Jak na vaší škole letos proběhly zápisy do prvních tříd? Potýkáte se s nedostatkem žáků nebo naopak s nadbytkem?
Zápis do prvních tříd probíhal ve dvou dnech v lednu. Začátkem února jsme ještě měli dodatečný zápis pro děti, které byly v době zápisu nemocné. K datu 10. únoru máme zapsaných 86 dětí, což je nezvykle vysoký počet. Některé budou mít ale odklad povinné školní docházky. Předpokládáme, že několik dětí nastoupí na jinou základní školu v Praze 14. V novém školním roce 2015/2016 plánujeme otevřít dvě třídy a přípravnou třídu. U zápisu děti při rozhovoru s učitelkou z prvního stupně zvládaly vybarvování, geometrické tvary, logické úkoly, malování, básničku. Po ukončení zápisu měly možnost si zasoutěžit a získat ceny, které jim připravili žáci páté třídy.
Kolik procent dětí dostalo odklad?
Z celkového počtu 86 jsme zatím přijali devět žádostí o odklad povinné školní docházky, což je přibližně deset procent.
K zápisu musí letos rodiče doprovodit všechny děti narozené od 1. září 2008 do 31. srpna 2009. Liší se nějak letošní předškoláci od těch z předchozích let?
Nepozorovali jsme výraznou změnu, děti jsou stejné jako každý rok – šikovné, připravené na školní docházku, těší se do školy. Velmi často se ale objevují logopedické problémy a také se zvyšuje počet dětí, které se snadno rozptýlí.
Potýká se vaše škola v rámci městské části s nějakými problémy? Pokud si rodiče stěžují, na co nejčastěji?
Naše škola se potýká s jedním velkým problémem – nemáme tělocvičnu. Výuka tělesné výchovy probíhá v tělocvičně v Kyjích. Vedení městské části Praha 14 bude podporovat výstavbu tělocvičny u naší školy. Doufáme, že do dvou až tří let bude tento problém minulostí.
Ministerstvo školství ve snaze o sjednocení podoby zápisů napříč republikou vydalo loni doporučení, že by předškoláci měli komunikovat s učitelem během zápisu maximálně dvacet minut. Je to podle vašeho názoru proveditelné?
Ano, je to proveditelné. Pedagog u zápisu již po 10 minutách dokáže říct, zda je dítě zralé pro školu nebo ne. V případě pochybností o připravenosti dítěte na školu, doporučujeme návštěvu školského poradenského zařízení.
Některé městské části zavádějí přípravné třídy, které dětem nahrazují nepřijetí do školy v důsledku odkladu nultým ročníkem. Má podle vás takový způsob řešení odkladů budoucnost a smysl?
U nás budeme také otevírat přípravnou třídu v případě zájmu. Vidíme v tom velkou výhodu pro děti s odkladem školní docházky . Dítě si může navyknout na školní prostředí, ale ještě to není škola. Výhodou je i nižší počet žáků ve třídě než v mateřské školce. Obsahová náplň je spíše podobná poslednímu ročníku mateřské školy - příprava na školu. Tento způsob řešení problematiky odkladů velmi uleví mateřským školám, které jsou přeplněné, ale mají povinnost rezervovat jistý počet míst pro žáky s odkladem. Když děti s odkladem nastoupí do přípravné třídy, mateřská školy má více volných míst pro mladší děti.