I když drží klíče od budoucí podoby zábavy, je Robert Kyncl nevšedně pohodový člověk. Jako globální obsahový ředitel YouTube vede společnost, která nejprve sloužila jako úschovna pro kočičí videa, až se z ní stala mediální mocnost. Čím se budeme bavit v budoucnosti? Metro se setkalo s bývalým českým vrcholovým sportovcem s úsměvem na tváři v kanceláři YouTube v Los Angeles a¬připravilo s ním pro naše čtenáře exkluzivní rozhovor.
Je televize jako prostředek zábavy mrtvá?
Ne, ale už existuje řada dalších přístrojů, které já nazývám pracující stroje – počítače, mobilní telefony, tablety, které obsahují wifi a umí přenášet videa. Díky tomu jsme odhalili spoustu dalších modelů spotřeby a tím se logicky rozšířila poptávka ze strany spotřebitelů po obsahu, který nezapadá do stejného formátu, který nabízí televize.
Mění se zvyky, diváci tráví více času nad domácími videi. Tím se také ale stírají hranice mezi spotřebitelem a producentem. Co to znamená pro budoucnost zábavy?
To hlavně znamená, že je tu mnohem víc tvůrců než v¬minulosti, kdy celý televizní průmysl byl uzavřený systém. Telekomunikační společnost doručovala obsah k vám do přístroje, který jste měli v obývacím pokoji. Dnes je systém otevřený, obsah do přístroje může doručit kdokoli. Mobilní přístroje byly dosud obrazovkou číslo dvě, nyní začínají být obrazovkou číslo jedna.
A je to dobře, nebo špatně?
Myslím, že je to tak správně. Lidé byli zvyklí si sednout k televizi a většinou obsah, na který se dívali, sledovali mlčky. Dnes ho naopak sdílí, to znamená, že o něm mezi sebou mluví, diskutují. Tyto debaty lidé nyní vedou v textové podobě, brzy však je budou komentovat naživo. Samozřejmě všechno se musí dělat s mírou. Jestli se celý den díváte na vašem smartphonu na videa na YouTube, tak to není v pořádku.
Jak často se na YouTube díváte vy?
Asi tak půl hodiny denně. Několik let zpátky to bylo méně než pět minut denně.
Jaký je klíč k tomu, aby člověk v nových médiích uspěl?
Internet vám umožňuje obrátit se přímo na spotřebitele. To však znamená, že musíte udělat i další kroky: analyzovat trendy a koncové spotřebitele, které chcete oslovit, uvědomit si, jaké množství lidí oslovit chcete. Musíte být tedy dobří v matematice. Pokud si tedy budete chtít třeba rozšířit vlastní kanál na YouTube, je důležité, abyste uměli vypozorovat, jaké jsou trendy, a náležitě je zkombinovali s dostupnými daty.
Náctiletí by tedy měli pilovat matematiku?
To říkám svým dcerám každý den. Matematika je velmi důležitá.
Co si myslíte, jak budou podle vás vypadat nejsledovanější videa na YouTube v budoucnosti?
To je těžké předpovídat. Dnes jsou na YouTube videa, která jsou mnohem sledovanější, úspěšnější než pořady v televizi. Ale mainstreamoví diváci o tom nevědí. My se je snažíme oslovit.
Ale jsou nějaké žánry, které mají potenciál stát se online hity?
Dám vám příklad. V Egyptě máme Johna Stewarta Středního východu, jenž se jmenuje Bassam Yousef. Svou show začal na YouTube. Jeho pořad je založen na stejné bázi jako řada ostatních – rozhovory s živým publikem. Jedna velká televizní stanice pak koupila licenci na tento pořad, takže dnes se jeho show vysílá jak na internetu, tak i v televizi. Podobným žánrem jsou například pořady o vaření. Řada lidí se bude snažit nejprve oslovit diváky na svých internetových kanálech, a když jim to bude fungovat, obrátí se na široké publikum.
YouTube hvězdaLiam Collins, šéf tvůrčího prostoru na YouTube, radí, jak se stát YouTube hvězdou.
|