metro.cz

Počasí v Praze

0 °C / 9 °C

Úterý 23. dubna 2024. Svátek má Vojtěch

Pražská MHD se má rozrůst o sdílená kola. Pro jejich odemknutí postačí Lítačka

  5:30
Nápad propojení časových jízdenek s půjčováním bicyklů nepřichází podle kritiků ve vhodnou dobu. Zdražují totiž lístky.
Kolo Nextbike si v Praze můžete půjčit už teď. | foto: NEXTBIKE

Prodloužená ruka pražské hromadné dopravy. Tak hovoří zástupci společnosti Nextbike, největší tuzemské firmy zprostředkovávající sdílení kol, o novince, kterou chystají společně s vedením hlavního města. Praha by se podle nich mohla stát prvním českým městem, ve kterém se propojí časové jízdenky na městskou hromadnou dopravu se službami sdílených kol.

Podle provozního ředitele společnosti Nextbike Tomáše Karpova by každý držitel Lítačky jednoduše odemkl například na konečné tramvaje sdílené jízdní kolo a zadarmo na něm dojel až domů.

„Nyní jednáme s pražskou městskou společností Operátor ICT a především organizátorem dopravy Ropid, od kterého nápad vzešel. Momentálně řešíme hlavně to, zda je to vůbec technicky proveditelné. Pokud by to ale vyšlo, bylo by to pro Pražany skvělé. Podotýkám, že by pak šlo Lítačku používat i k odemykání sdílených kol konkurence. Nejen našich,“ vysvětluje pro deník Metro Karpov. Že se o propojení sdílených kol a MHD jedná, potvrdil i náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr.

„Nextbike působí v Česku již ve 23 městech včetně Prahy. Podporu od města pak přímo využíváme v devatenácti z nich. Je otázkou, nakolik bude něco podobného dávat v Praze smysl,“ dodává pro Metro Karpov.

Jako příklad, kde se systém podpory osvědčil, uvádí město Tábor. Město platí firmě peníze, aby mohla místním občanům nabídnout prvních patnáct minut jízdy zdarma. Podobně to funguje také v Ostravě či Mladé Boleslavi. „V případě Tábora se za patnáct minut dá přejet celé město, takže je to zde logicky nejvýhodnější. V případě větších měst jde pak o onu příslovečnou prodlouženou ruku MHD,“ popisuje Karpov.

Nápad zapojit sdílená kola do systému MHD však již nyní schytává od Pražanů kritiku. Začátkem srpna si totiž kvůli tarifním změnám připlatí zejména ti cestující, kteří byli zvyklí využívat při cestování hromadnou dopravou jednorázové jízdenky. Lístek na půl hodiny bude nově stát nikoliv původních 24, ale 30 korun a devadesátiminutový zdraží z 32 na 40 korun. Zdraží také SMS jízdenky. Co se naopak zdražovat nemá, jsou dlouhodobé kupony nahrané na Lítačce. Někteří tak mají pocit, že peníze na projekt získají úředníci z jejich kapes.

„Uznávání tarifu PID samozřejmě nebude zadarmo, takže částku, kterou magistrát bude Nextbiku dávat, musí nutně vytáhnout na jízdném. Takže já budu osobně platit za to, že si někdo půjčí kolo?“ píše na Facebooku Ropidu uživatel Tomáš Löbl. Ve své kritice není sám. „Také v tom vidím spíše zadní vrátka do městského rozpočtu. Praha ať se stará o kvalitní MHD a zábavu ať si každý hradí z vlastní kapsy,“ píše Patrik Chrz.

V Praze se sdílí, co se jen dá

  • Možností sdílení kol a jiných vozítek je v hlavním městě několik. Jejich využití je poměrně jednoduché. Je třeba se zaregistrovat u některého z poskytovatelů a poté využívat danou mobilní aplikaci. K úhradě služby je nutné použít platební kartu. U většiny je možné platit zvlášť každou jízdu či využít předplacený tarif.
  • V metropoli působí kromě firmy Nextbike také elektrokola Bolt, Rekola, sdílené elektrokoloběžky Lime nebo údajně technologicky nejpokročilejší bezstanicový e-bikesharing Freebike. Již druhou sezonu brázdí ulice Prahy elektrovozítka polské franšízy blinkee.city. 
  • Mezi zaniklé bikesharingové firmy naopak patří společnost Velonet, jež skončila v roce 2020. Stojany Velonetu, které byly na rozdíl od konkurence nikoliv virtuální, ale fyzické, byly v hlavním městě rozmístěné například na území Prahy 4.
  • Pokud by jednání o pilotním provozu propojení sdílených kol s MHD v Praze dopadla úspěšně, šlo by o průlom v chápání sdílených kol v Česku.
  • Jednotný městský systém, který by lépe provázal kola a MHD a třeba umožnil si na Lítačku půjčit kolo, se v hlavním městě plánoval již před několika lety. Ve hře byla dlouhou dobu společnost Rekola se svými růžovými koly. Dopravní podnik ale firmu vyloučil z tendru. Ta pak soutěž napadla u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Ten ji poté zrušil.
Autor: Filip Jaroševský Metro.cz

Hlavní zprávy

Ve čtvrtek vše předvedeme lidem a já se už nemůžu dočkat, těší se Anna K.

vydáno 23. dubna 2024  12:30

Čerstvá držitelka Ceny Anděl za píseň Údolí včel Anna K. zve své fanoušky na dva koncerty. V pražském Foru Karlín ve čtvrtek a o dva dny později v...  celý článek

Braník ve víru změn. Nový biotop hlídá tučňáčí rodinka. Z ohořelé ostudy bude park

vydáno 23. dubna 2024  5:30

Kouř na obloze a zvuk sirén. V Braníku v poslední době evergeen. Opuštěný areál bývalých stavebnin hoří několikrát do roka. Objekt na začátku Vrbovy ulice...  celý článek

U sebe doma vyrobím, na chalupě si pak posvítím? Jenže je to trochu jinak

vydáno 22. dubna 2024  18:30

České obecné fotovoltaické prostředí srší optimismem, ale současně v něm vládne mezi lidmi hodně legend. Jednou z nich je třeba možnost sdílení energie...  celý článek

Závodili na Letné pštrosi? O Praze se lze stále dozvídat něco nového, říká spisovatelka

vydáno 22. dubna 2024  12:19

Nové putování Prahou. Právě vychází druhé pokračování Pražských okének – průvodce netradičními místy a událostmi Prahy od spisovatelky Stanislavy...  celý článek