"Pokrytí tunelů celého metra brání zejména vysoká hlučnost pražského metra a ekonomická návratnost této investice. Její výše, řádově stovky milionů korun, je pro jednoho operátora ekonomicky velmi diskutabilní," uvádí Jiří Janeček ze společnosti T-Mobile. Okolní hluk by podle něj učinil hovor nesrozumitelným. Problém prý ale není jen v tom. "Pokud se na celý problém podíváme z pohledu mobilní etikety, telefonovat v prostředcích hromadné dopravy není příliš ohleduplné k ostatním cestujícím," dodává. A faktem je, že Pražané cestující MHD nepatří v tomto směru mezi nejohleduplnější. Hlasité hovory už nyní trápí mnohé cestující v tramvajích a autobusech.
Z nového áčka už bychom si mohli zavolat
Operátoři za signál platíSignálem GSM jsou pokryty všechny stanice metra. Signál je šířen ve stanici pomocí antén a nezasahuje do tunelu v mezistaničních úsecích. "Pokrytí zajišťuje sdružení operátorů (Vodafone, T-mobile a Telefonica O2), které za umístění technologií ve stanicích metra platí DPP nájem," uvedla Aneta Řehková z dopravního podniku. |
Nicméně s rozvojem mobilního internetu a rozmachem chytrých telefonů by řada uživatelů ocenila i možnost přečíst si e-maily nebo zprávy na webu. Pokrytí mobilním signálem všech linek metra ale brání vysoké náklady. "V minulosti jsme testovali dvě možnosti pokrytí tunelů metra. Test prostřednictvím antén nezaručil dostatečnou kvalitu signálu uvnitř vozů, proto je nutné v těchto místech využít vysokofrekvenční kabely," vysvětluje Adéla Konopková ze společnosti Vodafone. "Náklady na tuto technologii a její instalaci na desítky kilometrů soustavy pražského metra se pohybují v řádech stovek milionů," potvrzuje tvrzení konkurence.
Jak se ale zdá, mohlo by se blýskat na lepší časy. "V současné době sdružení operátorů uvažuje o budoucím pokrytí nového úseku trasy A z Dejvické do Motola, a to včetně mezistaničních úseků," řekla Metru Aneta Řehková z pražského dopravního podniku. Že jde o reálný plán, potvrdili i zástupci všech tří operátorů.
S kabely se v metru experimentovalo už v roce 1999
|