metro.cz

Počasí v Praze

1 °C / 2 °C

Středa, 21. listopadu 2018. Svátek má Albert.
Vizualizace vstupu do plánované stanice metra D Olbrachtova.
Větší foto
Vizualizace vstupu do plánované stanice metra D Olbrachtova. | foto: Metroprojekt

Radní se nemůžou na déčku shodnout

27. března 2018  7:50 Filip Jaroševský Metro.cz
Hazard s penězi města, či legitimní způsob, jak vybudovat podzemní trasu včas? Pražští radní se stále nemohou shodnout, zda při stavbě nové trasy dát na názor komise dopravního podniku a vybudovat ji ve spolupráci se soukromou investiční skupinou Penta. Ta se má podílet pouze na výkupu pozemků a následné výstavbě budov nad stanicemi.

Proti spolupráci, se kterou byli minulý týden seznámeni pražští zastupitelé, se nyní staví například Piráti. Těm se nelíbí třeba fakt, že má Praha ve společném podniku vlastnit více než polovinu akcií, čímž podle předsedy pirátského klubu v zastupitelstvu Adama Zábranského může firma nejen obejít město v rozhodování.

„Je otázka, zda je velký společný podnik vůbec potřeba. Rozvoj kolem stanic metra by se dal vyřešit společnostmi založenými pro rozvoj konkrétní stanice,“ říká pirátský zastupitel Viktor Mahrik. „Tím by se mohla soutěž otevřít i pro menší investory, než je moloch typu Penty,“ dodává.

Podobného názoru je také náměstkyně primátorky a radní pro územní rozvoj Petra Kolínská. Po vstupu do společného podniku podle ní již nebude moci město garantovat kvality projektu i to, jak budou utraceny veřejné peníze.

Naopak velkými podporovateli spolupráce s Pentou je například náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek nebo primátorka Adriana Krnáčová, kteří argumentují hlavně tím, že díky spolupráci s Pentou ušetří město čas i peníze.

Horlivým podporovatelem Déčka je také starosta Prahy 4 Petr Štěpánek, podle kterého výstavbě v jeho městské části brání jen posledních pár restituentů. „Metro D je projekt, který byl schválen už v sedmdesátých letech, a hlavní město ho tedy Praze 4 dluží,“ podotýká Štěpánek.

Podle zástupců Penty je podepisování smlouvy s dopravním podnikem ještě daleko. Spolumajitel skupiny Marek Dospiva v minulosti prohlásil, že pokud ke spolupráci skutečně dojde, má být prospěšná všem stranám, nikoliv jen jeho firmě.

Déčko

  • Výstavba plánované trasy metra D z Pankráce do Depa Písnice by měla vyjít na 39,7 miliardy korun. Nejvíc peněz z rozpočtu spolyká výstavba tunelů a vestibulů – má se jednat o 21 miliard.
  • Nejprve proběhne geologický průzkum. Ten startuje letos v létě a ražby budou během jednoho roku probíhat na čtyřech místech. Vyjít mají na zhruba miliardu.
  • Samotná stavba začne nejdříve v úseku Pankrác–Olbrachtova. Následně bude vybudován zbylý úsek do Písnice.

Komentáře

Hlavní zprávy

Pražské vánoční trhy budou i moderní

Vizualizace
vydáno 21. listopadu 2018  16:42

Trhy na Staromáku nebo Václaváku s davy lidí známe všichni. Podnikaví mladí lidé si ale vánoční trhy dělají po svém, a tak město může svým obyvatelům i...  celý článek

Ochladilo se. Nocleženky jsou zpět

Bezdomovec (ilustrační foto)
vydáno 21. listopadu 2018  14:46

Zima je za dveřmi a většina z nás si mrazivé noci nedokáže představit jinak než z pohodlí domova. Pohled na zasněžené město je skrze okno bezesporu...  celý článek

Zoo dá tři koruny z každého lístku na divoká zvířata

Kůň Převalského
vydáno 21. listopadu 2018  10:21

Trojskou zoo letos navštívilo milion čtyři sta tisíc lidí. Ochranáři tak dostanou asi čtyři miliony korun.  celý článek

Miliony turistů zahlcují Česko, hotely marně hledají personál

Ilustrační snímek
vydáno 21. listopadu 2018  9:37

Přinášíme miliardy, dejte nám náměstka. Cestovní ruch se hlásí o svá práva.  celý článek

Vaše fotky z Prahy

Máte pro nás zajímavý tip nebo Vás něco trápí a my Vám můžeme pomoct?

Napište nám