Podle studie by si oživení náplavek vyžádalo v příštích letech investice za zhruba 30 až 35 milionů korun, ročně by ale mohly městu vydělávat až 25 milionů korun. Aktivity na náplavkách mají v současnosti spíše "živelný charakter" a nejsou nijak koordinovány. Hořejší nábřeží, u kterého kotví botel Admirál, je částečně využíváno jako parkoviště. Část je ale zcela nevyužitá. Pro parkování aut slouží částečně také náplavka od ulice Na Františku po Rudolfinum. Tento břeh je hojně využíván pro lodní dopravu.
Chybějí tu lavičky, koše i toalety
Kulturní a jiné akce, jako jsou farmářské trhy, se konají zpravidla jen na Rašínově nábřeží. Studie navrhuje, aby měly náplavky profesionálního správce, který by produkoval jednotlivé akce a koordinoval je po stránce marketingové a technické. Vyhledával by také vhodné nájemce a komunikoval s nimi. Břehy by podle studie potřebovaly také více laviček, odpadkových košů a toalet. V jednání je i možná mobilní služebna městské policie a zavedení kamerového systému.
Podle primátorova náměstka Tomáše Hudečka by ale nemělo město o využití rozhodovat shora. "Pokud bude přístup k jednotlivým aktivitám na náplavkách centrální shora, nikdy se z nich nestane pestrý, inspirující, přirozený a příjemný prostor," řekl Hudeček. Podle něj by město mělo spíše převést pravomoci na jednotlivé městské části, nastavit pravidla využívání břehů a nabídnout náplavky nejrůznějším aktivitám, třeba i ve zkušebním provozu.
Cyklisté a chodci si překážejí
Podle studie by město mělo také regulovat automobilovou dopravu a parkování na náplavkách a omezit živelnou lodní dopravu. Řešit je nutné i to, že na pravobřežní náplavce vede cyklostezka a zejména v letní sezoně dochází k častým kolizím mezi chodci a cyklisty. Studie se vrací k myšlence vodní tramvaje, tedy většího zapojení lodní dopravy do MHD.
Poté, co město letos vypovědělo smlouvu s nájemcem náplavek, společností PMC Servisní, se o břehy stará městská společnost Trade Center Praha (TCP). O kotvení a přistávání lodí se dále staralo Ředitelství vodních cest ČR. Město s ředitelstvím uzavíralo smlouvy na 29 dní, poslední podle podkladů k dnešnímu jednání rady skončila minulý týden. Magistrát navrhuje, aby se v budoucnu o náplavky i o kotvení a přistávání lodí starala TCP.