Záchody na vlakové trase od Kolína do Prahy jsou jedním slovem tragédie. Alespoň podle čtenářů deníku Metro, kteří linkami S jezdí na Masarykovo a hlavní nádraží, Smíchov či do Libně.
„Pokud vyrážím do práce ráno po nějakém večírku, většinou si cestou potřebuju odskočit. Kloudný záchod ve vlaku ale už dávno neočekávám. Buďto vůbec nefungují, nebo jsou ukrutně špinavé,“ stěžoval si při cestě vlakem linky S1 s konečnou na Masaryčce čtenář deníku Metro Rostislav.
Podobný problém má také Kateřina, která každý den jezdí linkou S7 z Českého Brodu na Smíchov. Pokud ji přepadne potřeba cestou či až na nádraží, raději se snaží vydržet do práce v Lužinách. „Ty záchody jsou naprosto odporné. O nějaké opravě ani vidu, ani slechu. Podobně je na tom Libeň, a hlavně Masaryčka. Tam po vás za návštěvu chtějí rovnou osm korun,“ kroutí hlavou Kateřina.
O tom, že se ve vlacích převážně Českých drah objevuje nápis „WC je nepoužitelné, použijte jiné WC“ doprovázený přeškrtnutým symbolem panáčka a panenky, informoval deník Metro již v únoru. Tehdy se dráhy hájily extrémně nízkými teplotami, které způsobily zamrzání i u toalet konkurenčních dopravců.
Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského k vyšší poruchovosti toalet v poslední době tolik nedochází. Pokud ale přece jen ano, mohou za to většinou dámské hygienické potřeby, dětské pleny a různé obaly. „Nejčastější příčinou závady je právě ucpání toalet po vhození předmětů. Potom je nutné odstavení soupravy v depu a kompletní oprava, tedy rozebrání, vyčištění a odstranění vhozených předmětů, a také prozkoušení ucpané toalety,“ vysvětluje Šťáhlavský.
Dalšími důvody pro uzavření několika záchodů v jedné soupravě najednou je jejich častější používání. Pokud se tedy ucpe jeden, o to více lidí chodí na další.
„Následně dojde k vyprázdnění vody nebo zaplnění odpadové jímky,“ dodává Šťáhlavský.
Jestliže podobně jako někteří dojíždějící nedočkavě vyhlížíte rekonstrukci nádražních záchodů, budete nejspíš zklamáni. Hlavní nádraží se už moderních zpoplatněných záchodů dočkalo před několika lety, další rekonstrukce v blízké době čeká pouze Masaryčku.
Tady vás před návštěvou nechvalně proslulých místních záchodků nyní zachrání jen jedno z blízkých obchodních center. „Nové toalety chceme mít hotové ve třetím čtvrtletí tohoto roku. Ty staré budou do té doby v provozu,“ líčí Ivo Mravinac, mluvčí společnosti Penta, která Masaryčku opravuje.
Na podobná vylepšení musí bohužel v blízké době zapomenout cestující, kteří vystupují na Smíchově. Podle Marka Illiaše ze Správy železniční dopravní cesty se v letošním roce nádraží dočká pouze výměny všech oken. „Odhadovaná cena je třináct milionů korun,“ doplňuje Marek Illiaš.