"Národní galerie zdůrazňuje, že při posuzování žádostí postupuje striktně podle zákona a vydá jen umělecká díla, na něž je nárok žadatelů nesporný," uvedl Vít Vlnas pověřený vedením Národní galerie v Praze.
O případném vydání děl se rozhoduje do půl roku od podání žádostí, pokud se strany nedohodnou jinak. Tak tomu bylo i v případě žádostí o vydání devíti obrazů Mistra Vyšebrodského cyklu, čtyř desek takzvané Puchnerovy archy a dvou pláten Petra Paula Rubense, které Národní galerie obdržela jako vůbec první žádosti na začátku loňského května.
"Se zástupci církví došlo v listopadu loňského roku k dohodě o prodloužení, obě strany konstatovaly, že lhůta šesti měsíců bohužel nebyla v tomto případě dostatečná pro posouzení nároku," uvedl Vlnas.
Farnosti musí předložit kupní smlouvy či inventární seznamy
Církve a náboženské společnosti musí dle zákona nárokovanou věc v žádosti řádně identifikovat a prokázat, že ji vlastnily v rozhodném období, například předložením kupní smlouvy, darovací smlouvy či inventárního seznamu, a prokázat, že tato movitá věc funkčně souvisela s jejich nemovitostí, například předložením dobové fotografie.
Církve žádají například o dílo Madona z Veveří, kterou by chtěla římskokatolická farnost Veverská Bítýška. Dílo datováno před rokem 1350 je připisováno malíři z okruhu Mistra vyšebrodského oltáře. Dalším významným dílem, o které zažádala římskokatolická farnost Roudnice nad Labem, je takzvaná Roudnická Madona, práce Mistra Třeboňského oltáře z doby po roce 1380.
"Podle současných zjištění Národní galerie v Praze ani jeden ze žadatelů o tato díla - farnost ve Veverské Bitýšce, respektive v Roudnici nad Labem - zatím nedoložil relevantní podklady, které by osvědčovaly, že obrazy v rozhodné době vlastnil," řekl Vlnas.