Jak dlouho mural vznikal?
V první fázi připravilo pět ilustrátorů různé návrhy. To zabralo asi týden. Poté již v úzké spolupráci se zadavatelem jsme tři týdny pilovali finální návrhy, v mezičase jsme produkčně zajistili přípravné práce pro realizaci na fasády a nakonec osmi dní dva týmy malovaly.
Takže byly i další návrhy. Čím vyhrál tento?
Návrhů jsme měli asi dvacet, a nakonec si klient vybral pro obě fasády návrhy od našeho studiového designéra Honzy Kocoura. Parametry pro výběr znal nejlépe zadavatel, a je jasné že prioritou byla funkčnost designu, tedy aby komunikovala Fortunu a její servis a služby. Já jsem byl s výběrem velice spokojený, i přes to že nebyl vybrán můj návrh. Design od Honzy Kocoura je maximálně jednoduchý, a v tom je jeho síla. Grafická zkratka srovnaných sloupců hracích žetonů je opravdu povedená.
ReklamaMural okomentovala pro Metro magistrátní koordinátorka pro vizuální smog Kristýna Drápalová: „Tuto reklamu za umění nepovažujeme – má čistě komerční účel. Pro veřejný prostor je přínosem leda v tom smyslu, že jde o kultivovanější podobu reklamy, než kdyby majitel na dům umístil obyčejnou reklamní plachtu nebo běžný billboard. Jako problematické vnímáme i to, že se jedná o reklamu na hazard.“ |
Řešili jste ve studiu i otázku etiky? Přece jen je mural reklamou na hazard.
Profese ilustrátora byla od nepaměti hazard sám o sobě, takže je opravdu jen pár subjektů na české scéně, se kterými bychom nepracovali, a prakticky všechny jsou z prostředí politiky. Navíc Fortuna se profiluje jako hráčský portál a každý ví, do čeho jde. V neposlední řadě realizace pro komerční klienty nám umožňuje investovat vlastní finance do alternativních projektů, které realizujeme, jako například ilustrátorskou soutěž Raw Art Wrestling (Živý ilustrátorský souboj – pozn. red.).
Jak funguje zřízení reklamní plochy na domě? Je třeba povolení od úřadů?
U tohoto projektu není vlastníkem objektu městská část, ale soukromý subjekt, který plochy pronajímá jako reklamní. Tedy musíme splňovat stejné podmínky jako billboard.
Vaše studio má obrovské portfolio. Kde ve veřejném prostoru se objeví vaše další dílo?
S ohledem na současnou celospolečenskou situaci jsou naše projekty pozastaveny, ale jednáme s magistrátem hlavního města Prahy a pevně věřím, že další muraly se brzy ukážou po celém městě. U takto velkých realizací je to vždy otázka zejména financí, protože nápadů, skic a šikovných lidí máme ve studiu DRAWetc. opravdu dostatek. Doufám také, že tyto dvě realizace inspirují další společnosti, aby si mural vybraly jako cestu, jak o sobě dát vědět. Je to přece jen mnohem sofistikovanější forma než billboardy a nejrůznější fólie, které vídáme po městě.