metro.cz

Počasí v Praze

4 °C / 10 °C

Středa 17. dubna 2024. Svátek má Rudolf
V létě je cesta tramvají úmorná. | foto: ČTK

Praha má první klimatizovanou tramvaj. Cestující zatím nevozí

  13:33
Na pražské koleje vyjela první tramvaj s klimatizací. Zatím jde pouze o jednu zkušební soupravu ForCity. Pokud si dopravní podnik připlatí, užijí si v létě chládku také cestující.

Tramvajové soupravy v letních dnech připomínají spíše pojízdné sauny. Teplota uvnitř vozů často převyšuje třicet stupňů nad nulou. To by se ale mohlo již brzy změnit. Dopravní podnik začal testovat první tramvajovou soupravu s klimatizací. Informovala o tom dnešní MF DNES. "Jedná se o soupravu Škoda ForCity, do které jsme dopravnímu podniku zatím bezplatně instalovali klimatizaci," popisuje mluvčí společnosti Škoda Transportation Lubomíra Černá.

Souprava musí najet kilometry, pak sveze cestující

Ve chvíli, kdy souprava najede dostatečný počet kilometrů, bez kterých nemůže být tramvaj nasazena do běžného provozu, začne dopravní podnik zkoušet, jak klimatizace vyhovuje cestujícím. Poté se rozhodne, zda začnou ulice metropole brázdit i další tramvaje. "Pokud se dopravní podnik rozhodne pořizovat další tramvaje s klimatizací, bude muset připlatit. Kolik bude souprava s klimatizací stát, zatím nechceme komentovat," říká Černá.

Pokud by se i přes finanční potíže dopravní podnik rozhodl mít v nových soupravách chladící zařízení, mohlo by do šesti let v Praze jezdit přibližně dvě stovky tramvají s klimatizací. Právě tolik typu tramvají ForCity totiž plánuje dopravní podnik od společnosti Škoda Transportation pořídit. Jedna souprava však už v současné době stojí přibližně 70 milionů korun. S novým zařízením by cena ještě vzrostla.

Chládek mohl být na kolejích už loni

Dopravní podnik o pořízení klimatizace do nových vozů uvažoval již v loňském roce. Plány mu ale zmařil technický problém. "Jelikož jsou tramvaje typu ForCity výkonné, chtěli jsme loni nahradit čtyři ze šestnácti motorů právě klimatizací. Změnila by se tím ale brzdná dráha soupravy," vysvětluje Černá.

Přestože by brzdná dráha tramvají splňovala požadované limity, dopravní podnik záměr zamítl. Řidiči by si totiž museli zvyknout na to, že soupravy ForCity s klimatizací reagují na brzdění jinak než ty, které systémem chlazení nedisponují. "Nyní jsme však objevili způsob, jak umístit do tramvaje klimatizaci, aniž bychom museli odstranit jediný z motorů. Brzdná dráha se tak nezmění," říká Černá.

Komentáře

Hlavní zprávy

Rozjíždějí mejdany v metru. Někdy se cestující zapojí, jindy je ve vagonu trapné „ticho“

vydáno 16. dubna 2024  16:10

Radek Lembacher dělá marketing, Vašek Komárek zase pracuje na Rádiu Impuls. Jejich společnou vášní je karaoke. Pro veřejnost ho pořádají v Elpíčku na...  celý článek

„Teď můžeme určovat trendy a překvapit. To, co jsme už vydali, je odvážnější“

vydáno 16. dubna 2024  7:00

Kapela Mirai, nesoucí jméno svého frontmana Miraie Navrátila, obráží česká pódia už deset let. „Tak to pěkně vyšlo k výročí, že vydáváme čtvrtou desku,“...  celý článek

Češi si potrpí na kvalitu. Radši si připlatí za konopí než nějaké jiné bylinky

vydáno 15. dubna 2024  18:00

Svět kanabinoidů se rozpíná, aktivisté chtějí potlačit černý trh. Až tři rostlinky marihuany na dospělou osobu v jedné domácnosti a legální držení...  celý článek

Seriál

Den před žhářským útokem viděl, jak si Natálka hraje. Pak dívku fotil popálenou

vydáno 17. dubna 2024  0:02

Z fotografie z Popáleninového centra Fakultní nemocnice v Ostravě bolela duše a snad se nenašel nikdo, kdo by s dvouletou dívenkou nesoucítil. Po žhářském...  celý článek