Rozhovory s šéfdesignérem škodovky se běžně domlouvá měsíce dopředu, neboť Jozef Kabaň je velmi vytížený člověk. Ale podařilo se.
Jak moc se cítíte být svázán při vytváření designu škodovek povolenými náklady a koncernovou politikou?
Design pro mě není nikdy svazující práce. Dát vozu identitu, vytvořit jeho tvář a charakter, to vše je třeba definovat v nějakém rámci. Tento rámec je určen tím, pro koho je model navrhován, hodnotami značky a jejím designovým jazykem.
Kolik máte ve svém týmu lidí a jak se vlastně rodí dobrý nápad?
V týmu designu Škoda je něco přes sedmdesát lidí, kolem dvaceti národností a využíváme také externistů. Dobrý nápad je vždy výsledkem týmové práce a diskuse mezi jednotlivými členy týmu.
Na který vůz, jehož design jste kdy vytvořil a ten se dostal do výroby, jste nejvíce hrdý?
Každý vůz je něčím specifický, na každý mám dobré vzpomínky. Nová Octavia byla velká výzva a jsem rád, že se její vstup na trh povedl a reakce zákazníků jsou velmi příznivé.
Proč musí mít všechny škodovky stejný "čumák" - nepřichází tím jednotlivé modely o svou originalitu?
Nemyslím si, že by naše modely měly všechny stejný design přední části vozu. Každý model samozřejmě nese znaky nového designového jazyka, který ukazuje, do jaké rodiny vůz patří.
Trochu podobná otázka jako ta předchozí. Jaký máte názor obecně na design současných sériových vozů? Lze ještě při té vší uniformitě mluvit o "duši"?
Každé dobře navržené auto má svůj osobitý charakter. Je to jako s lidmi, někdy je viditelnější a někdy méně, ale vždy je přítomen. To platí i pro modely Škoda.
Nelze se nezeptat, jakým vozem jezdíte?
Testuji několik vozů, takže vystřídám prakticky všechny modely Škoda. V současné době používám model Octavia RS.
Kam se podle vás design škodovek bude ubírat za 10 let?
Myslím, že výrazným trendem bude i nadále ekologický provoz, tedy snižování emisí a zvýšení podílu vozů na alternativní paliva. Pro design vozu rozhodně budou tyto trendy zajímavou výzvou, půjde o to maximálně propojit design a funkční stránky vozu. To je cesta, kterou se Škoda snaží jít již dnes.
Spekuluje se o jménu pro nové SUV od škody - můžete ho prozradit, případně, jestli už automobilka má napevno jméno vymyšlené?
To bohužel v tuto chvíli nemohu. Mohu vám jen říct, že tento segment je pro nás velmi zajímavý a Škoda rozhodně neřekla v rámci něj poslední slovo.
Je to váš tým designérů, který také názvy aut vymýšlí?
Názvy našich vozů nevymýšlíme přímo v designu, ale některé návrhy samozřejmě pocházejí i z našeho oddělení. Respektujeme při tom osobnost vozu a tradici, kterou Škoda má.
Poslední dotaz. Co může šéfdesignérům automobilek lidově řečeno zlomit vaz?
Myslím, že jednou z největších překážek v jakékoli činnosti může být negativní myšlení.
Ze superrychlého Bugatti na sériové škodovkyNež přišel do Škody Auto, navrhl Jozef Kabaň pod křídly koncernu Volkswagen vozy VW Lupo, Seat Arosa a supersport Bugatti Veyron.
|