metro.cz

Počasí v Praze

6 °C / 12 °C

Úterý 16. dubna 2024. Svátek má Irena
Některá auta už se do centra Prahy nepodívají. | foto: Volf

Nízkoemisní zóny zlepší vzduch v Praze asi o pět až šest procent

  10:18
Zavedení nízkoemisní zóny má v centru Prahy podle zástupců hlavního města snížit množství emisí o pět až šest procent. Do zóny budou moci vjet pouze auta splňující minimálně emisní kategorii 3, která je závazná pro dieselové vozy vyrobené po roce 2001 a benzinové po roce 1993. Nová zóna však podle odborníka na dopravu Petra Moose nevyřeší problém vzniku prachových částic. Pravidla pro vjezd chce Praha postupně zpřísnit. Zóna má začít fungovat od ledna 2016.

"Naše očekávání na dopady v rámci snížení množství emisí v centrální části města je v řádu pěti až šesti procent. Kolik to ale bude přesně, to se uvidí," řekl náměstek primátora Jiří Nouza (TOP 09). Vliv na pokles emisí má podle Nouzy již existující zákaz vjezdu aut nad šest tun - pokud by již nebyl zaveden, procento by bylo vyšší.

Prach se musí v létě kropit

Podle odborníka na dopravu z ČVUT Petra Moose zóna však neřeší problém prachových částeček označovaných PM10, které vznikají například třením pneumatik o asfalt. "U toho je třeba volit jiná řešení," řekl Moos. Praha proto nechává kupříkladu ulice kropit, čímž se do ovzduší dostává méně prachu. Zavedení zón bude prý pro město přesto přínosem. "Velmi dobře se uplatňuje v evropských městech s hustou aglomerací, kde může dojít ke snížení emisí až o deset a více procent," řekl Moos.

Do zóny budou mít povolen vjezd pouze vozy splňující emisní limity kategorie 3. Limity se od roku 2018 ještě zpřísní. Podle Moose není možné kvůli stáří vozového parku v Česku nastavit přísnější limity již nyní. Průměrné stáří aut je 14,2 roku. "Mnoha lidem by to způsobilo nenadálé problémy, toto je rozumná cesta," řekl.

Do zóny budou moci vjet i starší autobusy MHD

Problémy se splněním limitu nebudou mít podle mluvčího dopravního podniku Jiřího Štábla autobusy MHD. "Výjimku pro vjezd pro vozidla veřejné linkové autobusové dopravy stanovuje přímo zákon o ochraně ovzduší. Dopravní podnik by tak z tohoto důvodu o výjimku nemusel žádat, již ji upravuje zákon," sdělil mluvčí dopravce Štábl.

Plocha zóny bude zabírat zhruba 10 až 12 procent území Prahy a pokrývat území uvnitř městského okruhu. Sahat tak bude zhruba od Holešovic na severu po Braník na jihu a od Malé Strany a Smíchova na západě až do Strašnic. Kontrolovat jednotlivé vozy budou policisté a strážníci. Náklady na zřízení zóny budou podle odhadu magistrátu mezi zhruba 642 tisíc korun až 1,1 milionu.

Komentáře

Hlavní zprávy

„Teď můžeme určovat trendy a překvapit. To, co jsme už vydali, je odvážnější“

vydáno 16. dubna 2024  7:00

Kapela Mirai, nesoucí jméno svého frontmana Miraie Navrátila, obráží česká pódia už deset let. „Tak to pěkně vyšlo k výročí, že vydáváme čtvrtou desku,“...  celý článek

Češi si potrpí na kvalitu. Radši si připlatí za konopí než nějaké jiné bylinky

vydáno 15. dubna 2024  18:00

Svět kanabinoidů se rozpíná, aktivisté chtějí potlačit černý trh. Až tři rostlinky marihuany na dospělou osobu v jedné domácnosti a legální držení...  celý článek

Ve škole ohně a kouře aneb Jak vymazlit steaky tak, že to hosty na párty pošle do kolen?

vydáno 15. dubna 2024  13:00

Motor zaburácí. Zvonek u vrátek. Štěká pes. Před domem zaparkoval obrovský americký pick-up. Dveře. Pohorka na silnici. V kšiltovce, košili a džínech...  celý článek

Češi zachraňují památky i méně známé ruiny. A jsou v tom poměrně úspěšní

vydáno 15. dubna 2024  6:00

Zdevastovaných zámků, hradů, fabriček i drobných staveb typu kapličky je v Česku obrovské množství. Fenomén urbexu, který v Česku začal někdy na přelomu...  celý článek