„Poslední dobou roste trend žen v podnikání v celkových statistikách, odrazil se i v zájmu o grantový projekt Podnikavá žena. Letos se nám hlásí více než 120 žen, minulý rok to bylo pár desítek,“ uvádí Eva Čejková Vašková, členka dozorčí rady Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR a zakladatelka Ženy, s. r. o.
Projekty na podporu žen a jejich podnikáníPracovny ŽENY, s. r. o., v osmi městech ČR pořádají pravidelná setkání. Konference Equal Pay Day v Praze s řadou mentorek i ze světa podnikání. Hnutí Minerva 21 podporuje podnikatelky v posilování kontaktů i sebevědomí. Moudré podnikání žen a Gender Consulting připravují řadu zajímavých seminářů pro ženy z Prahy a okolí. Letos připravil Sunar řadu motivačních seminářů pro maminky, které zvažují podnikání po mateřské. Baby Office pravidelně pořádá ve svém pražském coworkingu přednášky na podporu podnikajících maminek a žen. |
Jedním z faktorů může být i fakt, že muži berou v průměru o 22,1 % větší platy než ženy. Na manažerských pozicích ale firmy rozdíly nedělají. Vyplývá to z údajů společnosti Stanton Chase.
Ve srovnání se světem je Česká republika na třetím místě v Evropské unii ve výši takzvané „gender pay gap“, tedy rozdílu mezi průměrnými platy žen a mužů.
Velká část žen podniká právě v Praze. Jedním z posledních trendů jsou rukodělné výrobky podnikavých matek po mateřské dovolené. Kromě bezpočtu internetových obchodů prodávají své výrobky na tržištích.
Například na květnovém tržišti Lemarket v pražské Galerii Mánes tvoří 60 procent stánků a na pražském Dyzajn marketu dokonce 90 procent.
Spojuje důraz na kvalitu a originalitu
„První zákaznice byly kamarádky, brzy po nich přišly první maminky, které stejně jako mě uchvátila kombinace jednoduchého a hravého designu s biobavlnou. Ve stejnou dobu, kdy se začaly moje výrobky prodávat, jsem podruhé otěhotněla, takže pomocnou sílu jsem si k sobě vzala prakticky hned. Kamarádka Monika tehdy naštěstí měla na věc stejný pohled, a tak byl ten start mnohem jednodušší,“ vzpomíná na své začátky Magda Podžorná, která v Praze šije dětskou módu Nadoma a naven.
Důraz na kvalitu a originalitu je průsečíkem všech podnikatelek. „České materiály jsou paradoxně dražší. Nemusí sice cestovat přes půl zeměkoule, ale náklady na výrobu jsou vyšší, hlavně mzdové, a také sortiment je omezený. Ale věříme, že se stoupající poptávkou po české produkci se zvýší jak kvalita, tak sortiment,“ říká Marie Chladová z The Three Trees.
„Pro mne je nejdůležitější dělat věci, které jsou užitečné, funkční, milé pro oko i duši. To mi přináší radost. Dělat to jinak by mi nedávalo smysl,“ dodává podnikatelka Petra Holá, která bude také o víkendu na Lemarketu prodávat kolébky Hojdovak.