kousky té doby rozmístěné po obchodě, ale také fakt, že se v jeho baru v Praze 1, laděném svým interiérem právě do třicátých let, rovněž nachází podobně tajemný prostor. V „tajném“ suterénu, kam mají přístup jen štamgasti, se totiž již dva roky rozlévají drinky do porcelánových šálků, jako tomu bylo za časů Al Capona. „Místnost je určena pouze pro ty, kteří znají přístupový kód.

Design je naprosto odlišný od původní verze horního baru – je v newyorském art deku, kde jsme použili originální motivy s odkazem prohibičních barů. Liší se hudbou, koktejly a hlavně atmosférou. Myšlenka, která mě vedla, byla ovlivněna světovým trendem v otvírání podobných podniků na neuvěřitelných tajných místech a zadruhé zkušeností z předcházejícího období české prohibice, kdy jsem pocítil, že zakázané ovoce nejvíc chutná. Lidé chtějí trochu tajemna, a tak jim ho poskytuji,“ vysvětluje Tretter.

Alkohol jako investice

Fotogalerie

Michael je pokračovatelem rodinné barmanské a gastronomické tradice, která se u Tretterů dědí z otce na syna již devadesát let. Sám je nyní hlavou a tváří značky Tretters, činorodým byznysmenem podnikajícím v obchodu a v realitách, zakladatelem barmanské školy a v neposlední řadě jedním z pěti výrobců zeleninových lupínků na světě. Svým novým obchodem s investičním alkoholem, zařízeným v secesním stylu, si však podle svých slov plní další sen. Naučit Čechy investovat do prémiového alkoholu.

„Naše idea je prostá. Chceme, aby k nám do obchodu zákazník přišel, chvilku tu pobyl a našel tu ideální dárek pro přítele či lahev, která bude zvyšovat svou hodnotu. Najdete tu totiž lahve za pár stovek i za několik desítek tisíc korun. Za investiční lahev dáte sice třeba několik tisícovek, pokud ji ale doma zabalíte do hadru a udržíte v konstantní teplotě, za dva tři roky může být její hodnota klidně o polovinu vyšší. A pokud se tak náhodou nestane, vypít se dá přece vždycky,“ usmívá se Tretter. U investičního alkoholu je při dobrém nákupu v průměru deseti- až patnáctiprocentní nárůst ceny. Tretter tuto cifru vzápětí přirovnává k autu typu Porsche.

Tekuté příběhy

Náš průvodce rád používá při prezentaci vzácných lahví ve svém obchůdku formulaci, že prodává alkohol s tekutým příběhem. Tento příběh, stejně jako exkluzivita lahve, bývá také často ovlivněn počasím. Když totiž třeba destilérku whisky smete nadobro hurikán, prakticky přes noc cena jejích produktů několikanásobně vzroste.

„Tohle je například sbírka určená k prodeji, a to společnosti Silver Seal. Ta se soustředí na výkup sudů whisky a rumů již zaniklých destilérek, z jejichž obsahů si nechávají od mistrů blenderů vytvářet unikátní, nové produkty. Ty jsou ve velmi malých neopakovatelných limitovaných edicích například 163 kusů nabídnuty na trh. Momentální osvěta o tomto projektu je přitom naprosto minimální, ale v průběhu několika málo let z nich budou opět skvělé investiční lahve,“ vypráví.

Jeník v tom umí chodit

Aby se ale lahev stala vzácnou, nemusí být nutně značka již mrtvá. Typickým příkladem je firma John Walker & Sons založená v lednu 1934. Ta má na svém kontě podle Trettera snad nejvíce speciálních a limitovaných edic vůbec. „Umějí s tím marketingově perfektně pracovat. Mají možnost udělat pár zvláštních lahví, tak je udělají a poskytnou tím nové možnosti sběratelům. Firma byla dokonce králem Jiřím V. jmenována oficiálním dodavatelem whisky na královský dvůr. Držitelem tohoto titulu je dodnes, a to hlavně proto, že svou možnost nabídnout několik lahví dvoru pokaždé využila,“ popisuje.

Založit obchod s prémiovým alkoholem není zrovna práce, která se dá stihnout za týden. Několik let skupoval Tretter se svým společníkem prostřednictvím zahraničních aukcí prémiové a sběratelské lahve, limitované edice či jednotlivé kusy, kterých je na celém světě omezené množství.

Skrýš na placku. Za milion

„Na základě pečlivé selekce jsou tak u nás k zakoupení lahve, které se v tuto chvíli často nachází pouze v soukromých sbírkách, ale také lahve označené visačkou neprodejné, jelikož patří do mé osobní sbírky,“ doplňuje Tretter. Jak se pětinásobný mistr republiky v barmanském řemesle rozpovídá o starých lahvích, není podle kolegů nikdy k zastavení. Jeho i našima rukama tak během naší návštěvy procházejí kousky za stovky tisíc korun a zaznívá jeden zajímavý příběh za druhým.

Trocha tajemství, pro která má Tretter slabost, se pojednou promítá i do jeho vyprávění, když najednou místo lahve drží v rukou velkou knihu. „Tato kniha o rozměru padesát krát třicet centimetrů obsahuje rodinné a historické fotografie Macallan Whisky, dále pak jsou velmi citlivě vyřezány listy textu, mezi kterými je k nalezení prohibiční placatice moku o obsahu tři deci,“ vyndává malou placatku ze zajetí prohlubně mezi stránkami. „Dílů je celkem pět. Tento výtisk byl navíc vydán v limitované edici. Je to skvělá investice. Celková její výše je zhruba milion korun,“ ukazuje knihu. Zas tak šikovní ale nejsme. Tu knihu držte v ruce radši jen vy, mistře barmane.



Komentáře

Hlavní zprávy

Inspirace z Amsterdamu

Praha, 28.8.2018 Ondřej Mirovský, volební lídr Strany Zelených, komunální a...
vydáno 25. září 2018  17:40

Deník Metro představuje kandidáty na primátora hlavního města Prahy.  celý článek

Dítě bez mobilu je nyní už rarita

Ilustrační snímek
vydáno 25. září 2018  13:45

Rodiče na svých potomcích nešetří.  celý článek

Sloupek Jakuba Koháka: Ciaooo Italia

Jakub Kohák
vydáno 25. září 2018  11:11

Moje žena – napůl Italka – mi celý život opakuje, jací jsou Italové lajdáci, píše Jakub Kohák ve svém sloupku.  celý článek

Naučte se jazyk elfů

Ilustrační snímek
vydáno 25. září 2018  9:55

Plánujete začít s japonštinou, albánštinou, tibetštinou nebo nizozemštinou? Vyrazte na Evropský den jazyků.  celý článek



Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám