metro.cz

Počasí v Praze

6 °C / 5 °C

Úterý, 12. prosince 2017. Svátek má Simona.
Údolí řeky Mosely lemují vinice. Krásný, klidný kraj.
Dalších 11 fotografií v galerii
Údolí řeky Mosely lemují vinice. Krásný, klidný kraj. | foto: Petr Holeček, Metro.cz

Nový Land Rover Discovery jsme testovali v nitru hory

14. dubna 2017  16:44 Petr Holeček Metro.cz
Dostali jsme dýchací přístroj, baterku, helmu, terénní SUV a vyrazili do útrob dolu.

„Tohle je váš osobní ochránce. Ten důl je bezpečný, ale nikdy nevíte, co provede hora,“ říká WolfgangHirzi, ředitel dolomitových dolů ve vesničce Wellen. Jsme na německé straně, hned přes řeku je už Lucembursko, dvacet kilometrů odtud hlavní město Lucemburk.



Nevyfasovali jsme zkušeného horníka, ale těžkou krabici s popruhem na rameno. „Nikdy to nebylo potřeba, ale může se stát, že vám v dolech může chybět kyslík,“ říká tajemně a nasazuje si dýchací masku a brýle. Umělé plíce složené v krabici nám případně prodlouží život o půl hodiny.

Fotogalerie

Je před námi zajímavý úkol. Vyzkoušet přednosti nové páté generace modelu Land Rover Discovery přímo v dole Josef Schnuch, kam jinak mají civilisté – a co teprve auta – přísný zákaz vstupu. Dolomitský vápenec v nich firma TKDZ těží od roku 1964 a postupuje chytře: mapy dvou dolů ležících nad sebou připomínají mříž. Sloupy mezi tunely podepírají horu nad námi. Místa, kde je vytěženo, zaváží firma sutinou. Offroadová trasa plná překážek měří skoro dva kilometry, jinak je zde celkem tři sta kilometrů chodeb. Jakmile zabloudíme, pravděpodobně už nikdy nenajdeme cestu zpět.

Obavy ale nebyly třeba. Všudypřítomný prach sice dokáže podráždit sliznice, ale na to nebyl čas. Zvláště v momentech, když řídíte auto nakloněné skoro o třicet stupňů. Terénní vlastnosti nového Discovery, které je díky samonosné hliníkové karoserii o půl tuny lehčí, opravdu překvapily. Nejdřív jsme brblali kvůli novému uhlazenému designu.

Kde je ta krásná krabice? ptali jsme se. Vlastnosti auta ale design odstrčily na vedlejší kolej. Disco má větší světlou výšku o 4,3 centimetru, umí brodit vodu do 90 centimetrů a asistent pro jízdu v extrémně náročném terénu pomáhá nováčkům udržovat rychlost. Vyzkoušeli jsme šestiválec se 190 kW (v základu je však vznětový dvoulitrový čtyřválec Ingenium), který má sériově pneumatické odpružení, redukci i uzávěrku středového diferenciálu.

Nájezdové úhly 34 stupňů vpředu a 30 vzadu a přechodový úhel 27,5° udělaly z trati v dole brnkačku. Na přejezdech Lucemburskem jsme ověřili lepší dynamiku v zatáčkách. Ceny v Česku začínají na 1,4 milionu korun.



Komentáře

Hlavní zprávy

Internetové bankovnictví střídá mobil

Internetové bankovnictví střídá mobil
Komerční sdělení vydáno 12. prosince 2017  0:01

Budete platit hotově, kartou, nebo telefonem? Možná se vám taková otázka nemusí zdát zrovna v pořádku. V obchodě by však mohla už nyní zaznít zcela...  celý článek

Poezie v obraze. Strahovský klášter hostí výstavu Krajinou ráje

Z výstavy Krajinou ráje
vydáno 11. prosince 2017  15:26

Většinu profesního života strávil jako ředitel gymnázia v Praze 9 - Horních Počernicích. Jan Podešva se však už řadu let věnuje také krajinářské...  celý článek

Platy rostou. Za 12 tisíc korun na lesní pilu nejdou ani cizinci

(Ilustrační snímek)
vydáno 11. prosince 2017  14:47

Hledáme. Nabízíme. Nikdy za posledních pětadvacet let nesháněli zaměstnavatelé lidi tak intenzivně jako nyní. Často marně. Nezaměstnanost klesla na...  celý článek

Sloupek Mardoši: Kuny vrací úder

Mardoša, člen skupiny Tata Bojs
vydáno 11. prosince 2017  13:13

Říkám si, to je hrozné, jaký tu mají smrad.  celý článek



Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám