Podobně jako nový občanský zákoník přinesl od ledna zákon o obchodních korporacích několik zásadních změn a povinností také firmám. Vedle toho, že některé z nich musí od nového roku mít webové stránky, všechny tipy podniků pak musejí zrevidovat své firemní dokumenty tak, aby byly v souladu se zákonem. Že jde jen o kosmetickou změnu?
Dvě miliardy vyletí oknem
"To ale není tak jednoduché, neexistuje totiž snadný způsob, pomocí kterého by si všichni majitelé mohli své dokumenty sami jednorázově a zcela jednoznačně zkontrolovat," říká Patrik Nacher z portálu Kancelář podnikatele, podle kterého tak firmám nezbude, než se obrátit s pomocí na právníky. Nacher odhaduje, že za notáře, právníky a v některých případech i za kolky by mohla jedna firma zaplatit kolem deseti tisíc. Zákonodárce dal společnostem lhůtu do 30. června.
"Pokud tak firmy neučiní, vyzve je k tomu obchodní rejstřík, v němž jsou zapsané a stanoví jim dodatečnou lhůtu. Nedodržení lhůty může vést k udělení finanční pokuty," dodává Lenka Vodná, mluvčí Hospodářské komory. V extrémním případě pak může soud "nečinnou" firmu také zrušit. Podle Vodné se náklady budou lišit podle velikosti firmy a komplexnosti jejich dokumentů. Týká se to například také bytových družstev, jenž budou muset upravit stanovy, odhadem jde o 450 tisíc českých firem. "Celkové náklady na změnu pro všechny společnosti v Česku se tak vyšplhají přes dvě miliardy," uzavírá Patrik Nacher.
Web povinněOd letošního ledna musí mít akciovky internetové stránky s bezplatným přístupem pro veřejnost.
|