metro.cz

Počasí v Praze

2 °C / 11 °C

Čtvrtek 25. dubna 2024. Svátek má Marek
Šéf dopravního podniku Jaroslav Ďuriš. | foto: DPP

Rozhovor: Generální ředitel dopravního podniku exkluzivně k možnosti svého odvolání

  10:08
Nejvyšší manažerský post pražského dopravního podniku není zrovna příliš jisté místo. Teď je pod palbou kritiky generální ředitel Jaroslav Ďuriš, a to přímo z úst primátorky Adriany Krnáčové. V dubnu oba zářili úsměvy, když společně stříhali pásku nové trasy metra A do Motola, teď se primátorce nelíbí návrh rozpočtu dopravního podniku na příští rok. Chce vyměnit Ďuriše i některé členy představenstva. Deníku Metro exkluzivně na současnou situaci generální ředitel odpověděl.

Věděl jste o tom, že paní primátorka je s vaší prací nespokojená? Naznačila vám v poslední době, že uvažuje o vašem odvolání?

Ne, nic takového mi paní primátorka do očí neřekla.

Důvodem její nespokojenosti je údajně vaše žádost o navýšení peněz pro dopravní podnik v příštím roce. Žádáte zhruba o dvě miliardy více, tedy celkově více než třináct miliard. Proč?

Návrh rozpočtu pro rok 2016 je připraven podle standardní, schválené metodiky uplatňované již řadu let. Podle smlouvy o závazku veřejné služby mezi hlavním městem a dopravním podnikem, nám vyplývá nárok na narůst v několika různých položkách, tj. inflace + 48 milionů, odpisy +60 milionů, mzdy +208 milionů, tedy celkem 316 milionů. Z rozhodnutí vedení města je pak dále požadován meziroční narůst dopravních výkonů, což je 309 milionů korun navíc a za slevu na jízdném dalších 237 milionů. To představuje celkem již 546 milionů. Navýšení kompenzace tak činí 853 milionů korun meziročně. V rámci přiměřeného zisku uplatňujeme pouze narůst financí na obnovu vozového parku autobusů v částce 483 milionů korun. Protože jsme loni při jednání o rozpočtu souhlasili s přesunem této položky o jeden rok, přicházíme s ní v návrhu rozpočtu na rok 2016. Celkový narůst tedy činí 1 miliardu 345 milionů korun. Hospodářský výsledek roku 2015 očekávám s úsporou kolem 100 milionů.

Za co chcete tyto peníze navíc utratit? Další její námitkou je, že nemáte plán budoucího rozvoje a málo šetříte uvnitř podniku.

Za mého dvouletého působení došlo ke stabilizaci firmy, na stavbě a zprovoznění nového úseku metra snížil dopravní podnik náklady z 22,5 miliard na 19 miliard, to je úspora 3,5 miliardy korun a dále jednáme. Změnou podmínek na dodávku nových tramvají jsme ušetřili přibližně 750 milionů korun, tedy tři čtvrtě miliardy. Roční hospodářský výsledek jsme otočili ze ztráty minus 372 milionů v roce 2013 do zisku v roce 2014 plus 316 milionů. Předpoklad pro rok 2015 je zisk 100 milionů korun. Máme velkou úsporu v energiích, naftě i elektrické energii. Na právních službách šetříme desítky milionů, přesoutěžujeme dodavatele a ty úspory jsou také zřejmé. V tomto trendu hodláme pokračovat i v příštím roce.

Radní pro dopravu před časem nevyloučil, že by se mělo zdražit jízdné, kromě nejlevnější jízdenky a ročního kuponu. Počítáte pro příští rok i s touto možností?

To je jednoznačně v kompetenci města.

Komentáře

Hlavní zprávy

Hovoríte po engliš? Češi nejsou žádní lingvisté, někteří politici obzvláště

vydáno 25. dubna 2024  5:16

S výukou jazyků to nebylo po roce 1989 snadné. Ruštinářů bylo jako psů, na západní jazyky se někde přeškolovali také učitelé, kteří měli problém i s...  celý článek

Česko nalezlo novou drogu. Jmenuje se workoholismus a je hodně rozšířená

vydáno 25. dubna 2024  10:51

Závislost na práci jako nový fenomén? Upracovat se k zbláznění není pro některé lidi žádný problém. Ne každý je v tom ale vlastní vinou.  celý článek

Škůdci pronásledující i zvířata. Na Slovensku teď trápí psy takzvaný srdeční červ

vydáno 24. dubna 2024  13:08

Touha zachraňovat a pečovat je člověku vlastní. Projevilo se to i v životě paní Kateřiny z České Lípy, když objevila na sociálních sítích fenku, která...  celý článek

Rodiče, myslete na sykavky i vibranty svých potomků. Jednou vám za to poděkují

vydáno 24. dubna 2024  5:40

Málokterý dospělý mluví krásně precizně, ostatně každá druhá „tvář z televize“ má co dohánět, alespoň podle klinické logopedky Gabriely Kubíkové. Většina...  celý článek