V roce 2013 bylo odhaleno celkem 252 766 cestujících, kteří se nemohli prokázat platnou jízdenkou. Podle Štábla 6,5 procenta z nich jízdní doklad doložilo později. Pokutě se tak vyhnuli a museli pouze zaplatit padesátikorunový poplatek. V roce 2012 revizoři přistihli bez jízdenky 280 139 lidí a o rok dříve 262 149.
Za každou zaplacenou pokutu mají revizoři prémii
Revizoři v akci
|
Podle Štábla dopravní podnik pořádá nábor nových revizorů jednou ročně. "Práce přepravního kontrolora je psychicky i fyzicky velmi náročnou činností a přirozeně zde dochází k určité fluktuaci pracovníků," poznamenal Štábl.
Kontroloři pracují na třísměnný provoz. Jejich základní plat je v průměru 15 tisíc korun, k tomu dostávají třicetiprocentní kolektivní prémii. Za každého černého pasažéra, který zaplatí pokutu, pak dostanou odměnu v průměru 110 korun. Vydělají si tak průměrně do 35 000 korun měsíčně.
Není to práce pro každého
Každý uchazeč o pozici revizora musí projít vstupním pohovorem a psychologickým vyšetřením. "Během pracovního poměru jsou organizována psychologická školení se zaměřením na zvládání stresu, na předcházení problémům a řešení konfliktních situací," dodal Štábl s tím, že výběrovým řízením projde až 400 zájemců, ze kterých je vybráno 25 až 30 nových revizorů.
Vymáhání pokut pro pražský dopravní podnik bylo v minulosti kritizováno. Lidé museli platit na výlohách mnohem více, než kolik byla samotná pokuta. Většinu z částky přitom obdržela vymahačská firma. Dopravní podnik nyní hledá novou firmu, která mu bude vymáhání pohledávek z nezaplaceného jízdného spravovat. Tendr má hodnotu 450 milionů korun.