metro.cz

Počasí v Praze

0 °C / 4 °C

Neděle, 18. listopadu 2018. Svátek má Romana.
První zahraniční supermarket u nás - Mana - byl otevřen v červnu 1991 v Jihlavě.
Další 3 fotografie v galerii
První zahraniční supermarket u nás - Mana - byl otevřen v červnu 1991 v Jihlavě. | foto: ArchivMetro.cz

Nakupujeme jako Zápaďáci už sedmadvacet let

6. června 2018  5:55 Pavel Hrabica Metro.cz
Pražáci nakupují pěšky, lidé na venkově více autem. Nákupní zvyky se mění i liší.

Naše nákupní zvyky se výrazně změnily ve čtvrtek 6. června 1991. V Jihlavě se poprvé otevřel supermarket Mana, obchod západního střihu. Reklamu mu dělala samotná tehdejší ministryně obchodu Vlasta Štěpová. Nákup nebyl podmíněn otravnou povinností „mít košík“.

„Češi konečně mohli nakupovat jako cizinci a i nákupní zvyky prošly od té doby radikální změnou,“ připomíná Barbora Vanko, mluvčí řetězce Albert, který první československý supermarket provozoval.

Fotogalerie

Bylo v něm, na tehdejší porevoluční poměry, téměř vše jako na Západě, včetně stylu obsluhy a placení. Poprvé jsme mohli nakupovat potraviny i ve slevě a o nabídce informovaly každý týden letáky. Především se Češi naučili jezdit pro jídlo i další zboží auty.

Zatímco dřív nebývala u samoobsluh parkoviště, dnes je parkovací plocha obvykle větší než obchod samotný. Přesto pořád rádi chodíme nakupovat pěšky. Jak zjistil průzkum, který si nechal vypracovat řetězec prodejen Albert, mladí Češi vyrážejí na nákup potravin asi třikrát týdně, a to pěšky. Výjimkou je Praha, tam se chodí nakupovat častěji.

V celorepublikovém průměru je pěší nákup v hlavním městě až dvojnásobně častější než v regionech.

Praha byla až druhá

  • Česko je super- a hypermarketovou velmocí.
  • Po jihlavském supermarketu přišla o týden později na řadu i Praha.
  • První hypermarket otevřeli zákazníci v roce 1996 v Brně.
  • Loni u nás bylo přibližně 750 supermarketů nejrůznějších řetězců, přes 650 diskontních prodejen a více než 300 hypermarketů.

Také MHD používají Pražáci dvakrát častěji než zbytek republiky. Tam zase převládají nákupy autem, což je dané i horší dopravní dostupností prodejen. Nejvíc dnes míří na nákup vozem mladí na Pardubicku a ve středních Čechách, a to třikrát víc než jejich vrstevníci v Praze.

V českých potravinových řetězcích se stále častěji objevují nejrůznější biokoutky a úseky „zdravého životního stylu“. Generačním symbolem mladých zákazníků se v poslední době stalo avokádo.

To si podle průzkumu oblíbily téměř tři čtvrtiny mladých ve věku kolem pětadvaceti let. Ještě víc letí toto ovoce mezi Liberečáky, v tomto kraji si ho nekupuje jen patnáct procent pětadvacátníků. Naopak nejméně oblíbené je avokádo na bramborářské Vysočině.

Komentáře

Hlavní zprávy

Čím se brání Cruise nebo Craig

Při tréninku se klade důraz na orientaci v prostoru.
vydáno 18. listopadu 2018  7:12

Neustálá ochrana hlavy je základem bojového umění keysi. Vzniklo mezi rváči na španělských diskotékách.  celý článek

Místo zahrady má vzniknout hřiště, k zemi zřejmě padne pár stromů

Na Smetance
vydáno 18. listopadu 2018  6:20

Vedle školy v Praze 2 vzniká multifunkční sportoviště. Místní mají z projektu obavy.  celý článek

Omlazená fabia: tři válce do pohody. Stačí to?

Výbušnost té rakety za autem nečekejte. Lenivé kňučení ale také ne!
vydáno 17. listopadu 2018  16:49

Novou Škodu Fabia koupíte už jenom v benzinu a se třemi válci. Je to nenáročné auto, které si ale svou pozici obhájí.  celý článek

Utíkání před komunisty není špás ani v balónu

Film Balón byl natočen podle skutečných událostí.
vydáno 17. listopadu 2018  13:36

Snímek vyprávějící o kreativním úniku východoněmeckých rodin na Západ měl v českých kinech premiéru ve čtvrtek.  celý článek

Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám