metro.cz

Počasí v Praze

0 °C / 9 °C

Úterý 23. dubna 2024. Svátek má Vojtěch

Petřínská lanovka od roku 1891 svezla už 60 milionů lidí. Tu první poháněla voda

  15:22
Ve středu odpoledne se odehraje u lanovky malá slavnost, dopravní podnik totiž vyveze vzhůru na Petřín cestujícího s pořadovým číslem 60 milionů.
Nová lanovka se spouští na trať.

Nová lanovka se spouští na trať. | foto: Archiv DPP

Historie lanovky je dlouhá 122 let, vznikla u příležitosti Jubilejní zemské výstavy v roce 1891, aby vozila cestující k jednomu z největších lákadel výstavy, k Petřínské rozhledně.

Lanovku pronásledovaly problémy

Původní lanová dráha
Původní lanová dráha

60 milionů

  • Tolik cestujících přepravila od roku 1891, kdy u příležitosti zemské výstavy lanovka vznikla.
  • Jen pro zajímavost: maximální kapacita jednoho současného vagonu je sto lidí.
  • Vagon by tedy musel vystoupat na Petřín 600tisíckrát, aby tam všechny pasažéry vyvezl.

Celou historií lanovky se táhnou problémy s jejím fungováním. Nejprve přerušila její provoz první světová válka, poté v šedesátých letech sesuv nestabilního petřínského svahu poničil část kolejí. "Menší odstávky s cílem opravit a zkontrolovat její technický stav či věčně nestabilní petřínský svah však probíhají pravidelně každý rok," upozorňuje mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.

Současná lanovka, v pořadí tedy už třetí, začala jezdit u příležitosti československé spartakiády v roce 1985. Dráha vede od barokního domu na Újezdě průlomem v Hladové zdi na Petřín. Má jednu zastávku u restaurace Nebozízek, v jejímž sousedství je také křížení, kde se vyhýbají dvě proti sobě jedoucí soupravy. Délka lanové dráhy je 510 metrů.

Jak je spočítali?

K unikátům lanovky patří i to, že se téměř přesně ví, kolik lidí za dobu své existence přepravila.

  • Od roku 1891 se eviduje každý převezený cestující a tento údaj se zaznamenává do provozní knihy.
  • Mění se jen způsob počítání: od roku 1891 se počítaly prodané jízdenky, od roku 1985 fungovaly  turnikety s počítadly  a od roku 1996  počítá cestující optické čidlo.

Lanová dráha z roku 1932

Lanovka v 80. letech

Lanovka třikrát jinak

Celkem třikrát se budovala lanovka na Petřín. Pokaždé byla trochu jiná.

  • Nejstarší lanovka měla jen dvě stanice: ta horní byla umístěna poblíž Nebozízku, mezistanice neexistovala. Jinak vypadala i dolní stanice na Újezdě.
  • Zatímco dnes pohání lanovku elektřina, tu nejstarší uváděl do pohybu systém vodní převahy. Nádrž vagonu v horní stanici byla naplněna vodou a díky tomu byl těžší než vozidlo v dolní stanici.
Autor: Robert Oppelt

Hlavní zprávy

Braník ve víru změn. Nový biotop hlídá tučňáčí rodinka. Z ohořelé ostudy bude park

vydáno 23. dubna 2024  5:30

Kouř na obloze a zvuk sirén. V Braníku v poslední době evergeen. Opuštěný areál bývalých stavebnin hoří několikrát do roka. Objekt na začátku Vrbovy ulice...  celý článek

U sebe doma vyrobím, na chalupě si pak posvítím? Jenže je to trochu jinak

vydáno 22. dubna 2024  18:30

České obecné fotovoltaické prostředí srší optimismem, ale současně v něm vládne mezi lidmi hodně legend. Jednou z nich je třeba možnost sdílení energie...  celý článek

Závodili na Letné pštrosi? O Praze se lze stále dozvídat něco nového, říká spisovatelka

vydáno 22. dubna 2024  12:19

Nové putování Prahou. Právě vychází druhé pokračování Pražských okének – průvodce netradičními místy a událostmi Prahy od spisovatelky Stanislavy...  celý článek

Billie Eilish, Katy Perry, Bon Jovi a další mají konkurenci. Jmenuje se umělá inteligence

vydáno 22. dubna 2024  4:42

Stále se vyvíjející technologie pobouřila zahraniční umělce. Umělá inteligence (AI) ale hýbe celou společností. Někteří se jí bojí, jiní se s ní učí...  celý článek