Kvůli vysoké ceně a mizerné dojezdové vzdálenosti stojí elektromobily na pokraji zájmu kupujících. Podle údajů Sdružení dovozců automobilů se vozů čistě na elektrický pohon (nikoliv hybridů) od začátku roku prodalo 44 kusů. Pražské městské části ale elektřině věří a budují pro ně další dobíjecí stanice.
Pětka byla sice první, ale dobíjí se jen úřad
Jako první městská část zprovoznila radnice Prahy 5 dobíjecí stanici. Problémem ale je, že neslouží veřejnosti, ale lidem z úřadu. Referenti a úředníci totiž používají dva elektromobily. Citroen C-zero radnice zakoupila, druhý, Peugeot iOn má zapůjčen k testování od ČEZu. Podle mluvčího Luďka Sefziga s nimi panuje spokojenost, a to i přes omezený dojezd, který je u těchto vozů 150 kilometrů.
"Ještě se nám nestalo, že bychom někde zkejsli," říká Sefzig. Dva elektrické peugeoty má již asi rok od ČEZ zapůjčené k testování také radnice Prahy 16. "Kromě toho, že tímto krokem chceme elektromobilitu přilblížit městským částem a institucím, získáváme také z provozu cenná data o dobíjení, najetých kilometrech, ale také tzv. soft data přímo od uživatelů. Ta budeme dále vyhodnocovat v rámci celého pilotního projektu," sdělila mluvčí ČEZ Barbora Půlpánová.
Při úřadech vzniknou dobíjecí stanice
Dobíjecí stanice, která ovšem slouží jen pro potřeby úřadu, je na Praze 13. Po vyhodnocení projektu Praha elektromobilní, který byl v srpnu ukončen, je jasné, že stanic bude zapotřebí mnohem více. Další by tedy měly vzniknout při úřadech Prahy 2, 6, 10, 19, 20, v Libuši, na Zbraslavi, na Malostranském a Mariánském náměstí.
Budou veřejné? "Samozřejmě bychom chtěli, aby naše stanice byla veřejná," říká místostarostka Prahy 19 Ivana Šestáková, kde úředníci již několik let využívají elektroskůtry. Podle sdělení magistrátu je rozšíření veřejných dobíjecích stanic na území Prahy včetně památkově chráněných území nutností pro průběh Projektu čisté mobility, který je jednou z priorit současných radních města.
Kde v Praze dobít?Seznam současných dobíjecích stanic:
|