metro.cz

Počasí v Praze

6 °C / 5 °C

Úterý, 12. prosince 2017. Svátek má Simona.

Pražské parníky jsou plující historií, najdete mezi nimi i symbol povodní

2. srpna 2016  8:58 Robert Oppelt
U náplavky kotví hrdina povodní 2002 Christian Marco nebo vzácné technické památky. Pojďme se projít po náplavce s ředitelem Pražské paroplavební společnosti Štěpánem Rusňákem.

Procházka začíná u Mánesa, kde kotví Klotylda a Matylda, restaurační loď a botel. Starší je Matylda, která vznikla ze dvou půlek staré nákladní lodi, úspěšný projekt se pak rozšířil o druhou loď Klotyldu. Vytvářejí u Jiráskova mostu půvabné soulodí.



Fotogalerie

Už za Jiráskovým mostem kotví Vyšehrad, nejstarší a největší parník na Vltavě. „Postaven byl jako loď určená pro osobní přepravu v meziválečném období, které paroplavbě přálo,“ popisuje Rusňák. Můžete jím plout například do zoo, na celodenní výlet na Mělník či na Slapy. Loď kotví na nejstarším kontinentálním přístavišti Evropy. „Lodě odtud vyplouvají už sto padesát let, ani na Dunaji nebo Rýně nenajdete místo s tak dlouhou tradicí,“ popisuje Rusňák.

Za Vyšehradem kotví Pivovarská loď Kapitán, bývalý vlečný člun s nosností 900 tun, který kdysi vozil po Labi do Německa český chmel. Hned vedle něj je přístaviště číslo 4, místo, odkud už šedesát let nepřetržitě odplouvají lodě do zoologické zahrady v Troji.

Na sousedním přístavišti je další plovoucí klenot, kolesový parník Vltava, sesterská loď Vyšehradu.

Za Palackého mostem kotví Kristian Marco, loď, která se proslavila za povodní. Na tehdejším kotvišti u Hollaru ji musel proti utržení zajistit tank. Nyní je loď zrekonstruovaná, přemalovaná načerno a přejmenovaná na Captain Morgan. Pochází z Belgie a v Česku měla původně vozit plechy z Vítkovických železáren, někde se ale stala chyba a loď byla příliš velká na oderské plavební komory. A tak skončila jako restaurace v Praze. Další zaparkovanou lodí na náplavce je Loděteria, původně vlečný člun.

Vedle ní kotví Visla, původně loď, která od roku 1965 vozila děti do zoo. Jejím sousedem je původně zadokolesový remorkér Tyrš, přestavěný na osobní loď, v barvách pivovaru Staropramen. „Tyrš je unikát, je to původně česká loď, dodnes s motory ze Škody,“ popisuje Rusňák.

Plovoucí hospody doplňuje loď Tajemství. I tahle tlačná loď původně vozila po řece náklady. Před Palackého mostem přehlídku lodí doplňuje Avoid Gallery, která sídlí na trupu dalšího kolesového parníku, jenž nesl jméno prezidenta Edvarda Beneše.

Pod Vyšehradem galerii lodí uzavírá nejnovější obyvatel – Kayak beach bar, plovoucí beachvolejbalový kurt a půjčovna kajaků, kterou na řeku přivezl olympionik kajakář Vavřinec Hradilek.



Komentáře

Hlavní zprávy

Internetové bankovnictví střídá mobil

Internetové bankovnictví střídá mobil
Komerční sdělení vydáno 12. prosince 2017  0:01

Budete platit hotově, kartou, nebo telefonem? Možná se vám taková otázka nemusí zdát zrovna v pořádku. V obchodě by však mohla už nyní zaznít zcela...  celý článek

Poezie v obraze. Strahovský klášter hostí výstavu Krajinou ráje

Z výstavy Krajinou ráje
vydáno 11. prosince 2017  15:26

Většinu profesního života strávil jako ředitel gymnázia v Praze 9 - Horních Počernicích. Jan Podešva se však už řadu let věnuje také krajinářské...  celý článek

Platy rostou. Za 12 tisíc korun na lesní pilu nejdou ani cizinci

(Ilustrační snímek)
vydáno 11. prosince 2017  14:47

Hledáme. Nabízíme. Nikdy za posledních pětadvacet let nesháněli zaměstnavatelé lidi tak intenzivně jako nyní. Často marně. Nezaměstnanost klesla na...  celý článek

Sloupek Mardoši: Kuny vrací úder

Mardoša, člen skupiny Tata Bojs
vydáno 11. prosince 2017  13:13

Říkám si, to je hrozné, jaký tu mají smrad.  celý článek



Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám