Čtvrtek, 2. října 2014. Svátek má Olívie, Galina, Oliver.

Národní třída se určitě nepropadne, ujišťuje stavitel

Tomáš Belica Metro.cz
13. září 2012  10:50
Pár desítek metrů nad tubusem metra se činí bagry a náklaďáky. Nemůže se staveniště pod vahou mnohatunových monster propadnout?
Hrátky bagrů. Staveniště na Národní třídě je níž a níž. Neohrozí to metro v
Dalších 13 fotografií v galerii
Hrátky bagrů. Staveniště na Národní třídě je níž a níž. Neohrozí to metro v podzemí? | foto: Metro.cz

Tam, kde ještě nedávno stával starý vestibul stanice metra Národní třída, zeje dnes jen velká díra. Každým dnem se bagry prokousávají staveništěm hloub a hloub směrem k nástupišti, kterým dnes vlaky jen projíždějí.

Návrh vestibulu stanice metra Národní třída.
Návrh vestibulu stanice metra Národní třída.

Nástupiště leží 40 metrů pod zemí

Copa a Národní

Stavba kancelářského a obchodního centra Copa ve Spálené ulici v Praze přijde asi na 3,3 miliardy korun.

  • Multifunkční objekt by měl mít čtyři podzemní a až osm nadzemních podlaží.
  • Kvůli stavbě je od července na dva roky uzavřena stanice metra, což se nelíbilo hlavně vozíčkářům, neboť tato stanice měla díky výtahu jako jedna z mála bezbariérový přístup.
  • Dopravní podnik za rekonstrukci stanice metra zaplatí přes půl miliardy korun.

"Půjdeme do hloubky čtyř podzemních pater," říká Michaela Winklerová ze společnosti CPI Group, která na místě staví multifunkční Copa Centrum. Nástupiště leží skoro čtyřicet metrů pod povrchem.

Jak se ale díra stále prohlubuje, nehrozí, že se zem pod těžkými stroji propadne až k tubusům? Deník Metro se tedy zeptal společnosti Metrostav, která výkopy provádí. Firma totiž už v minulosti řešila nepříjemnost, to když se při ražbě tunelu Blanka propadla část pod povrch Stromovky. Příčinou propadu prý tehdy byla mimořádně nestabilní struktura horninového masivu.

Nic se nepropadne

Podle mluvčího Metrostavu Františka Poláka ale hloubení stavební jámy nad metrem Národní třída nemůže v žádném případě jakkoliv ovlivnit tunely metra. Svědčí pro to prý nejen řada výpočtů, ale i skutečně prováděné práce. "Nad tunely metra jsme ve stejných geologických formacích prováděli hloubené jámy na Můstku i podstatně hlubší jámu vestibulu trasy B na Jungmannově náměstí," ujišťuje mluvčí Polák.

Takto má vypadat nové COPA Centrum.
Takto má vypadat nové COPA Centrum.

Metro tady nestaví. Tak proč se svítí?

Přestože stanicí Národní třída od jejího uzavření v červenci metro jen projíždí, je perón dnem i nocí osvětlený.

Je to nutné? A kdo to platí? "Osvětlení celého prostoru nástupiště ve stanici je zatím zapojeno trvale, protože demontáží a následnou demolicí stanoviště dozorčího v úrovni vestibulu zanikla možnost ovládat operativně osvětlení podle potřeb stavby," vysvětluje Aneta Řehková z tiskového oddělení Dopravního podniku.

Od uzavření stanice pro cestující se ve všech osvětlených částech stanice zakryložulové nástupiště, aby se zabránilo jeho poškození, nyní se dokončil návoz materiálu pro kompletní rekonstrukci.

"Provoz osvětlení hradí Dopravní podnik. Nejpozději v příštím týdnu začne demontáž původního osvětlení a prostor bude osvětlován ze stavebních rozvodů stavby," dodala Řehková.

