„To zábradlí tu zbudovali nejspíš kvůli dětem. Objíždět to na kole je ale někdy trochu o hubu. Nad tímhle úkazem zvedají obočí spíš návštěvy než místní. Zvykli jsme si,“ svěřil deníku Metro čtenář Lukáš, jenž si nepřál uvést celé jméno.
Za podivnou dvojicí zeber, které se nachází v ulici Arnošta Valenty, stojí podle mluvčí Prahy 14 Veroniky Berné Technická správa komunikací (TSK). Ta má celou ulici nejen ve své správě, ale také podle Berné nesplnila povinnost a starý přechod po zbudování nového neodstranila. Mluvčí TSK Barbora Lišková starý sídlištní přechod označuje jako nepěkný pozůstatek, který budou pracovníci správy v následujících dnech řešit. Jednoduše ho přetřou černou barvou. „Přechod se může odstraňovat také například tryskáním, ale nedělá se to u nových povrchů. Mohli bychom totiž vrchní vrstvu narušit a následně přijít o záruku,“ dodává Lišková.
Sídliště Černý Most není jediným místem s tímto problémem. Své o tom vědí také členky organizace Pražské matky, které na vlastním portálu chodcisobe.cz sbírají podněty na podobně bizarní místa. V jejich seznamu figuruje nejen zmiňovaná ulice Arnošta Valenty, ale také například přechod pro chodce v ulici Vizírská, na dohled od Lehovce. „Přechod tu byl několikrát přemalován a znovu vyznačen, ale stále nevyhovuje v návaznosti na cesty z parku směrem k Základní škole Chvaletická. Navíc na něm často parkují auta, která také mnohdy neoprávněně využívají i komunikaci v parku,“ vysvětluje členka Pražských matek Blanka Klimešová.
Podobná bizarnost je podle ní také k vidění u křižovatky Ružinovské a Vídeňské ulice v Krči. „Od autobusové zastávky Klárův ústav vede cesta pro pěší, která však končí v křižovatce bez adekvátní pěší návaznosti. Děti, které tudy chodí do místní základní školy, jež vzdělává žáky s mentálním postižením, nemají bezpečný přechod ani přes nedalekou křižovatku ulic Ružinovská a Pod Krčským lesem,“ kroutí hlavou Klimešová.
Procházka Prahou může místním i turistům připomenout hru na skákacího panáka také v ulici Nad Palatou v Praze 5. Místní děti tu v běžném režimu musí denně vstupovat při cestě do sto metrů vzdálené základní školy z chodníku do vozovky, a to proto, že je zde stanoviště kontejnerů na tříděný odpad. Jinde však kvůli kapacitním důvodům být umístěny nemohou. Podobně neutěšená je situace v ulici V Podbabě. „Obejít tu lampy veřejného osvětlení s kočárkem, s malým dítětem nebo s oběma se rovná adrenalinovému zážitku, neboť je nutné sestoupit do vozovky mezi projíždějící vozidla. Podle vyjádření referenta dopravy Prahy 6 však není možné lampy umístit jinam,“ uvádí pro Metro Klimešová.
O podivně postavených zábradlích v minulosti informoval čtenáře i deník Metro. Po ukončení rekonstrukce trati ve Vinohradské ulici, jež proběhla před dvěma lety, zůstaly na zastávkách Želivského a Olšanské hřbitovy přístřešky na původních místech. Do současnosti jsou však od obou nástupních ostrůvků odděleny zábradlími, která musí cestující v dešti zeširoka obcházet. Podobně byl po dlouhá léta klandrem oddělen také přechod k zastávce Invalidovna. Před několika roky sice zanikl, avšak nikdo ho ani několik let poté neodstranil.