metro.cz

Počasí v Praze

18 °C / 27 °C

Středa, 19. září 2018. Svátek má Zita.
První zahraniční supermarket u nás - Mana - byl otevřen v červnu 1991 v Jihlavě.
Další 3 fotografie v galerii
První zahraniční supermarket u nás - Mana - byl otevřen v červnu 1991 v Jihlavě. | foto: ArchivMetro.cz

Nakupujeme jako Zápaďáci už sedmadvacet let

6. června 2018  5:55 Pavel Hrabica Metro.cz
Pražáci nakupují pěšky, lidé na venkově více autem. Nákupní zvyky se mění i liší.

Naše nákupní zvyky se výrazně změnily ve čtvrtek 6. června 1991. V Jihlavě se poprvé otevřel supermarket Mana, obchod západního střihu. Reklamu mu dělala samotná tehdejší ministryně obchodu Vlasta Štěpová. Nákup nebyl podmíněn otravnou povinností „mít košík“.



„Češi konečně mohli nakupovat jako cizinci a i nákupní zvyky prošly od té doby radikální změnou,“ připomíná Barbora Vanko, mluvčí řetězce Albert, který první československý supermarket provozoval.

Fotogalerie

Bylo v něm, na tehdejší porevoluční poměry, téměř vše jako na Západě, včetně stylu obsluhy a placení. Poprvé jsme mohli nakupovat potraviny i ve slevě a o nabídce informovaly každý týden letáky. Především se Češi naučili jezdit pro jídlo i další zboží auty.

Zatímco dřív nebývala u samoobsluh parkoviště, dnes je parkovací plocha obvykle větší než obchod samotný. Přesto pořád rádi chodíme nakupovat pěšky. Jak zjistil průzkum, který si nechal vypracovat řetězec prodejen Albert, mladí Češi vyrážejí na nákup potravin asi třikrát týdně, a to pěšky. Výjimkou je Praha, tam se chodí nakupovat častěji.

V celorepublikovém průměru je pěší nákup v hlavním městě až dvojnásobně častější než v regionech.

Praha byla až druhá

  • Česko je super- a hypermarketovou velmocí.
  • Po jihlavském supermarketu přišla o týden později na řadu i Praha.
  • První hypermarket otevřeli zákazníci v roce 1996 v Brně.
  • Loni u nás bylo přibližně 750 supermarketů nejrůznějších řetězců, přes 650 diskontních prodejen a více než 300 hypermarketů.

Také MHD používají Pražáci dvakrát častěji než zbytek republiky. Tam zase převládají nákupy autem, což je dané i horší dopravní dostupností prodejen. Nejvíc dnes míří na nákup vozem mladí na Pardubicku a ve středních Čechách, a to třikrát víc než jejich vrstevníci v Praze.

V českých potravinových řetězcích se stále častěji objevují nejrůznější biokoutky a úseky „zdravého životního stylu“. Generačním symbolem mladých zákazníků se v poslední době stalo avokádo.

To si podle průzkumu oblíbily téměř tři čtvrtiny mladých ve věku kolem pětadvaceti let. Ještě víc letí toto ovoce mezi Liberečáky, v tomto kraji si ho nekupuje jen patnáct procent pětadvacátníků. Naopak nejméně oblíbené je avokádo na bramborářské Vysočině.



Komentáře

Hlavní zprávy

Xindl X: Byla zábava zkusit si věci, které jsem na deskách neměl

Ondřej Ládek v civilu
vydáno 19. září 2018  14:45

Ondřej Ládek vydává pod přezdívkou Xindl X pozítří šestou studiovou desku. Nese název Sexy Exity a přináší pestrou škálu písní. Autor většiny z nich se v...  celý článek

„Začalo to vlaštovkou de luxe,“ říká spisovatel Václav Šorel

Z publikace Vzduch je naše moře – Historie českého a československého letectví...
vydáno 19. září 2018  11:32

Podzimní Velký knižní čtvrtek nabídne patnáct novinek napříč žánry. Na pultech knihkupců se objeví mimo jiné i publikace Vzduch je naše moře – Historie...  celý článek

Švédský nábytek dorazí bez kuliček

Interiér prodejny Ikea na Václavském náměstí v Praze.
vydáno 19. září 2018  8:32

Skandinávská firma Ikea otvírá zítra na Václavském náměstí novou malou prodejnu.  celý článek

Rezidenti platí a podvodníci šetří. Zakrývají si espézetky

Zakrytá registrační značka automobilu v Pařížské ulici.
vydáno 19. září 2018  5:55

Bahno. Nálepky. Hadry. Listí. Tohle všechno najdete na SPZ v parkovacích zónách.  celý článek



Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám