metro.cz

Počasí v Praze

1 °C / 16 °C

Pátek 26. dubna 2024. Svátek má Oto

Další 4 fotografie v galerii
Vizualizace stanice plánované rychlodráhy | foto: Praha-kladno.cz

Praha 6 chce železnici na letiště v tunelu

  18:55
Vedení Prahy 6 bude žádat, aby trať z Masarykova nádraží na letiště vedla v úseku mezi Dejvicemi a Veleslavínem v tunelu. Původní projekt s plně zahloubenou variantou nepočítá. Podle Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) by taková stavba byla o 3,3 miliardy korun dražší.

Aktuálně se předpokládané náklady pohybují mezi 18 a 22 miliardami korun. Podle ministerstva dopravy je potřeba brát ohled právě na ekonomickou stránku věci.

„S ohledem na historii projektu, na znalost místních poměrů a stav přípravy považujeme za nejvhodnější plně podpovrchovou variantu,“ uvedla místostarostka Prahy 6 Petra Kolínská (SZ).

Zastupitelé zároveň žádají, aby SŽDC začala prioritně stavět úsek mezi Veleslavínem, letištěm a Kladnem. „Navíc chceme architektonickou soutěž na vzhled zastávek a pracovní skupinu Prahy a Středočeského kraje, která by řešila systém záchytných parkovišť,“ doplnila.

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) nedávno uvedl, že přes Dejvice by mohla vést částečně zahloubená trať.

Správa železnic nepočítá s podpovrchovou tratí

Aktuální projekt počítá se zahloubením v úseku přes Stromovku. Pod povrchem by měly být i stanice Dejvice a Veleslavín. „SŽDC v současné době nepreferuje plně podpovrchové vedení trati, zejména z důvodu nízké ekonomické efektivity,“ uvedl nedávno mluvčí společnosti Jakub Ptačinský.

„Podpovrchová varianta v porovnání s variantou částečně povrchovou nepředstavuje termínový posun pro zahájení stavby, a to ani negativní ani pozitivní,“ doplnil.

SŽDC prý dokončuje studii proveditelnosti, kterou bude následně schvalovat ministerstvo dopravy. Podle dřívějších informací by se tak mělo stát na podzim. Stavba by měla být hotová do konce roku 2023, kdy se uzavírá program Doprava 2.

Jde hlavně o peníze

„Při přípravě projektu se budeme snažit vyjít Praze 6 vstříc, musíme ale brát v úvahu náklady, které si tato varianta vyžádá,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Konkrétní podobou spojení se bude ještě zabývat centrální komise ministerstva dopravy, která definitivní podobu spojení vybere.

Důležité je, aby vyšla studie ekonomické efektivity. Pokud by se totiž náklady na stavbu v požadovaném čase nevrátily, ČR by mohla přijít o dotace z EU, které jsou pro stavbu spojení klíčové, dodal mluvčí.

Komentáře

Hlavní zprávy

Generace Z snižuje průměr ve sjednávání životního pojištění. Co k tomu mladé lidi vede?

vydáno 25. dubna 2024  16:07

Mladá generace se mnohým může zdát jako nezodpovědná. Podle nové analýzy se ukazuje, že tomu tak není. Její zástupci totiž snižují průměr ve sjednávání...  celý článek

Dáte si lážo i plážo? Na kole za pivem, houpačkami, trampolínami i klobáskami

vydáno 25. dubna 2024  12:58

Vezměte děti na výlet v bezprostřední blízkosti Vltavy. Čekají na vás tři pecky, které jsou trochu gastronomické, trochu punkové a především velmi...  celý článek

Komerční sdělení

Město Split – 6 míst, které si užít v okouzlující Dalmácii

vydáno 26. dubna 2024

Chorvatsko je oblíbenou destinací a ročně láká spousty turistů. Čeká na vás spousta krásných míst, mezi jedno z těch nejoblíbenějších patří Split. Jde o...  celý článek

Komerční sdělení

Jak vybrat koberec do kuchyně, který doladí prostor

vydáno 26. dubna 2024

Kuchyně je pro mnoho z nás srdcem domova. Je to místnost, kde se setkáváme, vaříme a celkově trávíme spoustu času. Dlouho ovšem byla považována za...  celý článek