metro.cz

Počasí v Praze

9 °C / 12 °C

Pondělí, 24. září 2018. Svátek má Jaromír.
Údolí řeky Mosely lemují vinice. Krásný, klidný kraj.
Dalších 11 fotografií v galerii
Údolí řeky Mosely lemují vinice. Krásný, klidný kraj. | foto: Petr Holeček, Metro.cz

Nový Land Rover Discovery jsme testovali v nitru hory

14. dubna 2017  16:44 Petr Holeček Metro.cz
Dostali jsme dýchací přístroj, baterku, helmu, terénní SUV a vyrazili do útrob dolu.

„Tohle je váš osobní ochránce. Ten důl je bezpečný, ale nikdy nevíte, co provede hora,“ říká WolfgangHirzi, ředitel dolomitových dolů ve vesničce Wellen. Jsme na německé straně, hned přes řeku je už Lucembursko, dvacet kilometrů odtud hlavní město Lucemburk.



Nevyfasovali jsme zkušeného horníka, ale těžkou krabici s popruhem na rameno. „Nikdy to nebylo potřeba, ale může se stát, že vám v dolech může chybět kyslík,“ říká tajemně a nasazuje si dýchací masku a brýle. Umělé plíce složené v krabici nám případně prodlouží život o půl hodiny.

Fotogalerie

Je před námi zajímavý úkol. Vyzkoušet přednosti nové páté generace modelu Land Rover Discovery přímo v dole Josef Schnuch, kam jinak mají civilisté – a co teprve auta – přísný zákaz vstupu. Dolomitský vápenec v nich firma TKDZ těží od roku 1964 a postupuje chytře: mapy dvou dolů ležících nad sebou připomínají mříž. Sloupy mezi tunely podepírají horu nad námi. Místa, kde je vytěženo, zaváží firma sutinou. Offroadová trasa plná překážek měří skoro dva kilometry, jinak je zde celkem tři sta kilometrů chodeb. Jakmile zabloudíme, pravděpodobně už nikdy nenajdeme cestu zpět.

Obavy ale nebyly třeba. Všudypřítomný prach sice dokáže podráždit sliznice, ale na to nebyl čas. Zvláště v momentech, když řídíte auto nakloněné skoro o třicet stupňů. Terénní vlastnosti nového Discovery, které je díky samonosné hliníkové karoserii o půl tuny lehčí, opravdu překvapily. Nejdřív jsme brblali kvůli novému uhlazenému designu.

Kde je ta krásná krabice? ptali jsme se. Vlastnosti auta ale design odstrčily na vedlejší kolej. Disco má větší světlou výšku o 4,3 centimetru, umí brodit vodu do 90 centimetrů a asistent pro jízdu v extrémně náročném terénu pomáhá nováčkům udržovat rychlost. Vyzkoušeli jsme šestiválec se 190 kW (v základu je však vznětový dvoulitrový čtyřválec Ingenium), který má sériově pneumatické odpružení, redukci i uzávěrku středového diferenciálu.

Nájezdové úhly 34 stupňů vpředu a 30 vzadu a přechodový úhel 27,5° udělaly z trati v dole brnkačku. Na přejezdech Lucemburskem jsme ověřili lepší dynamiku v zatáčkách. Ceny v Česku začínají na 1,4 milionu korun.



Komentáře

Hlavní zprávy

Lukáš Veverka: Moje příští práce je pro mě větší ocenění než Český lev

Lukáš Veverka
vydáno 24. září 2018  7:55

Práce držitele Českého lva za nejlepší filmový plakát, režiséra a designéra znělek televizních pořadů a reklamních spotů Lukáše Veverky je v posledních...  celý článek

Od Hudebních masakrů k psaní knížek o Praze, to je cesta Jardy Konáše

Warhammer: Vermintide 2
vydáno 24. září 2018  5:55

Nerd, sběratel knih, DVD a figurek, vášnivý recenzent, písničkář i textař. Tak bývá označována jedinečná osobnost nejen na poli české hudební publicistiky...  celý článek

Děti z děcáku mají šanci na normální život

Gabriela Křivánková
vydáno 23. září 2018  14:34

Většinu svého profesního života se Gabriela Křivánková pohybovala na manažerských pozicích, takzvaně optimalizovala firemní procesy. Jednoho dne udělala...  celý článek

Poklekneme před roboty

Robotizace prostupuje do našich životů.
vydáno 23. září 2018  11:40

Umělá inteligence nahradí každého druhého člověka.  celý článek



Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám