metro.cz

Počasí v Praze

5 °C / 11 °C

Středa 24. dubna 2024. Svátek má Jiří
Ředitel Ropidu Pavel Procházka | foto: Archiv

Propojení Vinohrad s Václavským náměstím je klíčové, říká šéf Ropidu

  8:45
Cinkání tramvají se má v budoucnu rozléhat i v Bohnicích, na Dědině nebo na Dvorcích a Pankráci. Výbor pro dopravu magistrátu projedná zítra budoucí rozvoj tramvajových tratí v Praze. Jedním z autorů plánu je i ředitel Ropidu Pavel Procházka.

Milovník veřejné dopravy

  • Společnost Ropid existuje už dvě desítky let, přesto není mezi Pražany příliš známá.
  • Pavel Procházka (37) pro Ropid pracuje od roku 1994. Firmu řídí od roku 2008.
  • Jeho koníčkem je veřejná doprava ve světě. Ve volném čase rád řídí tramvaj, cestuje nebo hraje tenis. 
  • Zkratka Ropid znamená Regionální organizátor Pražské integrované dopravy. Jeho hlavním úkolem je kontrolovat, organizovat a zajišťovat rozvoj a dopravu v metropoli. 
  • Město dnes vydává na Pražskou integrovanou dopravu přibližně 11 a čtvrt miliardy korun ročně.
  • Ropid je příspěvkovou organizací města.

O čem se bude jednat?
Spolu s dopravním podnikem a útvarem rozvoje města jsme dali dohromady seznam tratí, které jsou dle našeho společného názoru důležité pro rozvoj města nebo jako náhrada za autobusovou dopravu a které mohou zhodnotit i stávající síť. Takovým příkladem z minula může být prodloužení tramvajové trati z Hlubočep na Barrandov. Úsek, který býval takřka zbytečný, patří dnes k nejoblíbenějším.

O kterých tratích se konkrétně jedná?
Jsou to klasické evergreeny, o kterých se v metropoli stále mluví. Určitě trať do Bohnic, určitě Dvorecký most - propojení Smíchova a Braníka novým mostem. Jak takovéhle spojení chybí, ukázal zájem cestujících o prodlouženou linku 118, která jede z Dvorců na Smíchovské nádraží.

Která trať má největší šanci, že se začne stavět?
Je to prodloužení tramvajové trati ze Šárky na Sídliště Dědina. Má vazby na prodloužení metra A a panuje obecná shoda, že tahle trať chybí. To je číslo jedna, tahle trať je v přípravách nejdál, ale všechno závisí na penězích.

Mluví se i o návratu kolejí na Pankrác. Pojede opět tramvaj na Budějovickou?
Celá Praha 4 trpí nedostatkem kolejové dopravy. Pokud někde jezdí autobusy v intervalu 26 vteřin, což je případ úseku mezi Kačerovem a nemocnicí Krč, tak to svědčí o tom, že tam kolejová doprava chybí, ať už metro D nebo tramvajová trať.

Tramvaje ale dřív jezdily skoro až na Kačerov...
Ukazuje se, že před 40 lety bylo velkou chybou, když z Pankráce a Budějovické zmizely s výstavbou metra C tramvaje. Dodnes se lince 193 přezdívá X 18 nebo X 13, podle linek, které tam kdysi jezdily. Oblast Zelené lišky, mezi dvěma stanicemi metra, je dnes od dopravy prakticky odříznutá. To je symbol, jak to nemá dopadnout.

Funguje někde spojení metra a tramvaje?
Typickým případem pohodové symbiózy, jak má fungovat tramvaj s metrem, je pražský Karlín. V pohodě tam nad sebou existuje tramvajová trať s metrem. Trať v Sokolovské přitom byla v 80. letech také určena ke zrušení. Bez tramvají by Karlín nebyl živoucí čtvrtí, kde lidé tramvaj používají na krátké vzdálenosti a metro na ty dlouhé.

Je reálné, že se vrátí tramvaj i do centra?
Jsme rádi, že se otevřela debata o návratu tramvají na Václavské náměstí. Řešit dopravu v centru, která závisí na jedné trati a jedné extrémně přetížené křižovatce se rozumně nedá. Nároky na tramvajovou dopravu v centru rostou a v situaci kdy kvůli jedné křižovatce nemůžete provoz posílit se zpětně podepíše na užívaní tramvajové dopravy v centru. Nemáme alternativu za Ječnou a Vodičkovu, za přetížené Karlovo náměstí. Propojení Vinohrad s Václavským náměstím je pro nás klíčová záležitost. To, jak je to dnes přeseknuto, je špatně.

Jak by tramvajová doprava na Václavském náměstí vypadala?
Je potřeba říct, že doprava na Václavském náměstí bude vypadat jinak než před třiceti lety. Nebudou tam jezdit konvoje tramvají z Můstku až na Muzeum, soupravy v třiceti vteřinovém intervalu, které si mnozí pamatují. Dneska by to vypadalo jako na Poříčí nebo na Nám. republiky. Jde o provázanost a napojení lokalit v centru, aby doprava nebyla zranitelná jako dnes. Je také potřeba vidět konkrétní projekt a bavit se o něm. Jsme vděční, že dostal zelenou projekt návratu tramvají na Václavské náměstí a že se o něm začalo mluvit.

Komentáře

Hlavní zprávy

Rodiče, myslete na sykavky i vibranty svých potomků. Jednou vám za to poděkují

vydáno 24. dubna 2024  5:40

Málokterý dospělý mluví krásně precizně, ostatně každá druhá „tvář z televize“ má co dohánět, alespoň podle klinické logopedky Gabriely Kubíkové. Většina...  celý článek

Důležité je přijmout svoji identitu a bojovat za svá práva, říká manažerka Klára Sobotková

vydáno 23. dubna 2024  18:30

Ve světě, kde dominovali muži, se odvážila zaujmout klíčové pozice. Klára Sobotková se stala průkopnicí průmyslového sektoru v České republice. Od roku...  celý článek

Ve čtvrtek vše předvedeme lidem a já se už nemůžu dočkat, těší se Anna K.

vydáno 23. dubna 2024  12:30

Čerstvá držitelka Ceny Anděl za píseň Údolí včel Anna K. zve své fanoušky na dva koncerty. V pražském Foru Karlín ve čtvrtek a o dva dny později v...  celý článek

Braník ve víru změn. Nový biotop hlídá tučňáčí rodinka. Z ohořelé ostudy bude park

vydáno 23. dubna 2024  5:30

Kouř na obloze a zvuk sirén. V Braníku v poslední době evergeen. Opuštěný areál bývalých stavebnin hoří několikrát do roka. Objekt na začátku Vrbovy ulice...  celý článek