metro.cz

Počasí v Praze

1 °C / 2 °C

Úterý, 20. listopadu 2018. Svátek má Nikola.
Růžová kola si mohou Pražané a návštěvníci metropole půjčit v rámci...
Růžová kola si mohou Pražané a návštěvníci metropole půjčit v rámci bikesharingu na hlavním nádraží, kde vzniklo speciální stanoviště. Kola pak lze v Praze zanechat prakticky kdekoliv. | foto: Rekola

Praha vybere nejlepší nabídku půjčovny kol, počítá se sto miliony

13. září 2016  14:24 Robert Oppelt
Do dnešního dne se mohou přihlásit všichni, kdo by v Praze chtěli provozovat bikesharing, tedy městskou půjčovnu kol. Vítěz dodá Praze za zhruba sto milionů kola, stojany i aplikaci.

„Předpokládaná hodnota této veřejné zakázky je zhruba 100 milionů korun,“ vypočítává mluvčí dopravního podniku Aneta Řehková.

Popularita městské cyklistiky zaujala magistrát, který pověřil dopravní podnik přípravou výběrového řízení. Vítěz zajistí tisícovku kol, vybuduje stojany a vytvoří aplikaci pro platby za užívání kol.

Už teď si mohou lidé v metropoli kolo půjčit. „Od března do srpna uživatelé našeho systému realizovali přes 70 000 výpůjček a každé kolo se v průměru využije pětkrát denně,“ přibližuje Pavlína Pacáková ze spolku Rekola, který půjčuje oblíbená růžová kola.

Rekola je jen jednou z firem, které mají o soutěž zájem. Ve hře jsou i další hráči – třeba Velonet, dceřiná společnost reklamního BigBoardu. Ta loni plánovala do ulic umístit tři stovky moderních kol, která by byla k vypůjčení přes mobilní aplikaci.

Naopak společnost JCDecaux, která provozuje pražský mobiliář a která svůj systém představila v červnu v rámci Dnů Paříže, se podle informací deníku Metro soutěže nezúčastní.

Soutěž podle Řehkové proběhne formou soutěžního dialogu, který má jednáním s dodavateli nalézt vhodné řešení dané zakázky. Spolek Rekola už teď upozorňuje na některé problémy při zadávání zakázky.

„Dopravní podnik ve svém zadání předpokládá, že nejvhodnější je pro hlavní město takzvaný stanicový systém. To je ale podle nás zbytečně zastaralé uvažování, které město odsoudí k vybudování neflexibilního a navíc násobně nákladnějšího provozu,“ vysvětluje Pacáková.

Nový projekt má změnit podobu metropole, zkušenosti z Evropy ukazují, že zvýšení počtu kol nakonec přiměje město více investovat do cyklistické infrastruktury a ve městě přibude cyklistů.

Komentáře

Hlavní zprávy

Chytrý telefon funguje téměř jako pákový hrací automat, říká psycholožka

Alžběta Protivanská
vydáno 20. listopadu 2018  8:35

Alžběta Protivanská je psycholožka a psychoterapeutka. Také je autorkou kurzu Manuál na Mozek, který je o tom, jak mozek nejen pochopit, ale také na něj...  celý článek

Francouzský film oslaví sto let ČSR

Fotografie z filmu Utop se, nebo plav
vydáno 20. listopadu 2018  6:45

Sto let od založení Československa připomene i Festival francouzského filmu (FFF). Ten se koná od 21. do 28. listopadu ve Světozoru, Lucerně, Kině 35 a v...  celý článek

Největší díry už jsou minulostí, ulice se opravuje

Legendární ulice U Seřadiště se proměňuje ve více etapách. V jedné části práce...
vydáno 19. listopadu 2018  5:54

Ulicí U Seřadiště brzy půjde projet bez strachu o tlumiče. Oprava vozovky je ale pouze provizorní.  celý článek

U Národního muzea si vystojíte frontu přes hodinu

Dlouhá fronta může některé návštěvníky odradit.
vydáno 18. listopadu 2018  10:30

Opravená budova přitahuje hlavně cizince. Třeba i na vstup zdarma.  celý článek

Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám