metro.cz

Počasí v Praze

16 °C / 29 °C

Čtvrtek, 20. září 2018. Svátek má Oleg.
Vizualizace vstupu do plánované stanice metra D Olbrachtova.
Větší foto
Vizualizace vstupu do plánované stanice metra D Olbrachtova. | foto: Metroprojekt

Radní se nemůžou na déčku shodnout

27. března 2018  7:50 Filip Jaroševský Metro.cz
Hazard s penězi města, či legitimní způsob, jak vybudovat podzemní trasu včas? Pražští radní se stále nemohou shodnout, zda při stavbě nové trasy dát na názor komise dopravního podniku a vybudovat ji ve spolupráci se soukromou investiční skupinou Penta. Ta se má podílet pouze na výkupu pozemků a následné výstavbě budov nad stanicemi.

Proti spolupráci, se kterou byli minulý týden seznámeni pražští zastupitelé, se nyní staví například Piráti. Těm se nelíbí třeba fakt, že má Praha ve společném podniku vlastnit více než polovinu akcií, čímž podle předsedy pirátského klubu v zastupitelstvu Adama Zábranského může firma nejen obejít město v rozhodování.



„Je otázka, zda je velký společný podnik vůbec potřeba. Rozvoj kolem stanic metra by se dal vyřešit společnostmi založenými pro rozvoj konkrétní stanice,“ říká pirátský zastupitel Viktor Mahrik. „Tím by se mohla soutěž otevřít i pro menší investory, než je moloch typu Penty,“ dodává.

Podobného názoru je také náměstkyně primátorky a radní pro územní rozvoj Petra Kolínská. Po vstupu do společného podniku podle ní již nebude moci město garantovat kvality projektu i to, jak budou utraceny veřejné peníze.

Naopak velkými podporovateli spolupráce s Pentou je například náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek nebo primátorka Adriana Krnáčová, kteří argumentují hlavně tím, že díky spolupráci s Pentou ušetří město čas i peníze.

Horlivým podporovatelem Déčka je také starosta Prahy 4 Petr Štěpánek, podle kterého výstavbě v jeho městské části brání jen posledních pár restituentů. „Metro D je projekt, který byl schválen už v sedmdesátých letech, a hlavní město ho tedy Praze 4 dluží,“ podotýká Štěpánek.

Podle zástupců Penty je podepisování smlouvy s dopravním podnikem ještě daleko. Spolumajitel skupiny Marek Dospiva v minulosti prohlásil, že pokud ke spolupráci skutečně dojde, má být prospěšná všem stranám, nikoliv jen jeho firmě.

Déčko

  • Výstavba plánované trasy metra D z Pankráce do Depa Písnice by měla vyjít na 39,7 miliardy korun. Nejvíc peněz z rozpočtu spolyká výstavba tunelů a vestibulů – má se jednat o 21 miliard.
  • Nejprve proběhne geologický průzkum. Ten startuje letos v létě a ražby budou během jednoho roku probíhat na čtyřech místech. Vyjít mají na zhruba miliardu.
  • Samotná stavba začne nejdříve v úseku Pankrác–Olbrachtova. Následně bude vybudován zbylý úsek do Písnice.



Komentáře

Hlavní zprávy

Čeští senioři objevují kouzlo nákupu přes virtuální obchody

Ilustrační snímek
vydáno 20. září 2018  14:20

Mléko, vody, pečivo, ovoce a zelenina, to vše už Češi nakupují bez obav přes internet.  celý článek

Čistička špinavé vody za 6 miliard zahájila provoz

Primátorka Adriana Krnáčová v nově čističce na Císařském ostrově.
vydáno 20. září 2018  13:14

Vodní linka vznikala na Císařském ostrově téměř tři roky.  celý článek

„Jsme hlasitější,“ lákají Mandrage na koncerty

Mandrage ve Foru Karlín
vydáno 20. září 2018  12:07

Jedna z nejúspěšnějších domácích kapel vyrazí na začátku října na své podzimní turné. Během dvou měsíců, při nichž navštíví patnáct tuzemských měst a...  celý článek

Sloupek Julie Červené: Dávej pozor!

Julie Červená
vydáno 20. září 2018  11:11

Se slovy „nebudeš mě bouchat, to se nedělá“ mu dávala na zadek, popisuje Julie Červená situaci ve svém sloupku.  celý článek



Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám