metro.cz

Počasí v Praze

16 °C / 30 °C

Sobota, 24. června 2017. Svátek má Jan.
Luxus IS 300h kombinuje zážehový 2,5 litr s přímým vstřikováním a elektromotor...
Dalších 5 fotografií v galerii
Luxus IS 300h kombinuje zážehový 2,5 litr s přímým vstřikováním a elektromotor a je tak jedním z nejhospodárnějších sportovních sedanů současnosti. | foto: Petr Holeček, Metro.cz

Origamista s elektromotorem

20. dubna 2017  14:43 Petr Holeček Metro.cz
Lexusu se s hybridy daří. Baterky mají i jeho sedany.

Tahara v Japonsku je údajně nejvíce robotizovaný a počítači prošpikovaný automobilový závod na světě. Každý zaměstnanec po příchodu do práce se musí osprchovat a vzít si čisté oblečení, aby na něm nebyl prach.



Továrna, kde by se dalo jíst z podlahy, patří Toyotě. Od roku 1979 tady vznikla řada známých modelů, teď tu produkci drží zejména luxusní divize automobilky Lexus. Nový model tu vznikne každých 87 sekund. A narodil se tam i sportovní hybrid IS 300h, který jsme podrobili redakčnímu průzkumu.

Modely, které kombinují tradiční agregát s elektromotorem, se začínají Lexusu, potažmo Toyotě vyplácet. Prodeje tzv. hybridů dnes tvoří 40 % z celkových prodejů automobilky. Meziročně se zvýšily o 50 %, na 106 tisíc vozidel celkem.

Hybridním bestsellerem je novinka Toyota C-HR, dobře si vedou i kombinované pohony u yarisu, aurisu nebo RAV4. K úspěchu hybridů přispěly ale i vozy značky Lexus, u nichž 65 % zákazníků volí hybridní pohon, v zemích západní Evropy pak dokonce 99 %.

„K dvoucifernému nárůstu prodejů přispěla zejména naše hybridní řada čítající patnáct modelů Toyota a Lexus, což je nejvíce v celém automobilovém odvětví. Rok 2017 bude pro Toyotu velmi úspěšný,“ je přesvědčen šéf Toyota Motor Europe Johan van Zyl.

A zatímco nejprodávanější hybridy v řadách Lexusu jsou SUV s označením NX, elektromotory se dostávají i pod kapoty sedanů, které byly považovány za vrchol řidičského nadšení. Například současný model IS 200t, který pohání přeplňovaný benzinový dvoulitr, dosahuje výkonu 245 koní, má geniálně naladěný podvozek a je to všeobecně výborné auto. Sice ztratil charakterní vidlicový šestiválec, ale co – taková je doba. Pokud chce zákazník vystoupit z davu a jezdit autem, co má zároveň luxusní švih, koule a neotřelý design, je současná modernizovaná řada IS ideální volba.

Zajímavé je, že podle čísel prodejů pak častěji zákazník v případě IS sáhne po hybridní variantě. IS 300h kombinuje zážehový 2,5litr s přímým vstřikováním a elektromotor a je tak jedním z nejhospodárnějších sportovních sedanů současnosti. Podle Lexusu spotřebuje v průměru pouze 4,2 litru paliva na 100 km. V našem testu jsme se drželi na hodnotě spíše o dva litry větší. Čistě na elektřinu můžete ujet až tři kilometry.

Maska dostala ostřejší design, což prospělo světlům i nárazníku, nové prvky dostal i interiér. Archaické ovládání multimediálního panelu ale zůstalo zachováno – po obrazovce stále jezdíte za pomoci malé myši. Posuvný mechanický budík v přístrojové kapličce naopak naštěstí zůstal.

Jak ale jezdí auto, které má v kufru namísto rezervy baterie? Jako pohodový kliďas. Atmosférický spalovací motor sice má 133 kW, elektromotor sám o sobě 105 kW, dohromady ale sílu nesčítají – ve spolupráci umí poskytnout 164 kW a 221 N.m. Sílu přitom posílají díky planetové převodovce e-CVT na zadní kola.

Fotogalerie

Auto trochu klame sportovním vzhledem, spíše než brousit zatáčky bokem chce po řidiči, aby používal při práci s plynem a brzdou nejen srdce, ale i hlavu. Pokud vypnete dokreslování zvuku motoru do repráků, zjistíte, že jedete ve velmi tichém a pohodovém sedanu, který se sice tváří jako ostrý samuraj, ale je to spíš origamista kliďas. Umí skládat převody své variátorové převodovky jako umělec, který chce šetřit a baví ho dobíjet baterie brzděním a plynulou jízdou.

Se slušnou výbavou ho pořídíte od 985 tisíc korun, to konkurence se svými plug-in hybridy nedokáže.

Komentáře

Hlavní zprávy

Do ciziny se psem? Dovolená má svá rizika

Podle psů někteří vybírají dovolenou.
vydáno 24. června 2017  8:21

Stále častěji bereme své chlupaté kamarády na letní cesty.  celý článek

Auto nechte raději dál od od zoologické zahrady

Příjezd k novému parkovišti zoologické zahrady, odkud bude do zoo jezdit...
vydáno 24. června 2017  6:22

Pokud nedorazíte autem o letním víkendu do trojské zoo takřka s východem slunce, budete mít velký problém. Ulice rezidenční čtvrti jsou ucpány auty,...  celý článek

„Vedro jak v chlívě.“ Česko zasáhla vlna vysokých teplot

Pan Jan, pětašedesátiletý hlídač dětského hřiště v parku Mrázovka v Praze 5.
vydáno 23. června 2017  15:10

Češi nesou vedro statečně, někteří ale zapomínají na pitný režim.  celý článek

Kasárna - Karlín má ode dneška také nové „náměstí“

Kasárna v Karlíně.
vydáno 23. června 2017  10:44

Obrovský dvůr velkého domu sousedícího s Negrelliho viaduktem se stane novým karlínským náměstím. V objektu bývalých kasáren se otevírá nové kulturní...  celý článek

Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám