metro.cz

Počasí v Praze

0 °C / 9 °C

Úterý 23. dubna 2024. Svátek má Vojtěch
Drsný šéf? Miloslav Ludvík má prý spadeno na několik primářů, ale vyházet nemůže. Prostě jsou příliš dobří. | foto: FN Motol

Rozhovor: Kamery ochránily Motol, pomohou i Praze, slibuje kandidát na primátora za ČSSD

  15:36
Miloslav Ludvík, kandidát na pražského primátora za ČSSD, chce prý vést Prahu stejně úspěšně, jako Fakultní nemocnici Motol. Tam mu ale v roce 2011 pověst trochu pošramotilo video, které uniklo na internet, a na kterém Ludvík instruuje lékaře, jak mají přistupovat k prominentním pacientům, kulichům. Metro.cz s ním do detailu prošlo záměry, se kterými jde do voleb.

Co byste označil za úspěchy nemocnice za těch 15 let, co Motol řídíte?
Je to vidět, kdykoliv jedete okolo. Je to nová dětská dětská nemocnice. Když jsem přišel, byla to nejšpičkovější dětská nemocnice, která spolehlivě padala. Pokud by se neudělal nějaký zásah, tak bychom dneska měli velké problémy. To že jsem žmoulal čepici a leštil kliky, čtyři roky se to nedařilo, to se mi asi opravdu povedlo. I když přijedou profesoři ze Spojených států tak nám říkají, že něco takové tam oni nemají.

Jak nemocnici pomůže metro do Motola. Třeba šéf ANO Babiš tvrdí, že metro tam, kde nikdo nebydlí, je nesmysl...
On si neuvědomuje, že i když tady nikdo nebydlí – ačkoliv dole je dost velké sídliště – tak v tomto areálu se každý den pohybuje dvacet tisíc lidí. Vzhledem k problémům s parkováním, které tu jsou, se sem dvě třetiny lidí dopraví městskou hromadnou dopravou. Podle dopravního výzkumů bude tato jednou z nejzatíženějších stanic metra.

Budou pak lidé spíše jezdit MHD než auty?
V to pevně věříme, ale aut asi neubude vzhledem k tomu, že to bude konečná metra, takže sem najedou motoristé ze Středočeského kraje a auto tu nechají. Toho se trochu obáváme. Je ale fakt, že křivka bude nevytížená. Tady bude dopravní špička ráno mezi šestou až dvanáctou hodinou – to je šíleně vytížené. Pak zase odjíždějí zaměstnanci, to je mezi čtvrtou až sedmou podle směny, a večer tu budou už jen jezdit lidé, kteří to potřebují.

Mám otázku ohledně Motola, která vám asi nebude moc příjemná...
Každý se mě na to ptá.

Takže kulichové. Jak moc jsou teď pro vás důležití?
Víte, výraz kulich je používán ve zdravotnictví od poloviny padesátých let. To jsem ještě ani já nebyl na světě, jsem o něco mladší. Je to výraz pro to, že máte nějakého známého, to je tak všecko. Já ale můžu velmi sebevědomě prohlásit, že nikdy jsem od nikoho nevzal nějaké peníze nebo nějaké protiplnění, takže že bych někoho objednal do ambulance, to ne.

Ve vašem programu jsem našel spoustu zajímavých věcí a zajímalo by mě, jak je zamýšlíte. Například tvrdíte, že dokončíte velké dopravní stavby typu Blanka, nebo metro A do Motola...
Tohle říkají úplně všichni.

No právě, každý by je dokončil, tak mě napadá, zda se nechlubíte cizím peřím?
Cizím peřím se určitě nechlubíme a hlavně mezi velkými dopravními stavbami, které je třeba udělat, jsou jiné: vnitřní i vnější okruh, trasa metra D, která se dnes jeví jako velmi urgentní záležitost a čistička. Když budeme mluvit o investicích do infrastruktury, tak tyto jsou ty nejzásadnější, a zcela jistě se je nepodaří v příštím volebním období dodělat. Ale mělo by se s nimi začít. Jakmile se dostanete do té fáze územního řízení, projektové dokumentace, soutěže a hrábnete do země... pokud by se na konci volebního období už podařilo stavět, tak by to bylo ideální.

Chcete dále navýšit kapacity v zařízení pro lidi s alzheimerem, parkinstonem... Kde je chcete najít?
Je několik možností. On je někdy problém v tom, že je na tom venkov lépe než Praha. S oblibou se taková centra stavěla někde v přírodě v bývalé škole. Praha ale potřebuje dva typy péče. Jednak denní stacionář, kde lidé mohou být přes den, když se o ně nestará rodina. To je ale čistě věc městských částí, nikoliv magistrátu. To takový problém není. Další je ta, kdy lidé potřebují dlouhodobou ošetřovatelskou péči, to už je věc, kterou hradí pojišťovny a tam by Praha měla zřizovat kapacity, protože to už je na pomezí nemocnice a eldéenky. Tam by se měly využít kapacity zařízeních, která se zavřela, nebo nezavřela, ale zcela nevyužila. Praha by to měla podporovat investičně, provozně to je úplně jiná kapitola, to by mělo jít ze zdravotního pojištění.

