metro.cz

Počasí v Praze

19 °C / 27 °C

Úterý, 21. srpna 2018. Svátek má Johana.
Parník Vltava.
Dalších 20 fotografií v galerii
Parník Vltava. | foto: Pražská paroplavební společnostMetro.cz

Pražské parníky jsou plující historií, najdete mezi nimi i symbol povodní

2. srpna 2016  8:58 Robert Oppelt
U náplavky kotví hrdina povodní 2002 Christian Marco nebo vzácné technické památky. Pojďme se projít po náplavce s ředitelem Pražské paroplavební společnosti Štěpánem Rusňákem.

Procházka začíná u Mánesa, kde kotví Klotylda a Matylda, restaurační loď a botel. Starší je Matylda, která vznikla ze dvou půlek staré nákladní lodi, úspěšný projekt se pak rozšířil o druhou loď Klotyldu. Vytvářejí u Jiráskova mostu půvabné soulodí.



Fotogalerie

Už za Jiráskovým mostem kotví Vyšehrad, nejstarší a největší parník na Vltavě. „Postaven byl jako loď určená pro osobní přepravu v meziválečném období, které paroplavbě přálo,“ popisuje Rusňák. Můžete jím plout například do zoo, na celodenní výlet na Mělník či na Slapy. Loď kotví na nejstarším kontinentálním přístavišti Evropy. „Lodě odtud vyplouvají už sto padesát let, ani na Dunaji nebo Rýně nenajdete místo s tak dlouhou tradicí,“ popisuje Rusňák.

Za Vyšehradem kotví Pivovarská loď Kapitán, bývalý vlečný člun s nosností 900 tun, který kdysi vozil po Labi do Německa český chmel. Hned vedle něj je přístaviště číslo 4, místo, odkud už šedesát let nepřetržitě odplouvají lodě do zoologické zahrady v Troji.

Na sousedním přístavišti je další plovoucí klenot, kolesový parník Vltava, sesterská loď Vyšehradu.

Za Palackého mostem kotví Kristian Marco, loď, která se proslavila za povodní. Na tehdejším kotvišti u Hollaru ji musel proti utržení zajistit tank. Nyní je loď zrekonstruovaná, přemalovaná načerno a přejmenovaná na Captain Morgan. Pochází z Belgie a v Česku měla původně vozit plechy z Vítkovických železáren, někde se ale stala chyba a loď byla příliš velká na oderské plavební komory. A tak skončila jako restaurace v Praze. Další zaparkovanou lodí na náplavce je Loděteria, původně vlečný člun.

Vedle ní kotví Visla, původně loď, která od roku 1965 vozila děti do zoo. Jejím sousedem je původně zadokolesový remorkér Tyrš, přestavěný na osobní loď, v barvách pivovaru Staropramen. „Tyrš je unikát, je to původně česká loď, dodnes s motory ze Škody,“ popisuje Rusňák.

Plovoucí hospody doplňuje loď Tajemství. I tahle tlačná loď původně vozila po řece náklady. Před Palackého mostem přehlídku lodí doplňuje Avoid Gallery, která sídlí na trupu dalšího kolesového parníku, jenž nesl jméno prezidenta Edvarda Beneše.

Pod Vyšehradem galerii lodí uzavírá nejnovější obyvatel – Kayak beach bar, plovoucí beachvolejbalový kurt a půjčovna kajaků, kterou na řeku přivezl olympionik kajakář Vavřinec Hradilek.



Komentáře

Hlavní zprávy

Naše plíce jsou starší než my

Kouření (ilustrační foto)
vydáno 21. srpna 2018  14:42

Myslí mladí, tělem zchátralí. To je problém řady Čechů.  celý článek

Sloupek Martina Švihly: Šaty škrtí člověka

Martin Švihla, učitel aikida a lektor osobního rozvoje
vydáno 21. srpna 2018  13:13

Prodavač odvětil, že tak se teď oblečení šije a že právě tohle je moje velikost.  celý článek

Místo fotbalového hřiště má stát pětipatrový dům

Kvůli domu místní přijdou o své sportoviště.
vydáno 21. srpna 2018  11:30

Smíchovské trápí developerský projekt, jenž má ubrat zeleň a dopravně zatížit jejich čtvrť.  celý článek

Jan Petránek vzpomíná na dny okupace prožité v rozhlase

Jan Petránek
vydáno 21. srpna 2018  9:30

Novinář a literát Jan Petránek pracoval v srpnu roku 1968 v Československém rozhlasu. V osudový den mířil do jeho budovy ze své chaty. Na ty chvíle...  celý článek



Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám