Určitě je znáte i vy. Jednoduchý kovový rám postavený na trávníku kousek od vozovky a v něm barevná reklama. Staly se morem posledních dvou let. Ze značné části za „billboardy“ umístěnými bez povolení na pozemcích obcí (včetně toho Šlachtova) stojí firma Edge sídlící v Praze. Má však jenom adresu, k dohledání ale nejsou telefony nebo e-mailová adresa. Navíc reklamu na tyto plochy zprostředkovává jiná agentura. Neobjevují se jenom v hlavním městě, ale také jinde po republice.
Města se na dálku radila o černých plochách
„V uplynulých letech jsme nelegální plochy řešili v počtu pouze několika kusů ročně,“ uvedl pro deník Metro Radim Jelínek, vedoucí odboru kanceláře primátora Pardubic. Ovšem letos už muselo město řešit jedenáct výzev k odstranění nelegálních přenosných zařízení.
Pro radnice malých i velkých měst se jedná nejen o peníze, které neplynou do jejich pokladen, ale také o časové zaneprázdnění, když se musí problému věnovat. „Jedná se o společnost Edge reality, s. r. o., a Eurobillboard, s. r. o. V daném případě se jedná oneprůhledné společnosti, které nelegálním a agresivním způsobem umisťují reklamní zařízení napříč republikou. Minulý týden k tomuto tématu probíhala videokonference měst a obcí v rámci celé republiky,“ upřesňuje pro deník Metro Jelínek.
Nejsložitější je pátrání po vlastnících stojanů
Reklamní pirátství trápí i moravskou metropoli. „Odstraňování nelegálních reklamních zařízení probíhá neustále. V současnosti evidujeme třináct kusů, které nedisponují povolením silničního správního úřadu a nacházejí se v silničním ochranném pásmu komunikace,“ přibližuje situaci v Brně Anna Dudková z tiskového střediska magistrátu.
Pro městské úředníky bývá nejsložitější dopátrat se, komu nelegální stojany na reklamu patří. Přesto se daří proces dotáhnout do konce. „V letošním roce bylo už zakryto a následně demontováno na základě výzvy ze strany Odboru dopravy Magistrátu města Brna šestnáct reklamních zařízení,“ doplňuje Dudková.
V loňském roce se zasahovalo proti nosičům reklamy, které jsou spojeny s firmami Edge a Eurobillboard a s dalšími firmami, které figurují v neprůhledném pavouku provozovatelů inzerce. Jednalo se o více než sto „nelegálů“. Neukotvené stojany jsou navíc nebezpečné, protože v případě silného větru mohou způsobit majetkové škody nebo dokonce zranění či smrt lidí.
Reklamní „smog“
|