Navrhujete také, že by bezdomovci mohli vykonávat nekvalifikované práce a za ně denně dostávali peníze. Co by mohli dělat?
Jsou to přesně ty starosti o městskou zeleň, od úklidu...

Ale to už dělají lidé na pracáku...
Ano, dělají, ale Praha by toho v tuto chvíli užila rozhodně více. Když se podíváte, jak Praha vypadá, tak je neuklizená. Je opravdu taková, promiňte ten výraz, zabordelená. A tohle je přesně ten případ, kterého bychom chtěli využít. Je to nekvalifikovaná práce, je lehce definovatelná, poměrně snadno kontrolovatelná a rozhodně přináší okamžitý efekt. Tady jde o tu základní práci od úklidu sněhu a chodníku, po prořezávání zeleně a podobně. Tam je dostatek kapacit věčný, městské části s bezdomovci pracují, ale jsou limitováni financemi. My říkáme, že jestliže chceme bezdomovce dostat z ulic, tak za čtyři roky do tohoto programu nalijeme kolem 750 milionů korun.

Jakou by měli hodinovou odměnu?
Rozhodně musíme být na úrovni minimální mzdy. Záležet bude na výkonu práce, ale také ta odměna nesmí být demotivační a zase na druhou stranu Praha nemůže konkurovat firmám, které se tímto dlouhodobě zabývají.

Co si slibujete od symbolického vstupného do muzeí a galerií pro rodiny s dětmi. Vyšší návštěvnost?
Vyšší návštěvnost rozhodně. Když si to vezmete, tak dnes ty nejúspěšnější výstavy v muzeích, pokud mají přes deset tisíc návštěvníků, tak se považují za úspěšné. Když to srovnáte s Londýnem nebo s Vídní, tak je to o řád jinde. Praha má obecně problém, kam se vydat o víkendech. Když se neodjede na chalupu, tak pořád bádáte. Praze prostě chybí něco jako je vídeňský Prater, čili velký zábavní prostor. To co je na Výstavišti, to je hrůza k pohledání, přitom je to atraktivní prostor blízko centra. Mělo by to být jako Prater, čili centrální oddechové místo, kam se lidé budou rádi vracet.

Čemu by se pražští strážníci měli věnovat, a čemu vůbec ne? Protože uvádíte, že by neměli být dodavateli peněz z pokut do městské pokladny.
Samozřejmě největší otázkou je, jestli mají dělat dopravní policii nebo nemají. To je velká debata, jestli mají zařizovat odtahy, nebo podobně. Základní funkce pražského strážníka je to, co dělali za dob 1. republiky – dohlížet na veřejný pořádek. Základem je samozřejmě pochůzková činnost, má mít revír, který několikrát projde. Když uvidí, že je někde rozbitá lampa, ze které čouhají dráty, je to nebezpečné, má to zajistit a zavolat nápravu. Má pomáhat ráno na přechodech u škol... Lidi by ho měli znát. Republiková policie má jiné povinnosti, městská by měla být její doplněk.

Ale peníze z pokut jsou přece cenným příjmem.
To je bez debaty, a některé lidi nenapravíte ničím jiným, než citelnou pokutou.

Ještě k té bezpečnosti, prosazujete rozšíření kamerového systému...
Ano. Vím, že ochránci lidských práv budou ječet, ale co je Česká republika oproti Velké Británii co se týče rozšířenosti kamerového systému? A to rozhodně nelze Británii nazvat nedemokratickou zemí a v Londýně je kamer mnohonásobně více než v Praze.

A to byste si rozšíření kamer představoval spíše v ulicích, nebo prostředcích MHD?
Kamery v MHD nejsou špatný nápad, v ulicích také nejsou špatný nápad. Tam je samozřejmě ten problém, aby to pak byl vůbec někdo schopen vyhodnocovat, takže k tomu jsou výborné třeba software, který mají Izraelci. Pravdou je, že i my máme tady v nemocnici zkušenost, že po instalaci kamer ubylo vandalství. Působí preventivně.

Co vám tu lidé ničili?
Všechno! Průměrná životnost záchodové štětky byla 20 minut.

To máte kamery i na záchodech?
Na záchodě ne, ale když jsou kamery na chodbách, tak s tou štětkou se blbě utíká, že jo. Třeba psychologové nám poradili, že když dáme do výtahů zrcadla, tak nám lidé budou výtahy daleko méně ničit a opravdu se to osvědčilo.