Výtah u zastávky metra Národní třída. Lidé se loučili se zastávkou, uspořádali
Výtah u zastávky metra Národní třída. Lidé se loučili se zastávkou, uspořádali

Metrostav: Blanka i metro musí vydržet

Už od sedmdesátých let zajíždí metro na trase A na Klárově pod Vltavu. Pod dnem řeky vede i metro "béčko" u Palackého náměstí a trasa C dokonce dvakrát – jednou u Štvanice a podruhé u nádraží Holešovice. Jak jsou tyto už letité stavby bezpečné?

Podle mluvčího Metrostavu Františka Poláka jsou dobře navržené a postavené tunely trvanlivá díla. Obnovují totiž původní uložení hornin a tvar tunelu přenáší horninové tlaky do konstrukce rovnoměrně. "Protože je to pod zemí, tak konstrukce nejsou namáhány změnami počasí ani jinými proměnnými vlivy. Kvalitu konstrukcí je přitom možno vizuálně kontrolovat a případné poruchy včas řešit," říká.

To samé platí i pro tunel Blanka, který mezi Trojou a Letnou vede rovněž pod řekou. Tloušťka betonové obezdívky v těchto místech přesahuje čtyřicet centimetrů a je tedy schopná přenést všechny tlaky horniny s vysokou bezpečností.

Bourání povoleno

Část gotických sklepů v místech stanice Národní třída může investor zbourat.

  • Gotické sklepy objevili archeologové při záchranném výzkumu v roce 2009. Kvůli nálezu se dlouho odkládala i stavba Copa Centra, které buduje firma CPI miliardáře Radovana Vítka spolu se společností podnikatele Sebastiana Pawlowského.

  • Památkáři chtěli nalézt s investorem dohodu, která by umožnila jejich zachování. Investor by prý přišel pouze o pět parkovacích míst u parkoviště pro 250 automobilů. V červnu ministerstvo kultury s konečnou platností rozhodlo o památkové ochraně části sklepení.

  • Investor může sklepy pod bývalými domy č. p. 72 a 73 podle památkářů zbourat za předpokladu, že budou odborně zdokumentovány.


  • tisknout
  • sdílet
  • máte tip?

Hlavní zprávy

Digitální panel ukazuje čas do příjezdu dalšího metra.
Ještě letos ve všech stanicích metra uvidíte zbývající čas do příjezdu další soupravy

vydáno 30.9.2014 v 17:48

Informační panely s časem příjezdu soupravy budou ještě letos ve všech stanicích metra. Dopravní podnik je zatím instaloval na lince A, testoval je od začátku... celý článek

diskuse

Takhle to dnes vypadá v tunelu Blanka.
GALERIE: Blanka se pro řidiče otevře 2. prosince. Až dosud se počítalo s dubnem 2015

vydáno 30.9.2014 v 15:01,  aktualizováno 15:13

Tunelový komplex Blanka začne fungovat symbolicky na svátek Blanky, tedy 2. prosince. Na termínu zahájení zkušebního provozu se Praha dohodla s dodavatelem... celý článek

diskuse

Vizualizace nové multifunkčního centra na Národní třídě
Quadrio otevře na konci října. Nabídne sedmdesát obchodů, nové byty i kanceláře

vydáno 25.9.2014 v 16:31

Nové obchodním centrum Quadrio první návštěvníky uvítá již 31. října. Stavební práce, které na dva roky k nelibosti mnoha Pražanů uzavřely frekventovanou stanici... celý článek

diskuse

Diskuse

Národní třída se určitě nepropadne, ujišťuje stavitel

Další hnusný obchodní centrum?

Za chvíli budou obchodní domy na každý stanici metra......

Re: Další hnusný obchodní centrum?

Tak na to se tesim, miluju opustene stavby. Cim vice...

Re: Další hnusný obchodní centrum?

A Vy se jako divíte? Vždyť o tom, že tam tohle centrum...

Re: Další hnusný obchodní centrum?

A kdo vás nutí tam chodit? Nebo snad platíte nějaké...

počet příspěvků: 5, poslední 23. 9. 2012 02:33

Volvo XC90 2.4 D5,
Volvo XC90 2.4 D5,

r.v. 2008, naj. 149 564 km, diesel
405 000 Kč (s DPH)

BMW Řada 5 52d 2012 ·BMW Řada 5 52d 2012 ·

999 999 Kč (s DPH)