Chystáte se v nejbližších dnech vyrazit na několikahodinovou cestu na dovolenou? Potom si večer před cestou udělejte čas na důkladný spánek. "V podstatě je vliv spánkové deprivace na výkon řidiče podobný vlivu alkoholu, a to ve výší půl až jednoho promile," upozorňuje Roman Budský, ředitel BESIP. Společnost dala dohromady statistiky nehodovosti za posledních dvacet let, ze kterých zcela jasně vyplývá, že červenec a srpen patří k měsícům roku, kdy dochází k těm nejtragičtějším dopravním nehodám. V obou těchto měsících na našich silnicích zahynulo od roku 1993 až do loňska přes čtyři a půl tisíce lidí.
Málo vyspalý řidič je nebezpečný jako řidič pod vlivem
Vedle čilejšího provozu na silnicích k tragickým nehodám dochází také vlivem únavy. Reakční doba řidiče na nebezpečí, který se plně věnuje řízení, je asi jedna vteřina. Obecně se uvádí, že podíl únavy na tragických nehodách je od jednoho až do čtyř procent, pro Česku platí spíše ten první údaj. "Nicméně odborníci na základě četných výzkumů dospěli k závěru, že jejich podíl je významně vyšší, od devíti do deseti procent, přičemž němečtí specialisté uvádějí, že na dálnicích se může jednat až o dvacet procent," dodává Roman Budský.
Jak by se tedy měli řidiči před delší cestou připravit? Určitě nezbytností je dodržovat stravovací i pitný režim po celou dobu cesty. Trasu si pak rozplánujte na úseky, kde si budete moci udělat krátké přestávky. Vhodnější je také kvůli vysokým teplotám cestování v noci, dobré je vyhnout se úsekům dálnic, kde často dochází k zácpám. "V zásadě se dá říci, že zdravý a odpočinutý řidič by měl být schopen bezpečně abolvovat desetihodinovou jízdu, podmínkou je zařazení alespoň tří patnáctiminutových a jedné půlhodinové přestávky," říká Budský. To je ovšem velmi individuální, řidič by proto měl zastavit a odpočinout si při prvních zmínkách únavy. "Je třeba si uvědomit, že zkušenost s fatální dopravní nehodou se z principu vyskytuje pouze jednou za život," uzavírá šéf Besipu.
Fenomén "road rage"Projevy agresivity za volantem jsou celosvětovým fenoménem a dochází k němu spíše v letních měsících, kdy provoz na silnicích bývá hustší. Projevy se liší kontinent od kontinentu. Podle Romana Budského se v Evropě nejčastěji jedná o tzv. problikávání. U mnoha řidičů pak vyvolává projevy nevraživosti až agresivity k ostatním účastníkům silničního provozu. Není nijak neobvyklé, že ze slovních urážek pak dojde i k fyzickému násilí. Prevencí je naplánovat si vše, co souvisí s dovolenou tak, aby se řidič nedostal do časové tísně, či nemusel zbytečně řešit problémy spojené s technickým stavem vozidla či ubytováním. Naopak setkáme-li se s projevem agresivity u ostatních, lze důrazně doporučit vyhnout se chování, které by bylo možno považovat za „přilévání oleje do ohně“. |