Jaké kulturně – sportovní akce byste si v Praze uměl představit? Co třeba olympiáda?
Víte co. Kdysi Olympiáda mohla mít smysl, pokud by se jí podařilo udržet v tom, že by si za ní Praha mohla postavit stanice metra, které už stejně má, a kdyby to bylo jako v Londýně, který pak polovinu sportovišť rozebral. Když půjdete 30 let zpátky, tak byly snad jen tři Olympiády, které neskončily finančním nezdarem: Los Angeles, Barcelona a Londýn. Ty nebyly přehnaně nákladné a přinesly tomu městu užitek. Nechci hodnotit Peking nebo Soul, to byly věci svého druhu. Ale v Evropě byl průšvih obrovský Atény.

Jak vlastně často jezdíte MHD?
Jednou za týden, když jedu s holkou. To proto, že to mám domů tady dolů přes údolí.

A jste spokojen s poměrem kvalita versus cena?
Cena jízdného je vysoká. 24 a 32 korun je dost. Výše předplatného jízdného je dobrá a dobré také je, že v Praze se nám podařilo udržet jízdné do 15 let zdarma a od 65 let také. Co se kvality týče, záleží, na co se mě ptáte. Ty nové tramvaje ForCity jsou dobré. Až v nich bude klimatizace, budou ještě lepší. Nové autobusy jsou také dobré. Otázka je, že do městské dopravy už nedostanete ve špičce více lidí, a také nedostanete na silnice více autobusů, nebo více vagonů do metra. Tady jsme už trochu na limitu. Maximálně by tomu pomohly nějaké rychlé pruhy, jenže Praha je středověké město se středověkým půdorysem, takže tam toho už moc nenacpete. Vím že jsou nápady typu městská doprava zadarmo nebo za korunu. Jenže to zkusili kolegové v Talinu a sice na jednu stranu spokojenost, na druhou stranu se jim dramaticky zvedl vandalismus a poškozování těch prostředků. A nemají na výměnu tramvají. Co si budeme povídat, tržby z jízdného nejsou zanedbatelné. Dokážu si představit hýbat s cenami předplatného, ale ne jízdenek.

Máte pifku, nebo spíše v merku některého z šéfů pražských organizací, který by se nejspíš poroučel, pokud byste byl primátorem?
To si nemyslím, a také je všechny neznám. A pifku? Víte na kolik primářů tady mám pifku, ale musím je tu nechat, protože jsou dobří?

Jak moc vy dáváte na různé předvolební průzkumy?
Mám pocit, že se poslední dobou čím dál víc pletou. Ono je to tím, že vzniklo strašně moc různých hnutí a skončila doba, kdy nějaká strana v Praze měla nad 20 procent. Velké strany budou boxovat o tu hranici mezi 10 a 20 procenty, ty menší kolem pěti procent. To bude ta budoucnost. Ale nejsem politolog.

Obligátní otázka: S kým po volbách do koalice a s kým nikdy?
O koalicích se mluví až po volbách, ale pravdou je, že o mě je známo, že nerad spolupracuji s KSČM. Netvrdím, že nemá být na politické scéně. Do té strany jsem nikdy nevstoupil – dokonce jsem to odmítl – ale s tou stranou do koalice určitě ne. A kdo si myslím, že teď potřebuje karanténu, je ODS. Ne že by to nebyla demokratická strana, ale oni teď potřebují na střídačku.

Topka je jako partner přijatelnější?
Nechci říkat, že je někdo nepřijatelný jako partner, protože speciálně na té komunální úrovni je důležité, aby to město fungovalo, takže je to spíše o tom, s kým se dohodnete.

Komentáře

Hlavní zprávy

Braník ve víru změn. Nový biotop hlídá tučňáčí rodinka. Z ohořelé ostudy bude park

vydáno 23. dubna 2024  5:30

Kouř na obloze a zvuk sirén. V Braníku v poslední době evergeen. Opuštěný areál bývalých stavebnin hoří několikrát do roka. Objekt na začátku Vrbovy ulice...  celý článek

U sebe doma vyrobím, na chalupě si pak posvítím? Jenže je to trochu jinak

vydáno 22. dubna 2024  18:30

České obecné fotovoltaické prostředí srší optimismem, ale současně v něm vládne mezi lidmi hodně legend. Jednou z nich je třeba možnost sdílení energie...  celý článek

Závodili na Letné pštrosi? O Praze se lze stále dozvídat něco nového, říká spisovatelka

vydáno 22. dubna 2024  12:19

Nové putování Prahou. Právě vychází druhé pokračování Pražských okének – průvodce netradičními místy a událostmi Prahy od spisovatelky Stanislavy...  celý článek

Billie Eilish, Katy Perry, Bon Jovi a další mají konkurenci. Jmenuje se umělá inteligence

vydáno 22. dubna 2024  4:42

Stále se vyvíjející technologie pobouřila zahraniční umělce. Umělá inteligence (AI) ale hýbe celou společností. Někteří se jí bojí, jiní se s ní učí...  celý článek