metro.cz

Počasí v Praze

3 °C / 11 °C

Čtvrtek 25. dubna 2024. Svátek má Marek

RECENZE: Filmovou Rozkoš se nevyplatí moc analyzovat, ale prožít

  11:33
Režisérka Zoufalců natočila technicky vycizelované drama Rozkoš. Oproti trochu upovídané prvotině režisérka a scenáristka Jitka Rudolfová pojala svůj druhý film jako noční můru, v níž se proměnil život jedné mladé ženy.

Další 1 fotografie v galerii
Z filmu Rozkoš | foto: CinemArt

Rozkoš

Hodnicení: 3,5/5

  • Premiéra: čtvrtek 5. prosince
  • Režie: Jitka Rudolfová
  • Scénář: Jitka Rudolfová
  • Kamera: Ferdinand Mazurek
  • Hudba: Filip Míšek
  • Hrají: Jana Plodková, Martin Myšička, Jaroslav Plesl, Jan Budař, Václav Neužil
    a další
  • Česko, 2013, 111 minut

Samotný příběh není dvakrát komplikovaný: filmová střihačka Milena (Jana Plodková) udržuje tak trochu virtuální vztah s překladatelem Vladimírem (Martin Myšička), který se utápí sám v sobě. Komunikují spolu téměř výhradně esemeskami (které se zobrazují na plátně) a scházejí se jen kvůli sexu.

I další postavy jsou podobně zoufalé. Slabošský režisér (Jaroslav Plesl), s nímž spolupracuje, či výstřední umělec (Jan Budař), který před okolím skrývá své problémy. Vyprázdněnost postav umocňují občasné citace filozofa zybývajícího se simulakry (bezobsažnými sděleními s dokonalou formou) Jeana Baudrillarda, jehož myšlenky prý tvořily jeden z inspiračních zdrojů filmu. Bohužel někdy citace až příliš trčí. To, co jimi chtěli tvůrci vyjádřit, totiž přesvědčivě navozují filmovými prostředky.

V tom je Rozkoš na tuzemské poměry rozhodně nadprůměrná. Jistou rukou vedená kamera snímá postavy v upravených, ale chladných interiérech, exteriéry jsou zase téměř liduprázdné. Často je snímá z nezvyklé perspektivy a až fantaskně nasvícené. Na klasika bizarnosti Davida Lynche tvůrci trochu odkazují fiktivním dokumentem o travesty show či ujetými reklamami na obřím panelu svítícím do Milenina bytu. Skličující pocit, který umocňuje celkové vyznění, navozuje i sugestivní hudba či zvuky.

Rozkoš skvěle funguje jako tíživá halucinace, v níž do popředí vystupuje Milenina zjitřená vnímavost nabývající až bizarních rozměrů, nikoli jako zpráva o vyprázdněné současnosti a povrchní filmařské profesi. S laděním celého filmu nekoresponduje jen trochu diskutabilní závěr.

Autor: Aleš Mečíř Metro.cz

Hlavní zprávy

Škůdci pronásledující i zvířata. Na Slovensku teď trápí psy takzvaný srdeční červ

vydáno 24. dubna 2024  13:08

Touha zachraňovat a pečovat je člověku vlastní. Projevilo se to i v životě paní Kateřiny z České Lípy, když objevila na sociálních sítích fenku, která...  celý článek

Rodiče, myslete na sykavky i vibranty svých potomků. Jednou vám za to poděkují

vydáno 24. dubna 2024  5:40

Málokterý dospělý mluví krásně precizně, ostatně každá druhá „tvář z televize“ má co dohánět, alespoň podle klinické logopedky Gabriely Kubíkové. Většina...  celý článek

Důležité je přijmout svoji identitu a bojovat za svá práva, říká manažerka Klára Sobotková

vydáno 23. dubna 2024  18:30

Ve světě, kde dominovali muži, se odvážila zaujmout klíčové pozice. Klára Sobotková se stala průkopnicí průmyslového sektoru v České republice. Od roku...  celý článek

Soud vyhlásí rozhodnutí v případu muže obžalovaného z vraždy družky v Rajhradě

vydáno 25. dubna 2024  0:12

Krajský soud v Brně dnes vyhlásí rozhodnutí v případu muže, kterého obžaloba viní z vraždy družky v Rajhradě na Brněnsku na podzim 2022. Osmašedesátiletý...  celý článek