metro.cz

Počasí v Praze

1 °C / 3 °C

Pondělí, 19. listopadu 2018. Svátek má Alžběta.
Parník Vltava.
Dalších 20 fotografií v galerii
Parník Vltava. | foto: Pražská paroplavební společnostMetro.cz

Pražské parníky jsou plující historií, najdete mezi nimi i symbol povodní

2. srpna 2016  8:58 Robert Oppelt
U náplavky kotví hrdina povodní 2002 Christian Marco nebo vzácné technické památky. Pojďme se projít po náplavce s ředitelem Pražské paroplavební společnosti Štěpánem Rusňákem.

Procházka začíná u Mánesa, kde kotví Klotylda a Matylda, restaurační loď a botel. Starší je Matylda, která vznikla ze dvou půlek staré nákladní lodi, úspěšný projekt se pak rozšířil o druhou loď Klotyldu. Vytvářejí u Jiráskova mostu půvabné soulodí.

Fotogalerie

Už za Jiráskovým mostem kotví Vyšehrad, nejstarší a největší parník na Vltavě. „Postaven byl jako loď určená pro osobní přepravu v meziválečném období, které paroplavbě přálo,“ popisuje Rusňák. Můžete jím plout například do zoo, na celodenní výlet na Mělník či na Slapy. Loď kotví na nejstarším kontinentálním přístavišti Evropy. „Lodě odtud vyplouvají už sto padesát let, ani na Dunaji nebo Rýně nenajdete místo s tak dlouhou tradicí,“ popisuje Rusňák.

Za Vyšehradem kotví Pivovarská loď Kapitán, bývalý vlečný člun s nosností 900 tun, který kdysi vozil po Labi do Německa český chmel. Hned vedle něj je přístaviště číslo 4, místo, odkud už šedesát let nepřetržitě odplouvají lodě do zoologické zahrady v Troji.

Na sousedním přístavišti je další plovoucí klenot, kolesový parník Vltava, sesterská loď Vyšehradu.

Za Palackého mostem kotví Kristian Marco, loď, která se proslavila za povodní. Na tehdejším kotvišti u Hollaru ji musel proti utržení zajistit tank. Nyní je loď zrekonstruovaná, přemalovaná načerno a přejmenovaná na Captain Morgan. Pochází z Belgie a v Česku měla původně vozit plechy z Vítkovických železáren, někde se ale stala chyba a loď byla příliš velká na oderské plavební komory. A tak skončila jako restaurace v Praze. Další zaparkovanou lodí na náplavce je Loděteria, původně vlečný člun.

Vedle ní kotví Visla, původně loď, která od roku 1965 vozila děti do zoo. Jejím sousedem je původně zadokolesový remorkér Tyrš, přestavěný na osobní loď, v barvách pivovaru Staropramen. „Tyrš je unikát, je to původně česká loď, dodnes s motory ze Škody,“ popisuje Rusňák.

Plovoucí hospody doplňuje loď Tajemství. I tahle tlačná loď původně vozila po řece náklady. Před Palackého mostem přehlídku lodí doplňuje Avoid Gallery, která sídlí na trupu dalšího kolesového parníku, jenž nesl jméno prezidenta Edvarda Beneše.

Pod Vyšehradem galerii lodí uzavírá nejnovější obyvatel – Kayak beach bar, plovoucí beachvolejbalový kurt a půjčovna kajaků, kterou na řeku přivezl olympionik kajakář Vavřinec Hradilek.

Komentáře

Hlavní zprávy

Největší díry už jsou minulostí, ulice se opravuje

Legendární ulice U Seřadiště se proměňuje ve více etapách. V jedné části práce...
vydáno 19. listopadu 2018  5:54

Ulicí U Seřadiště brzy půjde projet bez strachu o tlumiče. Oprava vozovky je ale pouze provizorní.  celý článek

U Národního muzea si vystojíte frontu přes hodinu

Dlouhá fronta může některé návštěvníky odradit.
vydáno 18. listopadu 2018  10:30

Opravená budova přitahuje hlavně cizince. Třeba i na vstup zdarma.  celý článek

Čím se brání Cruise nebo Craig

Při tréninku se klade důraz na orientaci v prostoru.
vydáno 18. listopadu 2018  7:12

Neustálá ochrana hlavy je základem bojového umění keysi. Vzniklo mezi rváči na španělských diskotékách.  celý článek

Místo zahrady má vzniknout hřiště, k zemi zřejmě padne pár stromů

Na Smetance
vydáno 18. listopadu 2018  6:20

Vedle školy v Praze 2 vzniká multifunkční sportoviště. Místní mají z projektu obavy.  celý článek

Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám