"Neumím si představit, že bychom byli schopni něčí situaci okamžitě vyhodnotit. Opravdu to není v řádu dnů," říká mluvčí Diakonie Vendula Kodetová. Prostředky vybrané pomocí DMS zpráv nebo povodňových kont se podle ní pečlivě rozdělují až po několikátém vyhodnocení konkrétní situace. "Například i půl roku po povodni probíhá druhý či třetí monitoring. Čeká se například na vyřízení pojistek, někteří lidé ji vůbec nemají," dodává Kodetová.
Než si řeknete o peníze, musíte vědět, na co je chcete
Diakonii se během dvou dnů od neděle podařilo vybrat přes 230 tisíc korun. Organizace mají mezi sebou rozdělenou působnost, to aby si "nelezly do zelí". Diakonie tak působí především ve východních a jižních Čechách. O něco více peněz lidé posílali Charitě. Podle jejího mluvčího Jana Oulíka se zatím vybralo 920 tisíc. "Z našich prostředků jsme poskytli 2,6 milionů," říká Oulík. O rozdělení peněz rozhodují ředitelé Charity v jednotlivých oblastech. Ti při rozhodování o rozdělení peněz přihlížejí také k finanční situaci postižených, nebo k tomu, zda se jedná o seniory.
Zatím si o pomoc nemohou lidé požádat u Člověka v tísni. "Monitoring začíná dva až tři týdny poté, co opadne voda," vysvětluje Tomáš Urban z této organizace, která zatím vybrala přes tři miliony korun. V první fázi jdou peníze na nákup dezinfekčních prostředků, rukavic nebo nářadí na úklid. "Gro těch peněz se poté rozděluje domácnostem. Každá rodina si vypracuje přesný plán, zda peníze potřebuje třeba na podlahy nebo na omítky," dodává Urban. Rajón Člověka v tísni je pak na Trutnovsku, Kutnohorsku, Kolínsku nebo Ústecku.