Pandemie změnila svět asi víc, než si připouštíme. Pociťují to například firmy, když lákají zpět to práce bývalé zaměstnankyně.
Do práce a z práce podle svého
Tam, kde to profese umožnila, využívaly zaměstnankyně hojně práci z domova. Díky tomu na jedné straně naplňovaly stereotyp, že žena má být doma s dětmi a starat se o manžela. Na druhou stranu jim home office umožnil lépe sladit práci se starostmi především o malé děti.
„Protože firmy nyní usilují nejen o získávání nových zaměstnanců, ale i o to, aby vyšly vstříc stávajícím pracovníkům, zjišťovali jsme mezi čtyřmi tisícovkami žen, jak by podle nich měla vypadat budoucnost práce,“ říká Jaroslava Rezlerová, generální ředitelka personální společnosti ManpowerGroup pro Českou republiku.
Podnětem byla nejen pocovidová situace, ale i spojení problematiky žen a zaměstnání třeba s dnešním Mezinárodním dnem žen. Ukázalo se, že mezi stávajícími zaměstnankyněmi i těmi, jež se do práce chystají po narození dítěte, je co možná největší flexibilita. „Ženy by uvítaly víc pružnosti při volbě začátku a konce pracovní doby,“ uvádí se v pěti základních výstupech průzkumu. Vztahuje se to samozřejmě nejvíc na kancelářský typ práce, ale tento přístup by se dal aplikovat i v některých nekancelářských profesích. „Například větším uplatňováním polovičních úvazků nebo kombinací směn,“ uvažuje Rezlerová.
Nejsi s námi, nepovýšíš!
Práce na dálku má však i svá úskalí. Jak ženy zapojené do průzkumu, při práci na dálku, nebo i v kombinaci s docházkou na pracoviště mají méně příležitostí učit se od ostatních nebo se dočkat povýšení. A to především ve srovnání s muži ve stejném pracovním týmu. Ukázalo se, že nabídku k povýšení dostalo třiadvacet procent mužů, ale jen devatenáct procent žen.
Až čtyřicet procent dotazovaných účastnic průzkumu dokonce uvedlo, že nadřízený neuznává jejich schopnosti a potenciál učit se nové věci a postupy.
V srdci Evropy
|