metro.cz

Počasí v Praze

2 °C / 10 °C

Čtvrtek 25. dubna 2024. Svátek má Marek
Citybusy se vyráběly od roku 1995. | foto: ČTK

Pražské Citybusy se porouchaly. Za opravu dá DPP miliony korun

  9:10
Pražský dopravní podnik musí ve svém rozpočtu hledat miliony korun za opravu dvaapadesáti nízkopodlažních autobusů Citybus. Vozidlům zkorodovaly a popraskaly sloupky a rámy posledních dveří.

"Oprava jednoho vozu vyjde na zhruba 750 tisíc korun," řekl mluvčí podniku Petr Vorlíček. Dopravce už opravil 46 autobusů, dalších šest je v opravě. Dopravce má celkem 160 Citybusů. Na kolik celkem opravy vyjdou, zatím není přesně vyčísleno.

"Problém se týká Citybusů v provedení EURO 3, které se do DPP začaly dodávat od roku 2001. Tato závada nemá žádný vliv na bezpečnost cestujících a je plně pod kontrolou našich pracovníků," sdělil Vorlíček. Průměrně mají tyto autobusy naježděno asi 650 tisíc kilometrů. Závady se objevily až po hranici garance od dodavatele.

Oprava jednoho autobusu trvá i sedm měsíců

Kolik je autobusů?

  • V současné době má DPP 1271 autobusů s průměrným stářím 8,78 roku.
  • Nejvíce zastoupeným typem je nízkopodlažní Iveco Citybus, těch má dopravce 324, následně to je 225 kloubových SOR NB18 a 166 standardních nízkopodlažních SOR NB12.

Kromě rámu pak technici v garážích Hostivař musí ještě vytrhat podlahu a vyztužit podvozek. Problémy s praskáním sloupků začaly poté, kdy výrobce autobusů změnil uložení motoru a převodovky. U dveří totiž původně byla menší zátěž, než po změněně uložení motoru.

Oprava jednoho autobusu trvá zhruba šest až sedm měsíců. Autobusy Irisbus Citybus s motory Iveco se kvůli závadě opravují druhým rokem, zaměstnancům DPP u nich pomáhali i zástupci dodavatele. Předpokládá se, že oprava prodlouží životnost autobusu o další tři roky, případně až pět let. "Garantovaná životnost autobusu od výrobce je 12 let. Tyto velké opravy citybusů se realizují, abychom udrželi požadovaný počet vypravených autobusů," uvedl Vorlíček.

Dopravní podnik začne zbylé Citybusy, po posouzení celkového technického stavu a vyčíslení nákladů na případné prodloužení životnosti, postupné vyřazovat z provozu. "Nelze tak v tuto chvíli říci, jaké náklady spojené s opravou sloupků nás ještě čekají a kolik vozů bude ještě opraveno. V současnosti je trend vypravovat stále více kloubových autobusů," sdělil Vorlíček.

Za prasající dveře mohou pražské silnice

  • S praskajícími sloupky měl DPP problémy již v roce 2010 u kloubových autobusů od společnosti SOR Libchavy.
  • Tehdy praskaly sloupky před čtvrtými dveřmi za kloubem autobusu.
  • Podle dodavatele byly na vině zřejmě pražské silnice, v jiných městech totiž tyto závady nezaznamenal.
  • Dopravce navařil do autobusů nové výztuhy.

Komentáře

Hlavní zprávy

Dáte si lážo i plážo? Na kole za pivem, houpačkami, trampolínami i klobáskami

vydáno 25. dubna 2024  12:58

Vezměte děti na výlet v bezprostřední blízkosti Vltavy. Čekají na vás tři pecky, které jsou trochu gastronomické, trochu punkové a především velmi...  celý článek

Omezí příjezd Středočechů do Prahy závory a buspruhy? Kraji se plány nelíbí

vydáno 25. dubna 2024  15:02

Vedení Středočeského kraje se ohradilo vůči záměrům Prahy 6 na regulaci dopravy. Jednat se má například o prodloužení pruhů vyčleněných pro MHD na tazích,...  celý článek

Oprava bazénu v Liberci je v nedohlednu, provizorně by mohl otevřít letos

vydáno 25. dubna 2024  14:52

Očekávaný začátek rekonstrukce libereckého bazénu se stále odkládá. Přesto je od konce března pro veřejnost uzavřený a jen zčásti slouží sportovním...  celý článek

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

vydáno 25. dubna 2024  12:42,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky znepokojila přednáška s psycholožkou.  celý článek