Primátorovo dítě a ukázkový příklad promrhaných milionů za něco, o co Pražané nemají zájem. Tak označuje takzvaný Portál Pražana šéfka kontrolního výboru magistrátu Alexandra Udženija. Webová stránka za zhruba 24 milionů korun která funguje od září loňského roku, měla veřejnosti usnadnit komunikaci s magistrátem. Jde přes ní například vyřídit poplatek za popelnici nebo již brzy také za psa. Návštěvnost portálu je však velice nízká.
Nízká návštěvnostPouze 500 uživatelů mělo podle interních tabulek, které Seznam Zprávy získaly od zdroje blízkého vedení magistrátu, navštívit Portál Pražana do května. Podle primátora Zdeňka Hřiba nicméně návštěvnost naopak raketově roste. Na konci června jej mělo využít skoro devět tisíc Pražanů. |
Podle Operátora ICT byla návštěvnost portálu od konce května zhruba sedm tisíc návštěvníků. Ti uskutečnili 300 elektronických podání. Ve srovnání s jinými, nejen pražskými, aplikacemi jde o velmi nízká čísla. „Sedm tisíc návštěvníků za dva měsíce znamená nějakých 115 lidí denně,“ vypočítává pro deník Metro Udženija a dodává: „Ukažte mi seniora, který si bude platit poplatek za psa přes datovou schránku nebo bankovní ID.“
Trestní oznámení
Se zajímavým zjištěním přispěchal před pár dny také zpravodajský portál Seznam Zprávy. Ten vypátral, že nákladnost a nízká návštěvnost portálu podnítily neznámého kritika k podání trestního oznámení pro podezření z porušení povinnosti při správě cizího majetku. Policisté odmítli komentovat, v jaké fázi pátrání se případ nyní nachází. Na tom, zda mnohamilionový IT projekt plní svůj účel, se v minulosti neshodovala ani pražská koalice. Náměstek primátora Petr Hlubuček označil projekt za příliš drahý. Na nízké počty návštěvníků portálu pak upozorňoval druhý náměstek Pavel Vyhnánek.
Podle primátora Zdeňka Hřiba a také zástupců Operátora ICT cenu vyšponoval fakt, že je portál postavený na již existující platformě. A to konkrétně na Portálu Občana ministerstva vnitra. „Cena je výrazně ovlivněna složitostí organizace pražské samosprávy, kdy je nutné propojit systémy desítek městských částí, které nejsou vždy stejné, a tyto integrační vazby jsou finančně náročné. Nejdražší na celém Portálu Pražana je tak vlastně to, aby vypadal pro uživatele co nejjednodušeji,“ obhajuje investované miliony primátor. Ten se přitom před časem na sociálních sítích posmíval právě webu ministerstva dopravy. „Náš e-shop na roční kupony pro MHD byl asi 300x levnější než státní e-shop na roční kupony pro dálnici,“ napsal mimo jiné Hřib.
Nové funkce jako lákadlo
Další uživatele portálu mají přitáhnout nové služby. Doposud však není jasné, o jaké konkrétně půjde. „Pořád se jedná o rozestavěné dílo, se kterým máme velké plány, a to nejlepší nás teprve čeká. Máme potvrzeno, že jsme se s tvorbou Portálu Pražana vydali správným směrem. Digitalizace úřadu má pro budoucnost naší země smysl, pokud nechceme ustrnout v minulém století. Přitom se jedná o velmi složitý projekt. Propojujeme systémově 57 městských částí. V tom to tedy máme násobně složitější než v jiných městech,“ hájí projekt Hřib. Zároveň přiznává, že může být web pro někoho složitý. Pro jeho využívání je totiž potřeba mít elektronickou identitu (viz box).
Třeba i v papučích
|